۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۲۰۴۰۱
حدود 90 درصد از افراد 7 تا 17 سال، قربانیان خلاف‌کاران سایبری هستند؛ نظارت، آگاهی بخشی و تنظیم مقررات می‌تواند از میزان این آسیب‌ها بکاهد.
 صندوق نجات کودکان (Save The Children)-که یک سازمان بین‌المللی در انگلیس است- اعلام کرد: 90 درصد از افراد 7 تا 17 سال، حداقل یک‌بار در روز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ اما بیش از نیمی از آن‌ها، قربانی «زورگیری سایبری» می‌شوند؛ یعنی خلاف‌کاران مجازی از طریق فضای سایبر، افراد را وادار به انجام کاری می‌کنند که یا غیرقانونی است یا افراد تمایلی به انجام آن ندارند. حدود 6 درصد از قربانیان زورگیری مجازی نیز در پاسخ به زورگویان، پیام‌های زننده‌ای را ارسال می‌کنند. 

همچنین سازمان یادشده افزود: یک‌سوم از کودکان دنیا طی 12 ماه گذشته، در معرض خطرهای مضامین جنسی و هرزه‌نگاری در فضای مجازی بوده‌اند. صندوق نجات کودکان می‌گوید: تقریباً 1.8 میلیارد عکس به‌طور روزانه در اینترنت بارگذاری می‌شود که متأسفانه 0.3 درصد آن‌ها، تصاویر مستهجن است. 

در اینجا به برخی از نکات مهم برای والدین، به‌منظور کنترل زندگی کودکان هنگام استفاده از فضای مجازی، اشاره می‌کنیم: 

•    مانیتور رایانه یا لپ‌تاپ کودکان را در جایی قرار دهیم که بتوان آن‌ها را نظارت کرد. 

•    مقرراتی را برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها، اینترنت و ... برای کودکان تنظیم کنیم؛ مثلاً ساعات خاصی را برای استفاده در نظر بگیریم. 

•    هنگام نصب برنامه‌های مختلف روی تلفن‌های هوشمند بیشتر دقت کنیم؛ زیرا برخی از نرم‌افزارها حاوی بدافزار یا آگهی‌افزار هستند که پیام‌هایی را به بعضی شماره‌ها ارسال می‌کنند. گاهی اوقات این پیام‌ها، دربرگیرنده‌ی مسائل غیراخلاقی است. 

در کنار همه‌ی نکات بالا، آگاهی بخشی از آسیب‌های فضای مجازی خصوصاً شبکه‌های اجتماعی، یکی از بهترین راهکارها برای استفاده‌ی صحیح و امن از فضای سایبر است.

منبع: مشرق
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر