۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۲۱۳۴
وزیر جهاد کشاورزی گفت: توانمندی کشور در بخش کشاورزی می‌تواند تهدید‌ها و تحریم‌های دشمن را برای ما به فرصت تبدیل کند.نابع طبیعی از گذشته جایگاه ویژه‌ای در دین و فرهنگ مردم کشور ایران داشته است و آیات متعددی در قرآن کریم به موضوعات کشاورزی و منابع طبیعی و جنگلها و مراتع اشاره کرده است.
صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی امروز در مراسم رونمایی از ۴۵ دستاورد تحقیقاتی کشاورزی و منابع طبیعی اظهار داشت: منابع طبیعی از گذشته جایگاه ویژه‌ای در دین و فرهنگ مردم کشور ایران داشته است و آیات متعددی در قرآن کریم به موضوعات کشاورزی و منابع طبیعی و جنگلها و مراتع اشاره کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: یک درخت ۱۰۰ساله راش با ۲٫۵ تن وزن چوب خشک در طول عمر خود ۱۲٫۵ میلیون متر مکعب گاز کربنیک هوا را جذب می‌کند ، هر هکتار جنگل ۶۸ تن گرد و غبار را در هر نوبت در خود رسوب می‌دهد، برخی از گونه‌های درختی مانند کاج، گردو،فندق،اوکالیپتوس از خود موادی در هوا منتشر می‌کنند که باعث از بین رفتن بسیاری از باکتریها و قارچ‌های تک سلولی و برخی از حشرات مضر می‌شوند.

وی ادامه داد: اینها نمونه‌های کوچکی از عجایب خلقت و صنع الهی در اهمیت موضوع درخت، جنگل و حیات زیست هستند.خلیلیان ادامه داد: شدت فرسایش خاک در اراضی بدون پوشش گیاهی ۱۰۰ برابر فرسایش خاک اراضی با پوشش گیاهی در همان مکان است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی در کشور جمهوری اسلامی ایران دارای جایگاه ویژه‌ای است و امروزه بخش اعظم نیاز غذایی کشور را تامین می‌کند. این توانمندی به ویژه در شرایط فعلی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی گفت: توانمندی ایران در بخش کشاورزی می‌تواند تهدید‌ها و تحریم‌های دشمن را برای ما به فرصت تبدیل نماید. بخش کشاورزی توانسته علاوه بر تامین عمده نیاز کشور به مواد غذایی، ۲۵ درصد رشد صادرات در ۱۰ ماه اول امسال نسبت به سال قبل داشته باشد.

خلیلیان ادامه داد: حضور گسترده و میلیونی مردم فهیم ایران اسلامی در مقابله با توطئه‌های دشمنان در ۲۲ بهمن سال‌جاری و تولید انواع محصولات غذایی در داخل برنامه‌های دشمنان کشور برای ایجاد بحران به خصوص بحران غذا و جدایی مردم از نظام را نقش بر آب کرد.

وی تاکید کرد: به طور حتم با گسترش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی می‌توان چند برابر سایر بخش‌ها برای کشور ارزش افزوده ایجاد کرد و تحقق کامل اهداف امنیت غذایی سیاستهای توسعه سرمایه‌گذاری و تقویت زیر ساختها و نهادهای مرتبط با تولید کشاورزی در کشور مورد حمایت جدی دولت است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تجربه نشان می‌دهد که با اعمال سیاستهای منطقی و استفاده از فناوری‌ نوین و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، می‌توان تولید محصولات کشاورزی را بهبود بخشید و در جهت ارتقاء امنیت غذایی گامهای بلندی برداشت.

 وی ادامه داد: به طور قطع، توسعه بخش کشاورزی با نگاه به حفظ منابع پایه برای استفاده پایدار از آن‌ها صورت می‌گیرد، به طور مثال در بخش جنگل و مرتع ضروری است که تعامل منطقی با بخش‌های زراعت و دامپروری وجود داشته باشد، تا مدیریت بهینه را در بخش شاهد باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشور ایران روی نوار خشک نیم‌کره شمالی قرار گرفته و دامنه تغییرات به لحاظ ارتفاع و بارندگی بسیار زیاد است، لذا در عین حالی که دارای تنوع فراوانی در تولیدات زراعی، مرتعی و جنگلی هستیم، اما به لحاظ خشکی و تغییرات آب و هوایی با مسائل فراوانی دست به گریبان هستیم که این وضعیت ایجاد می‌کند، برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز توسعه کشور با درایت و مدیریت علمی برخورد نمائیم.

 

پانا


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر