۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۱۹۸۴۹
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست دامغان:
اسفندیاری گفت : دانش بومی و اجرای طرح های پدافند غیر عامل از دیگر عوامل حفاظت محیط زیست بوده که به عنوان یک اصل از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیگیری می شود.
فرامرز اسفندیاری صبح شنبه در نشستی با خبرنگاران در محل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دامغان ضمن اشاره به صدور اظهار داشت: با وجود صدور این تعداد پروانه، در طی همین مدت ۱۸ نفر متخلف در زمینه شکار و صید غیر مجاز گونه های جانوری در دامغان دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.

وی از کشف چهار قبضه سلاح قاچاق و کشف لاشه پنج رأس قوچ و میش وحشی و هشت قطعه پرونده شامل کبک، کبوتر، تیهو و ادبات و ابزار شکار از شکارچیان متخلف در این شهرستان توسط یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان خبر داد.

۲ منطقه شکار ممنوع در دامغان وجود دارد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان همچنین گفت: در این شهرستان دو منطقه شکار ممنوع زیست محیطی سفیدکوه آرسک و طالو شیربند وجود دارد که تحت حفاظت اداره حفاظت محیط زیست هستند و در طول سال از سوی محیط بانان مراقبت و حراست می شود.

اسفندیاری اضافه کرد: وسعت منطقه ممنوعه سفیدکوه آرسک ۷۹ هزار و ۱۷۰ هکتار و منطقه ممنوعه طالو شیربند حدود ۸۰ هزار هکتار است.

وی از ارائه منطقه حفاظت شده مناطق ممنوعه سفید کوه آرسک و طالو و شیربند به پیشنهاد این اداره به شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور خبرداد و افزود: با توجه به اهمیت این دو منطقه موضوع به شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور پیشنهاد آن مطرح و در دستور کار این شورا قرار دارد و امیدواریم به زودی این مناطق به عنوان مناطق حفاظت شده تصویب و ابلاغ شود.

طرح اکوسیستم منابع آبی دامغان در دست اقدام

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست دامغان، خاطر نشان کرد: اجرای طرح اکوسیستم، ایجاد منابع آبی و پایش مستمر محیط بانان از مهمترین اهداف و برنامه های این اداره در حمایت از حیات وحش شهرستان بوده که در دستور کار قرار دارد و به صورت ویژه به آن پرداخته می شود.

اسفندیاری تصریح کرد: دانش بومی و اجرای طرح های پدافند غیر عامل از دیگر عوامل حفاظت محیط زیست بوده که به عنوان یک اصل از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیگیری می شود.

وی همچنین از اجرای طرح بوته کاری با گونه های گیاهی مقاوم در منطقه زیست محیطی قوشه دامغان برای نخستین بار خبر داد و افزود: این طرح با استفاده از گونه های بومی در سطح یک هکتار با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اجرا شد لیکن باید با مدیریت درست و کمک جوامع محلی بتوانیم گام هایی مؤثری در راستای حفاظت و حراست از مناطق زیست محیطی برداریم.

ایجاد ۳۵ دهنه آبشخور در زیستگاه های حیات وحش دامغان

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست دامغان همچنین از ساخت ۳۵ دهنه آبشخور با ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار در زیستگاه های حیات وحش شهرستان خبر داد و گفت: همچنین این اقدام با هدف حفظ بقا و افزایش جمعیت وحوش در مناطق شکار ممنوع سفید کوه آرسک و طالو شیربند این شهرستان صورت گرفته است.

اسفندیاری با بیان اینکه برای نخستین بار سه دستگاه تلمبه بادی بر روی چاه های آب در مناطق زیست وحوش پس از لایروبوی چاه نصب و راه اندازی شده است، توضیح داد: راه اندازی این دستگاه ها باعث احیاء مجدد منطقه زیست حیات وحش می شود.

وی تأمین آب در مناطق زیست محیطی را در راستای افزایش جمعیت و وحوش و جلوگیری از پراکندگی حیوانات موثر دانست.

صدور ۲۰ اخطار زیست محیطی به واحدهای آلاینده دامغان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دامغان همچنین از صدور ۲۰ مورد اخطار زیست محیطی به واحدهای آلاینده این شهرستان از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و گفت: در این مدت ۲۰۰ مورد بازدید از واحدهای تولید و صنعتی انجام شد که ۲۳ مورد از این واحدها پلمپ و به مراجع قضایی معرفی شدند.

اسفندیاری از اجرای طرح صنعتی شدن معادن کُک پزی در شهرستان دامغان برای نخستین بار خبر داد و گفت: در تلاش هستیم این طرح سنتی به صنعتی ارتقا یابد و این موضوع به محیط زیست شهرستان کمک فراوان می کند.

وی با اشاره به اینکه نقش مردم در بحث محیط زیست مهم و تأثیرگذار است و افزود: محیط زیست برای همه مردم است و همگان باید در راستای حراست از آن مشارکت و همکاری کنند و ما نیز به محیط بانان این اداره توصیه کردیم با مردم تعامل داشته باشند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر