۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۱۹۷۳۱
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران عنوان کرد:
رجبی‌معمار در نشست بزرگداشت 882 شهید هنرهای تجسمی،اظهار کرد:‌ یک اقدام بزرگ و شریف که سال‌هاست در کشور ما آغاز شده و پایه‌گذاری و اساس آن از لشکر 17 علی‌بن ابی‌طالب (ع) استان قم بوده، تجلیل از شهداست. این اقدام نخستین‌بار در سال 1373 انجام شد و سردار جلالی که اکنون رییس سازمان پدافند غیرعامل است، پایه‌گذار این کار خیر بود. البته این اقدام با مخالفت‌ها و سختی‌هایی همراه بود، چون درباره طبقه‌بندی شهدا نظرات مختلفی وجود داشت؛ اما سردار جلالی با مقاومت خود این برنامه را اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، مجید رجبی‌معمار - مدیرعامل خانه هنرمندان ایران - در نشست بزرگداشت 882 شهید هنرهای تجسمی که بخشی از کنگره سراسری 2000 شهید هنرمند است، اظهار کرد:‌ یک اقدام بزرگ و شریف که سال‌هاست در کشور ما آغاز شده و پایه‌گذاری و اساس آن از لشکر 17 علی‌بن ابی‌طالب (ع) استان قم بوده، تجلیل از شهداست. این اقدام نخستین‌بار در سال 1373 انجام شد و سردار جلالی که اکنون رییس سازمان پدافند غیرعامل است، پایه‌گذار این کار خیر بود. البته این اقدام با مخالفت‌ها و سختی‌هایی همراه بود، چون درباره طبقه‌بندی شهدا نظرات مختلفی وجود داشت؛ اما سردار جلالی با مقاومت خود این برنامه را اجرا کرد.

او ادامه داد: ما همواره وظیفه داریم از 200 هزار شهید دوران دفاع مقدس، در دوران بعد از جنگ یاد کنیم، چون در بسیاری از دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها یاد و خاطره این شهدا و ارزش‌های‌شان به‌دست فراموشی سپرده می‌شود.

وی بیان کرد: این موج شریف و با صفا آغازگر جنبش و حرکت بسیار ارزشمندی شد که از قِبَل آن، ده‌ها کتاب خاطره، وصیت‌نامه و تحلیل گفتمان شهدا به‌وجود آمده است. پس از قم، در اصفهان کنگره 23 هزار شهید برگزار شد. بعد از سپاه، ارتش نیز به این جریان وارد شد و در سال 1375 کنگره بزرگداشت 36 هزار شهید تهران را داشتیم. این کار پربرکت بعدها استان به استان، شهر به شهر و حتی روستا به روستا ادامه پیدا کرد و در تهران هم مناطق مختلف، دانشکده‌ها و مساجد این جریان زیبا را ادامه دادند.

مدیرعامل خانه هنرمندان در بخش دیگری از سخنانش، به تقسیم‌بندی شهدای هنرمند دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت:‌ عده‌ای از این شهدا برای کار هنری در جبهه‌ها حضور پیدا کرده بودند، مثل عکاسان، تصویربرداران و گزارشگران رسانه‌ها. آن‌ها در خط مقدم دوشادوش رزمنده‌ها در سخت‌ترین لحظه‌ها حضور داشتند. حاصل این حضور چندین میلیون فریم عکس است. همچنین هنرمندان زیادی در رشته‌های مختلف تئاتر، نقاشی، خوشنویسی و جمع‌خوانی حضور داشتند که آثار فرهنگی و هنری زیادی را از آن‌ها در آن دوران شاهد بودیم.

رجبی‌معمار ادامه داد: آثار این هنرمندان، بسیار شاخص بود که برخی از آن‌ها در همان دوران جنگ به‌وجود آمدند، مثلا ما قبل از جنگ، کتبیه و پرچم‌های مذهبی و تابلونوشته به این صورت که در دوران جنگ وجود داشت، نداشتیم. پیشانی‌بندهای معروف آن دوره را نیز همین هنرمندان طراحی می‌کردند.

مدیرعامل خانه هنرمندان بیان کرد: خوشبختانه از برکات ایجاد بسیج هنرمندان، شناسایی شهدای هنرمند بود و تا کنون 2100 شهید هنرمند شناسایی شده‌اند که از بین آن‌ها، 882 شهید در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت داشته‌اند. بخش بزرگی از این شهدا عکاسان بودند و بقیه آن‌ها را نقاشان، گرافیست‌ها، کاریکاتوریست‌ها، خوشنویسان و تعداد معدودی هم نگارگر و مجسمه‌ساز تشکیل می‌دادند. آ‌ن‌ها در کنار کار فرهنگی و هنری به عرصه رزم هم وارد شدند، مجاهد کردند و به شهادت رسیدند.

وی یادآوری کرد: مجموعه خانه هنرمندان وظیفه بزرگداشت 882 شهید هنرمند تجسمی را برعهده گرفت که این مراسم 29 دی‌ماه ساعت 18 برگزار خواهد شد. غلامحسین امیرخانی (خوشنویس)، محمد سریر و ابراهیم حقیقی (گرافیست) در این مراسم سخنرانی خواهند کرد و دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز سخنران ویژه این مراسم خواهد بود.

او با بیان این‌که در مراسم یادشده از 9 شهید هنرمند تجلیل خواهد شد، گفت:‌ سعید جان‌بزرگی (عکاس)، داریوش گودرزی‌کیا (عکاس)،‌ بغلامرضا نامدار محمدی (عکاس)، حمید پورجبار (عکاس)، امیر محمدیان (عکاس)، احمد اسماعیلی (نقاش)، سیدعلی محمودیان (خوشنویس)، مجید غلامی (نقاش) و ابوالفضل ماهرخ (خوشنویس) 9 شهید هنرمندی هستند که در این مراسم از آن‌ها تجلیل می‌شود. هفت انجمن تخصصی خانه هنرمندان از جمله انجمن هنرمندان سفالگر، انجمن نقاشان، انجمن تصویرگران، انجمن خوشنویسان ایران، انجمن صنفی گرافیک و انجمن مجسمه‌سازان خانه هنرمندان را در این بزرگداشت همراهی می‌کنند.

رجبی‌معمار در ادامه توضیح داد: هدف ما از برگزاری «مشق شیدایی» این است که به جامعه هنری و هنرمندان رشته‌های مختلف یادآوری کنیم که اگر امروز ایران امن‌ترین کشور منطقه غرب آسیاست و یک قدرت در منطقه به‌شمار می‌آید، به‌خاطر مجاهدت و ایثارگری همین شهداست و ما وظیفه صنفی و تخصصی خودمان می‌دانیم که با برپایی این‌گونه مراسم به آن‌ها اظهار ارادت کنیم. همچنین ما هنرمندان فعالی در دوران دفاع مقدس داشتیم که اکنون در قید حیات هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. آن‌ها کسانی هستند که از آثارشان در دوران دفاع مقدس به‌عنوان بهترین یادگارهای زندگی هنری خود یاد می‌کنند. در نظر داریم سال آینده در مناسبتی از این هنرمندان نیز تجلیل کنیم. اکنون 35 هنرمند عکاس و 60 هنرمند در سایر رشته‌ها داریم که باید از آن‌ها تجلیل شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران اضافه کرد: شهدا فخر همه ملت ایران هستند و دلیل استقبال انجمن‌ها از برپایی این مراسم نیز همین موضوع بوده است. حدود 123 اثر از هنرمندان تجسمی دفاع مقدس در این رویداد روی دیوار گالری‌های خانه هنرمندان قرار خواهد گرفت.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر