۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۲۰۱۰۴
مشاور وزیر نفت اعلام کرد
مشاور وزیر نفت گفت: در برابر واردات سالیانه نزدیک به سه میلیارد دلار گاز از ترکمنستان، کالا و خدمات فنی مهندسی به این کشور صادر می شود.
«محمدتقی امان پور» عصر دوشنبه در مراسم امضای موافقتنامه «ایجاد بسترهای مناسب برای حمایت از صادرکنندگان کالا و خدمات در برابر واردات گاز از ترکمنستان» افزود: در چارچوب این طرح، نیازهای ترکمنستان از سوی نهادهای این کشور شناسایی و اعلام می شود و در مرحله بعد شرکت های ایرانی از طریق حضور در مناقصه یا ترک تشریفات می توانند صادرات کالا و خدمات را آغاز کنند. 

نماینده ویژه وزیر نفت تاکید کرد صدور کالا و خدمات در برابر واردات از یک کشور برای نخستین بار در ایران در چارچوب این طرح اجرا می شود.

امان پور گفت: ایران در 20 سال گذشته تاکنون از ترکمنستان گاز وارد می کند و در این سال ها سیاست وزارت نفت تشویق تولیدکنندگان ایرانی برای صادرات محصولات به این کشور بوده است. 

امان پور به سفر پارسال رئیس جمهوری اسلامی ایران به ترکمنستان اشاره کرد و گفت: در آن سفر توافق شد تا 10 سال آینده حجم مبادلات دو کشور به 60 میلیارد دلار برسد. 

مشاور وزیر نفت ادامه داد: بر این پایه در برابر واردات 30 میلیارد دلار گاز از ترکمنستان در 10 سال آینده، کالا و خدمات به این کشور صادر می شود. 

وی گفت: پس از امضای این موافقتنامه یک کمیته سه نفره برای نظارت بر آن تشکیل می شود. 

نماینده ویژه وزیر نفت در صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی اضافه کرد: پارسال بیش از 50 میلیارد دلار کالا به کشور وارد شد که می توان از این الگو برای صادرات محصولات تولیدی کشور استفاده کنیم. 

به گفته امان پور، از زمان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ترکمنستان، یک میلیارد دلار تفاهمنامه صادراتی امضا شده که 450 میلیون دلار از آن به مرحله عقد قرارداد رسیده است. 

مشاور وزیر نفت ادامه داد: همچنین نزدیک به 300 میلیون دلار صورت وضعیت مربوط به صادرات آماده شده است که پول آن نیز پرداخت می شود. 

نماینده ویژه وزیر نفت ادامه داد: صادرات کالا و خدمات در چارچوب این طرح به صادرات محصولات مربوط صنعت نفت محدود نمی شود و هر نوع کالا و خدماتی را که مورد نیاز ترکمنستان است، می توان به این کشور صادر کرد. 

نماینده ویژه وزیر نفت در صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی اضافه کرد: برای اجرای این طرح لازم بود یک بانک در طرح مشارکت کند و بر این پایه بانک توسعه صادرات برگزیده شد. 

وی ادامه داد: در چارچوب این طرح برای صادرکنندگان، ضمانتنامه و سایر تسهیلات بانکی فراهم و پس از تایید صدور وضع خدمات، هزینه آن به صادرکننده پرداخت می شود. 

مشاور وزیر نفت گفت: بر پایه این موافقتنامه که بین شرکت ملی گاز و بانک توسعه صادرات امضا می شود، اعتبارنامه های اسنادی (ال.سی) ریالی، ارزی و ضمانتنامه های مورد نیاز ارائه می شود. 

موافقتنامه «ایجاد بسترهای مناسب برای حمایت از صادرکنندگان کالا و خدمات در برابر واردات گاز از ترکمنستان» عصر امروز با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز، مدیرعامل بانک توسعه صادرات و نماینده ویژه وزیر نفت در صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی در محل شرکت ملی گاز امضا شد. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر