۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۱۹۷۷۲
پژوهشگران موفق به ساخت نانو کاتالیستی شدند که در حضور نور خورشید قادر به شکستن آلودگی‌های نفتی موجود در آب است.
محققان کانادایی دانشگاه واترلو موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان آلودگی‌های موجود در پساب‌های خارج شده از میان سنگ‌های حاوی نفت را پاکسازی کرد. برای این کار، تنها از نانوذرات و نور خورشید می‌توان استفاده کرد. 

فرانک گو از دانشگاه واترلو فتوکاتالیستی ارائه کرده است که می‌تواند واکنش‌های شیمیایی را تسریع کند. این فتوکاتالیست که حاوی نانوذرات است با استفاده از نور خورشید می‌تواند اسیدهای نفتا نیک را از میان پساب‌های خارج شده از مخازن نفت حذف کند. این کار در مدت زمانی در حدود یک ساعت انجام می‌شود. اسیدهای نفتالیک ماده‌ای است که می‌تواند سلامت انسان و اکوسیستم پیرامون ما را تهدید کند. وجود این ترکیبات در آب خارج شده از مخازن می‌تواند تا چند دهه اکوسیستم را آلوده کند.

تیم لیشاک از محققان این پروژه می‌گوید: در حدود میلیاردها تن آب در برکه‌های ایالت البرتا وجود دارد. زدایش اسیدهای نفتالیک یکی از چالش‌های بزرگ در کانادا است. روش‌های رایج برای این کار چندان کارآمد نبوده یا اگر کارآمد هستند بسیار گران‌قیمت‌اند. این فن‌آوی جدید می‌تواند به صورت عملی برای تصفیه ارزان و ساده مورد استفاده قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر