۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۱۹۵۳۸
سرپرست شبکه دامپزشکی پیرانشهر از واکسیناسیون 11 هزار راس دام علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پیرانشهر طی سال جاری خبر داد.
حمید فیضی امروز اظهار داشت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نوعی بیماری ویروسی واگیر گوسفند و بز بوده و از اینرو مبارزه با این بیماری حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز است، تصریح کرد: این بیماری در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی بوده و از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

این مسئول با اشاره به علایم این بیماری، ادامه داد: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه خود را در دام‌های مبتلا به این بیماری نشان می‌دهد.

سرپرست شبکه دامپزشکی پیرانشهر با اشاره به سایر علایم بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، اذعان داشت: دام مبتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

فیضی با اشاره به راه‌های انتقال این بیماری در دام‌ها، تصریح کرد: ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.

وی با بیان اینکه پایداری ویروس در خارج از بدن میزبان کم است، اذعان داشت: خرید و فروش دام‌ها در میادین دام که از مناطق مختلف می‌آیند سبب افزایش تماس دام‌ها و افزایش انتشار بیماری می‌شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی پیرانشهر با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای مبارزه با این بیماری در پیرانشهر، اعلام کرد: امسال 11 هزار راس دام علی این بیماری در پیرانشهر مورد واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر