۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۱۹۸۶۸
سردار جلالی:
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشوربا عنوان اینکه رسانه پایه ی تکنولوژیک تهدیدات مردم محور محسوب می شود،گفت:یکی از استراتژی های آمریکایی ها توسعه ی رسانه خارج از کنترل دولت ها و عبور از مرزهای جغرافیایی و رسیدن مستقیم به ذهن مردم با استفاده از رسانه است به شکلی که بتوانند ذهن مردم را سازماندهی کنند.
به گزارش پايگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، دکتر " غلامرضا جلالی" رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشوردر گردهمايي تخصصي معاونان عمليات فرماندهي انتظامي استان ها، رده هاي حوزه مرکزي و فرماندهان مستقل گفت:مسئله پدافند غیرعامل مسئله ای است که طول عمر آن به اندازه طول عمر بشر است و با پدیده تهدیدات مواجه است لذا مسئله جدیدی نیست و یک مسئله جاری است،چیزی که پدافند غیرعامل را متمایز می کند، پرداختن به مسئله تحولات و تغییرات تهدیدات است.

#انواع تهدیدات#

سردار جلالی تهدیدات را به دو دسته طبیعی(با منشا طبیعت) و غیر طبیعی (بامنشا انسان) تقسیم نموده و گفت:ویژگی اساسی تهدیدات طبیعی یکی این است که انسان در آن نقشی ندارد دوم اینکه منشا آن تحولات درون طبیعت و اقلیم است ،سوم؛ چون انسان در آن نقشی ندارد لذا انگیزه و اراده و دشمنی در آن نقشی نداشته و چهارم اینکه چون منشا آن طبیعت است لذا تغییرات آن کم است و امکان کنترل و اشراف از نظر علمی و اقدام از نظر عملی کاملا میسر است.

# ویژگی تهدیدات انسان ساخت#

سردار جلالی ویژگی های تهدیدات انسان ساخت را شامل؛1- منشا انسان ( انگیزه و اراده و دشمنی در آن وجود دارد) 2- عنصر تکنولوژی و فن آوری دانسته و گفت: زمانی که عنصر تکنولوژی تغییر کند ماهیت ، نوع و جنس تهدیدات عوض می شودوزمانی که تکنولوژی ثابت باشد، استراتژی و دکترین موثر واقع می گردد، برای مثال در دوران کاربرد سلاح های  سرد استراتژی ها و تفکرات نظامی برتری ها را نشان می داد.

# تحول در تهدیدات انسان ساخت #

دکتر جلالی گفت: دانش مستتر در عنصر فناوری و تکنولوژی و تاثیرات آن بر تهدیدات موجب می شود تا تحولات دائمی در تهدیدات انسان ساخت بوجود آید لذا آن چیزی که در پدافندغیرعامل با آن مقابله می کنیم ، عموما تهدیدات انسان ساخت می باشد و زمانی که تکنولوژی و فناوری (که یک عنصر متغیر و پویا است) تغییر کند تمام عرصه ها ، حوزه ها و لایه های تهدید را تغییرمی دهد.

#رویکردهای جدید پدافند غیرعامل#

وی ادامه داد:مقام معظم رهبری فرمودند؛"پدافند غیرعامل دو ویژگی می خواهد یکی انگیزه جهادی ، اراده و پشتکار و دیگری تسلط بر دانش و تکنولوژی ها"، لذا موضوع رویکردهای جدید پدافند غیر عامل یک موضوع کاملا علمی و پویا که نتیجه تحول در تهدیدات است.

# انتظار مقام معظم رهبری ازپدافند غیرعامل#

سردارجلالی افزود:انتظاری که مقام معظم رهبری از موضوع پدافند غیرعامل دارند اینست که پدافند غیرعامل مثل مصون سازی بدن است ،از درون مارا مصون میکند،مفهوم این مصون سازی اینست که اگر دشمن اقدام کند و تلاش کند هچ اثری از آن نبیند یعنی حذف اثر تهدید و آسیب ناپذیری کشور در برابر تهدیدات ،همچنین می فرمایند"این ماموریت بایستی برای کل پیکره کشور و جامعه و دستگاه های اجرایی عملیاتی شود" .

# لازمه پاسخ به تهدید،شناخت تهدید#

وی لازمه پاسخ به تهدیدات را شناخت آن ذکر کرده و گفت:از نظر پدافند غیرعامل یکدسته از تهدیدات ،تهدیدات فناورانه می باشد،بدین معنی که منشا و محور تهدیدات فن آوری ها هستند،این فناوری ها برتری و توانمندی به صاحب فن آوری داده و تهدیدی برای کسی که مورد پایش فناوری قرار می گیرد ، ایجاد می کند ، پس فناوری یک تیغ دو لبه است که در جایی فرصت ایجاد می کند و در جای دیگر تهدید.

#تهدیدات فن آورانه#

دکتر جلالی درادامه افزود:در حالت کلی سه نگاه به فن آوری وجود دارد ؛یک نگاه تهدید محور(یعنی فناوری فقط ایجاد تهدید می کند)،دوم نگاه فرصت محور(تنها ایجاد فرصت میکند)و سوم نگاه هوشمند(یعنی فناوری را بشناسیم ،تهدیدات آن را کنترل نموده واز فرصت های آن استفاده کنیم) .

#انواع تهدیدات#

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشورگفت:بر اساس فناوری ها تهدیدات عبارتند از؛تهدیدات سایبری، بیولوژیک یا زیستی، شیمیایی، هسته ای یا پرتویی، سیگنالی و الکترومغناطیسی.

#تهدیدات مردم محور#

وی گفت:دومین دسته تهدیدات، تهدیدات مردم محور است، آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که در جنگ های جدید، مردم ،محور جنگ بوده و برد و باخت کشورها به این بستگی دارد که آیا آن کشور توانسته مردمش را اداره کند، نیازمندی های آنان را تامین کرده و پشتیبانی مردم را جلب کند یا خیر؟

# رسانه پایه ی تکنولوژیک تهدیدات مردم محور #

سردار جلالی با عنوان اینکه رسانه پایه ی تکنولوژیک تهدیدات مردم محور محسوب می شود،گفت:یکی از استراتژی های آمریکایی ها توسعه ی رسانه خارج از کنترل دولت ها و عبور از مرزهای جغرافیایی و رسیدن مستقیم به ذهن مردم با استفاده از رسانه است به شکلی که بتوانند ذهن مردم را سازماندهی کرده و شکل دهد .

# جنگ بی قاعده #

وی گفت:رویکرد بعدی در تهدیدات مردم محور، این است که پتانسیل نارضایتی را به مردم منتقل کرده عدم رضایت را تولید وآن را تقویت کرده تا به چالش تبدیل شود و مردم را با حکومت درگیر کنند،این می شود ابزار اعمال فشار به حکومت که آمریکایی ها به آن «جنگ بی قاعده» می گویند و شامل حوزه های فرهنگی،لایه های امنیتی ولایه های اقتصادی می باشد.

#توجه به ابزار رسانه#

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت:ابزار رسانه در اختیار دشمن امکان دسترسی دشمن را به ذهن و فکر و باورهای مردم می دهد، لذا نیروی انتظامی که ماموریت برقراری نظم و امنیت در حوزه های مردم را دارد ، باید به این ابزار توجه شود.

#ابعاد شبکه های اجتماعی#

وی ابعاد شبکه های اجتماعی را شامل؛بعد فرهنگی ، خدماتی و سرویس دهی ، امنیتی ، جاسوسی ،سنجش فشارها و اوضاع و احوال مردم و بعد برانگیختگی جامعه دانسته و گفت:هنگامی که همه ی این ابعاد در کنار هم قرار گیرند، دشمن می تواند بخشی از مردم را در حوزه هایی تحریک کرده سازماندهی و آماده کند تا رودر روی پلیس و نظام قرار گیرند.

# تهدیدات کالبدی یا زیرساختی#

دکتر جلالی دسته سوم تهدیدات را کالبدی یا زیرساختی عنوان نموده و گفت: کارکرد اکثر سلاح ها و تجهیزات جدید علیه زیرساخت ها می باشدکه دلیل آن اینست که زیرساخت ها به مردم خدمت و سرویس می دهند، چنانچه زیرساخت ها از دست حکومت خارج شود، حکومت برای تامین نیازهای مردم ناتوان می شود.

# اصلی ترین ماموریت نیروی انتظامی#

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشوراصلی ترین ماموریت نیروی انتظامی از بعُد پدافند غیرعامل را تداوم برقراری امنیت برای کشور دانسته و گفت: نیروی انتظامی باید بتواند در شرایط خاص و بحران که لایه های امنیتی تشدید می شوند امنیت را برقرار کند.

# ماموریت های دیگر نیروی انتظامی#

وی ماموریت های دیگر این نیرو را امنیت زیرساخت ها ( زیر ساخت ها باید سالم باشند و سرویس دهی کنند)،ماموریت تسهیل عبور و مرور اضطراری و عملیاتی ( نیروی انتظامی باید بتواند زیرساخت های عبور و مرور مانند پل ها را تحلیل، و حیاتی، حساس و مهم بودن آن را بررسی نموده ، مصون سازی را انجام دهد)، کمک به اداره مردم در شرایط حساس( اداره ی مردم به عهده ی دولت می باشد)،عملیات انتظامی پدافند تخصصی(یعنی برای مقابله با تهدیدات تخصصی باید یک عملیات خاص انتظامی اتفاق بیفتد)وایجاد امنیت سایبری در بعد زندگی مردم عنوان نمود.

#تهیه طرح پاسخ#

دکتر جلالی در خاتمه گفت:برای ایجاد آمادگی ها در نیروی انتظامی باید بتوانیم برای همه ی حوزه ها «طرح پاسخ» یا « طرح دفاعی» تهیه نمود سپس هماهنگی و تصویب طرح در مراجع مربوطه انجام شود. بعد به سراغ تجهیزات و امکانات برویم و آن ها را در اختیار تیم های عملیاتی گذاشته، سپس آموزش و در انتها تمرین و مانور صورت گیرد. ولازم است که مانورهای نیروی انتظامی با مانورهای سازمان پدافند غیرعامل هماهنگ شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر