۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۲۲۵۲۳
معاون شرکت آب و فاضلاب:
معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب گفت: ایجاد سامانه های آبرسانی مستقل شرب و بهداشتی در تقویت ظرفیت های پدافند غیرعامل کشور نقش موثر و مهمی ایفا می کند.
حمید رضا تشیعی روز دوشنبه در آئین تودیع و معارفه مدیران عامل شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستای قم در تالار آب ستاد مرکزی آبفای استان اظهار داشت: هم اکنون با توجه به خوشبینانه نبودن افق اقلیمی و طبیعی کشور تفکیک سیستم های آبرسانی شرب و بهداشتی بیش از هر زمان دیگری امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل مرتبط با این موضوع از سوی دولت در قانون بهینه سازی مصرف، خاطرنشان کرد: با توجه به اتصال قم به سرشاخه های دز و انتقال آب از کیلومترها دورتر به این استان با صرف هزینه های سنگین و سرسام آور استفاده از این آب برای آبیاری فضای سبز و یا مصارف بهداشتی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
وی با بیان اینکه بحث 2 شبکه ای کردن سامانه آبرسانی در گذشته در قم اجرا و در حال نیز به عنوان یک تجربه موفق پیش روی مجموعه آب و فاضلاب این استان قرار دارد، با تاکید بر تداوم آن به عنوان یک ظرفیت پدافند غیر عاملی، افزود: این طرح باید در دوره مدیریت جدید شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی استان به صورت کارشناسی تر دنبال شود.
تشیعی همچنین با تقدیر از اقدامات صورت گرفته در بخش های آب و فاضلاب شهری و روستایی در دوره مدیریت سابق این دو شرکت، خاطر نشان کرد: در بخش آب و فاضلاب روستایی در راستای انتقال آب به بخش ها و روستاهای تابعه حرکت بسیار خوبی صورت گرفته و اغلب طرح های آبرسانی انجام شده از نظر کیفیت مصالح به کار رفته و ملاحظات پدافندی از شاخص های مناسبی برخوردار هستند، و با وجود محدودیت منابع بواسطه دولتی بودن شرکت آب و فاضلاب روستایی قم این طرح ها به شکل مطلوبی مدیریت و آماده بهره برداری شده اند.
معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آبفای کشور همچنین با خاص توصیف کردن اقلیم قم و اینکه محدودیت منابع آبی همواره در این استان به عنوان یک مشکل ذاتی مطرح بوده است، افزود: مساله تامین آب شرب بهداشتی و دفع فاضلاب در قم به عنوان شهر کریمه اهل بیت و مرکز ثقل مرجعیت شیعه و دومین شهر مذهبی و توریستی کشور که سالانه پذیرای بالغ بر 30 میلیون زائر و گردشگر از اقصی نقاط جهان است، نسبت به بقیه استان های کشور اهمیت بسیار ویژه تری دارد.
وی همچنین بحث تامین آب را یکی از خدمات مهم زیر بنایی کشور دانست و یادآور شد: آب به عنوان یکی از عوامل و عناصر اصلی و تاثیرگذار در توسعه کشور یکی از محورهای مهم تضمین سلامت فردی و محیطی جامعه به شمار می رود، لذا جایگاه خدمتگزاری در این عرصه فوق العاده ویژه و خاص است.
وی همچنین با اشاره به موضوع تغییر اقلیم در جهان، آن را در اهمیت یافتن روز افزون آب در مجامع بین المللی مهم دانست و افزود: این مساله در کشوری مانند ایران که از نظر تنش آبی و برداشت های بی رویه از منابع تجدیدپذیر ناشی از خشکسالی های 15 ساله اخیر در وضعیت فوق بحرانی قرار دارد، مضاعف و دوچندان است.
وی با اشاره به کاهش متوسط بارندگی در کشور از 250 به 205 میلی متر آن را در تشدید معضل خشکسالی موثر عنوان کرد و افزود: تنش های کمی و کیفی آب و همچنین خشکی رودخانه زاینده رود به عنوان یکی از مصادیق و شاخص های بارز حاضر خشکسالی در کشور محسوب می شود، که اهمیت بحث تامین آب و دفع بهداشتی فاضلاب را بیش از گذشته نشان می هد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر