۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۲۲۱۲۱
مدیرکل دامپزشکی خراسان‌ جنوبی مطرح کرد
مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی، با بیان اینکه طرح "شناسایی دام آلوده به تب مالت" در استان اجرا می‌شود، گفت: اجرای این طرح نیازمند سه میلیارد تومان اعتبار است.

 علیرضا رفیعی‌پور، در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان، اظهار کرد: در راستای اجرای این طرح، تمام دام‌های آلوده به تب مالت طی یک دوره یک ماهه در سطح استان شناسایی و به کشتارگاه منتقل می‌شوند و با اجرای این طرح جامعه از وجود بیماری‌های دامی ایمن می‌شود، و دام‌های آلوده به تب مالت از چرخه تولید خارج می‌شوند.

وی با اشاره به پایش سرمی تب مالت در دام، ادامه داد: از آغاز پایش، از ۶۹۱ دام در سراسر استان نمونه برداری شده و از این تعداد ۶۱۹ دام نیز سالم بوده اند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌ جنوبی،  با بیان اینکه خرید شیر خام توسط کارخانه‌های لبنی از دامداران یکی دیگر از مشکلات پایدار بوده که باید رسیدگی شود، افزود: تاکنون اقدامات زیادی در راستای جلوگیری از عرضه شیر خام در مراکز غیر مجاز انجام شده است، که هم‌اکنون ۱۳ فروشگاه عرضه لبنیات با نظارت دستگاه‌های ذیربط، شیر خام را نیز به فروش می‌رسانند.

رفیعی‌پور از تجهیز هفت فروشگاه عرضه لبنیات به دستگاه شیر سردکن در بیرجند خبر داد و گفت: عرضه شیر خام در استان طی دوسال گذشته از ۲۵ تن در روز به ۱۵ تن کاهش یافته است.

وی از سلامت ۹۰ درصدی دام‌های استان خبر داد و افزود: این آمار نشان دهنده فعالیت‌های شایسته دستگاه‌ها ذیربط و انجام واکسیناسیون به موقع دام‌ها است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌ جنوبی، خاطرنشانکرد: خوشبختانه در طی دو سال گذشته آمار مبتلایان به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در استان، ۵۷ درصد کاهش یافته است و در طول این مدت، شهرستان زیرکوه بیشترین آمار مبتلا به بیماری مشترک بین انسان و دام را داشت، که تعداد این افراد در سال گذشته از ۶۰ نفر به ۱۵ نفر کاهش یافته است.

کامبیز مهدی‌زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، نیز در این جلسه گفت: پایداری و گسترش اجرای طرح خود مراقبتی در استان نیازمند همت و همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی است و هر دستگاه یک نفر را به عنوان سفیر سلامت آن ارگان معرفی کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با بیان اینکه به اقدامات آگاهانه و خودآموخته که توسط هر فرد در راستای حفظ سلامت روحی، جسمی و اجتماعی خویش انجام می دهد، خود مراقبتی می گویند، افزود: همانگونه که سلامتی دارای ابعاد مختلفی است، خود مراقبتی نیز دارای ابعاد جسمی، روحی، روانی، معنوی و اجتماعی است.

مهدی‌زاده با اشاره به دلایل استقبال مردم به خود مراقبتی، تصریح کرد: غیر تخصصی شدن مراقبت‌های پزشکی، رشد دانش افراد غیرمتخصص و آشکار شدن محدودیت‌های سیستم سلامت تخصصی از جمله عوامل استقبال از این طرح است.

وی حفظ، تأمین و ارتقاء سلامت جامعه را از فواید اجرای این طرح دانست و اظهار کرد: صرفه‌جویی در هزینه‌های خانواده و جامعه، کاهش بار مراجعه به پزشک عمومی و پیشگیری و کاهش عوارض بیماری‌ها از دیگر فواید اجرای طرح خود مراقبتی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با بیان اینکه اجرای طرح از ابتدای امسال در استان آغاز شده است، افزود: پایداری و گسترش اجرای آن نیازمند همت و همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر