۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۱۹۱۴۷
نشست خبری همایش ملی مدیریت امنیت پایدار تامین انرژی با رویکرد پدافند غیر عامل با حضور محمد حری مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان ،حمیدرضا اسماعیلی دبیر کارگروه پدافند غیر عامل صنعت آب و برق خوزستان و رضا علیجانی مدیر روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان در ساختمان این سازمان برگزار شد
صبح امروز  نشست خبری همایش ملی مدیریت امنیت پایدار تامین انرژی با رویکرد پدافند غیر عامل با حضور محمد حری مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان ،حمیدرضا اسماعیلی دبیر کارگروه پدافند غیر عامل صنعت آب و برق خوزستان و رضا علیجانی مدیر روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان در ساختمان این سازمان برگزار شد.

محمد حری گفت: این همایش در نوع خود اولین همایش تخصصی است که در سطح کشور برگزار می شود. یکی از دلایلی که مسوولان را به برگزار این همایش مصمم کرده است اهمیت موضوع انرژی در تامین امنیت پایدار کشور و نقشی است که این حوزه در امنیت بین المللی ایفا می کند.

وی ادامه داد: حفاظت و صیانت از منابع انژری یکی از الزاماتی است که باید در کشور به آن توجه شود. این مساله در فضای پس از برجام نیز اهمیت بالاتری پیدا می کند و به همان میزان ما باید رویکرد خود را نسبت به آن بازنگری کنیم . ما باید به زیرساخت های تولید انرژی و نیز امنیتی که انرژی برای کشور تامین می کند نگاه ویژه ای داشته باشیم.

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری خوزستان گفت: پدافند غیر عامل که با فرمان رهبر معظم  انقلاب  شروع به کار  کرد و  در ابتدا معنای عامی از پدافند در کشور ما ارایه شده بود که بیشتر به مسایل نظامی تاکید می شد اما خوشبختانه اکنون نگاه به امر تغییر کرده است. از همین رو سازمان پدافند غیر عامل کشور پیشنهاد ایجاد ادبیات خاص پدافند غیر عامل برای حوزه های متفاوت را داده است. ما با برپایی این همایش با کمک اساتید دانشگاه به دنبال تخصصی کردن و ایجاد ادبیات پدافند غیر عامل برای حوزه های تامین انرژی هستیم. برای مثال اهمیت و ادبیات خاص پدافند غیر عامل باید برای مسایل حساسی همچون فضای مجازی، راه و شهرسازی نیز تببین شود.

وی عنوان کرد: نگاه ما در همایش به انرژی تنها برق و انرژی هاب برق آبی و فسیلی نیست بلکه انرژی های نو را نیز مد نظر خود قرار داده ایم تا به واسطه آن ها بتوانیم به تامین پایدار انرژی و صیانت از آن دست یابیم. بخشی از مقالات در رابطه با انرژی های نو بوده است و مقالاتی نیز از اساتید دانشگاه های خوزستان در این رابطه از سوی دبیرخانه همایش دریافت شده است.

حری گفت: با برپایی همایش مدیریت امنیت پایدار تامین انرژی با رویکرد پدافند غیر عامل در خوزستان و بازببینی تجربیات سازنده ای همچون دفاع مقدس فرصت مناسبی ایجاد خواهد شد که رویکرد خود را نسبت به پدافند غیر عامل ارتقا دهیم و با افزایش مصونیت کشور در مواقع خاص آسیب کمتری متحمل شویم.

وی ادامه داد: همایش ملی مدیریت تأمین پایدار و امنیت انرژی شامل یازده محور مردم، امنیت و تأمین پایدار انرژی، نقش فناوری های نوین در تأمین پایدار انرژِی، نقش عوامل ژئوپلتیک و ژئواکونومی در تأمین پایدار انرژی (نقش کشور در تأمین پایدار انرژی در منطقه و جهان)، دیپلماسی انرژی (فرصت ها و چالش ها)، بخش خصوصی و امنیت انرژی (فرصت ها و چالش ها)، امنیت ملی و امنیت انرژی، تسهیل مدیریت بحران در حوزه انرژی از منظر پدافند غیرعامل، راهبرد پدافند غیرعامل و مصون سازی زیرساخت های حوزه ای انرژی در برابر تهدیدات با تأکید بر شیوه و روش ها، تنوع بخشی به منابع انرژی با تأکید بر انرژی های نو، شناخت تهدیدات و آسیب پذیری حوزه های مختلف انرژی، مخاطرات و آلودگی های زیست محیطی بخش انرژی کشور است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان گفت: در مجموع ۲۳۹ چیکده مقاله ، ۱۷۵ اصل مقاله در یازده محور به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از طی شدن سه نوبت فرآیند حرفه ای داوری مقالات، ۳۵ مقاله برای ارایه حضوری و ۵۹ مقاله نیز برای ارایه پوستری انتخاب، و در همایش ارایه خواهند شد. بنا بر نظر هیات داروان تعداد و کیفیت مقالات ارایه شده با توجه به جدید بودن موضوع بسیار خوب بوده است و  انتخاب هیات داوران نیز به همین نسبت سخت تر و دقیق تر شده است.

حری در پایان گفت:بیانیه و خروجی این همایش به شورایی متشکل از برخی وزیران و مسوولان عالی رتبه کشور برای بهره برداری هر چه بهتر ارایه خواهد شد . امیدواریم برآیند این همایش بازدارندگی و ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران به خصوص در بخش انرژی را موجب شود .


امروزه بحث انرژی با امنیت کشورها گره خورده است

در ادامه این نشست حمیدرضا اسماعیلی دبیر کارگروه پدافند غیر عامل صنعت آب و برق خوزستان گفت: امیدواریم این همایش پایه و اساسی باشد برای معرفی بیشتر ظرفیت های استان خوزستان. مجموعه ی آب و برق خوزستان در کنار پدافند غیر عامل استان تلاش می کند تا ظرفیت های بیش از پیش استان در این مقوله را معرفی کند. از این رو امید داریم با وجود این ظرفیت ها و حضور موثر کارشناسانان این زمینه بتوانیم دبیرخانه دایمی این همایش ملی را در خوزستان مستقر کنیم .

وی گفت: با توجه به منابع و ظرفیت های بالای خوزستان در حوزه آب، تولید برق و نفت و گاز، امید داریم که این همایش دیدگاه ها را نسبت به استان و ظرفیت های آن تغییر دهد. در همایش به فرصت ها و چالش های تولید انرژی پرداخته خواهد شد که مساله آب و محیط زیست نیز از اهداف و محورهای همایش است.

دبیر کارگروه پدافند غیر عامل صنعت آب و برق خوزستان: امروزه بحث انرژی با مسایل مختلفی گره خورده است . منابع و منافع مشترک تامین کننده امنیت کشورها است . اگر ما تامین کننده ی انرژی کشور های همسایه باشیم امنیت انرژی آن ها را با امنیت خود گره زده ایم .

وی در تاکید به اهمیت و نقش انرژی ادامه داد: حوزه انرژی علاوه بر جنبه های اقتصادی در حوزه های سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی نیزتاثیر مستقیم دارد. تامین پایدار انرژی در کشور ما در دو حوزه داخلی و منطقه ای و نیز حوزه جهانی قابل بررسی است . تامین پایدار انرژی مساله ای بسیار جدی است که اهمیت فوق العاده آن در زمان تحریم ها بیش از پیش آشکار شده است . حوزه انرژی تامین کننده اصلی منابع اقتصادی کشور و پیشران خروج از رکود اقتصادی به شمار می‌آید . از این رو بررسی ابعاد مختلف امنیت انرژی و برنامه ریزی مبتنی بر آینده با رویکرد پیشگیرانه بسیار اهمیت دارد و یکی از ضرورت های برنامه ریزی برای پدافند غیر عامل در کشور است.

در پایان این نشست خبری رضا علیجانی مدیر روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان گفت: همایش ملی مدیریت امنیت پایدار تامین انرژی با رویکرد پدافند غیر عامل با همکاری و سازمان آب و برق خوزستان، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و استانداری خوزستان با حضور مقامات کشوری و استانی و میهمانانی از دیگر استان ها در ساعت ۸:۳۰ صبح روز دوم دی ماه ۱۳۹۴ افتتاح خواهد شد و سوم دیماه نیز با قرائت بیانیه پایانی به کار خود خاتمه می دهد. در کنار همایش نیز نمایشگاهی برای ارایه دستاوردهای مرتبط با همایش برگزار خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر