۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۲۰۱۲۰
اظهارات تحریک آمیز نماینده «باراک اوباما» درباره خود مختاری کردهای سوری و گشودن دفتر معارضان کرد سوری در مسکو ابهاماتی را به وجود آورده است که لزوم هوشیاری دستگاه دیپلماسی کشور را می طلبد.
 روز یک شنبه «برت مک گورک» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف به اصطلاح ضد داعش که سپتامبر سال گذشته به بهانه مقابله با داعش شکل گرفت،  وارد شهر کردنشین «عین العرب» سوریه در مرز ترکیه شد که کردها از آن به عنوان «کوبانی» یاد می کنند.

وی در این دیدار ضمن دیدار با مسئولان و فرماندهان کانتون های کردی در منطقه از «خودمختاری» مناطق کردنشین سوریه استقبال کرد، امری که می تواند نهایتا به تجزیه سوریه منجر شود.

نماینده«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف به اصطلاح ضد داعش خطاب به مسئولان و فرماندهان کرد در کوبانی گفت: وضعیتی که شما در خودمختاری دارید حق شما است، زیرا شما با گروه افراطی داعش مبارزه کردید و آنها را از این مناطق بیرون راندید.

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد سوریه در آینده کشوری دموکراتیک خواهد بود و به حقوق ملت کرد احترام خواهد گذاشت.

نماینده اوباما در پاسخ به اعتراضات کردها برای اخراج حزب اتحاد دموکراتیک از مذاکرات ژنو گفت: این نشست‌های اولیه، صوری است و برای آتش‌بس میان نظام سوریه و معارضان برگزار می‌شوند. ولی حزب اتحاد دموکراتیک در نشست‌های آینده به عنوان طرف اصلی در مذاکرات حضور خواهد داشت.

روز گذشته اظهارات تحریک آمیز نماینده باراک اوباما در حالی بیان شد که رسانه روسی اسپوتنیک نیز از آغاز همکاری های روسیه و حزب اتحاد دموکرات سوریه خبر داد و از این همکاری ها به عنوان کابوسی برای «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نام برد.

همینطور ایتارتاس دیگر رسانه روسی به نقل از دولت روسیه اعلام کرد دفتر نمایندگی معارضان کرد سوری، در تاریخ ۲۱ بهمن ماه در مسکو افتتاح خواهد شد. امری که درباره نحوه و گستره عملکرد و اختیارات دفتر نمایندگی کردها اطلاعاتی در دست نیست.

همزمانی اظهارات تحریک آمیز نماینده کاخ سفید درباره کردها و گشودن دفتر معارضان کرد سوری در مسکو توسط روسیه می تواند پیام هایی داشته باشند که ضرورت هوشیاری بیشتر دستگاه دیپلماسی کشور و لزوم همگرایی و همکاری بیشتر قدرت های منطقه را می طلبد، امری که می تواند مانع تحقق اهداف تجزیه طلبانه قدرت های فرا منطقه ای شود.

اهداف طرح آمریکایی ـ صهیونیستی برای تجزیه منطقه که از «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا به عنوان طراح و مجری اصلی آن یاد می کنند بر کسی پنهان نیست و  با گذشت زمان اهداف و ابعاد آن هر چه بیشتر آشکار می شود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ماه گذشته نیز در موضع گیری خود در قبال احتمال همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق از آن حمایت کرده و آن را حق کردها دانست.

مواضع اخیر روس ها در قبال کردها چه در قبال کردستان عراق و چه در قبال کردهای سوریه سوالات و ابهاماتی را ایجاد کرده است که شاید بتوان آن را از دو منظر مورد بررسی و تحلیل قرار داد.


منظر خوش بینانه

از زمان آغاز تحولات منطقه این آمریکایی ها بودهاند که در راستای تحقق اهداف منطقه ای خود و نهایی کردن پروژه تجزیه منطقه، به حمایت از کردها در عراق و سوریه پرداخته اند و به تسلیح آنها پرداخته اند.

 شاید بتوان گفت مواضع ابهام آمیز روس ها در قبال کردها در عراق و سوریه با هدف نزدیکتر شدن مسکو به کردها برای کاهش نفوذ آمریکایی ها در میان کردها صورت می گیرد تا روس ها بتوانند در وزن کشی های آینده منطقه انحصار نفوذ آمریکایی ها در میان کردها را بشکنند و سهم خود را ببرند.


منظر بدبینانه

وقتی از «هنری کسینجر» سیاستمدار کهنه کار امریکایی درباره تاثیر ساقط شدن جنگنده روسیه توسط ترکیه در ماه نوامبر در روابط دو قدرت جهانی سوال شد، وی مسئله را بی تاثیر و بی اهمیت خوانده و گفت قدرت های بزرگ باید به دنبال اهداف و منافع مشترک باشند.

در تحقق اهداف شوم این طرح آمریکایی ـ صهیونیستی دو مانع عمده به نام ترکیه و ایران وجود دارند که در صورت تحقق اهداف شوم غرب خود این دو قدرت منطقه ای نیز می توانند موضوع تغییر باشند.

ایران به عنوان کشوری قدرتمند و مستقل بارها اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد خواب شوم امریکا برای منطقه تعبییر شود. ترکیه نیز به عنوان یک قدرت منطقه ای دارای بیشترین جمعیت کرد است که هر گونه تغییر در وضعیت کردهای سوریه و عراق می تواند تاثیرات مستقیمی در داخل این کشور داشته باشد.

ترکیه از آنجائی که متحد آمریکا و غرب است، غرب برای پیشبرد اهداف تجزیه طلبانه خود در منطقه با موانعی از سوی این کشور مواجه است.

برخی بر این باورند با توجه به هم پیمانی ایران و روسیه و نیز هم پیمانی ترکیه و آمریکا، حضور نظامی روسیه در منطقه با هماهنگی آمریکا و غرب برای مهار ترکیه و ایران که دو مانع اصلی تجزیه منطقه هستند صورت می گیرد.

در صورت صحت چنین سناریویی هوشیاری چند جانبه امری ضروری است تا خدای ناکرده خنجری از پشت بر قامت کشور فرود نیاید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر