۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۱۹۰۱۲
عضو کمیته علمی همایش انرژی پایدار با تاکید بر این‌که توسعه همراه با توسعه پدافند غیرعامل امنیت کشور و آسایش مردم را تامین می کند، گفت: برگزاری همایش مدیریت انرژی با دیدگاه پدافند غیرعامل مورد بررسی قرار گرفته و تاکنون 76 اصل مقاله و 246 چکیده مقاله به کمیته علمی همایش وصول شده است.
دکتر مهدی قمشی در حاشیه جلسه کمیته علمی همایش "انرژی پایدار با رویکرد پدافند غیرعامل" که روز 24 آذرماه در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان این‌که لزوم توجه به پدافند غیرعامل اهمیت ویژه پیداکرده است، اظهار کرد: این مسئله به‌ویژه در استان خوزستان که از نظر تولید انرژی، نفت و گاز و آب استانی سرآمد در کشور است و با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، از اهمیت خاصی برخوردار است.
 
وی افزود: مقالات رسیده در 2 روز در اهواز و تهران مورد ارزیابی و داوری اساتید قرار گرفتند که از مجموع مقالات، 32 مقاله به‌صورت شفاهی و 45 مقاله به‌صورت پوستر ارائه خواهد شد؛ همچنین در این همایش علاوه بر سخنرانی و برگزاری سمینارها و ارائه مقالات 3 کارگاه آموزشی در راستای موضوعات همایش برگزار خواهد شد.
 
قمشی با بیان این‌که این همایش می‌تواند منحصربه‌فرد و مناسب شرایط خوزستان باشد، گفت: آب و محیط‌زیست، اقتصاد و سیاست، برق و انرژی نو، نفت و گاز، ایمنی و زیرساخت محورهای اصلی همایش مدیریت انرژی با رویکرد پدافند غیرعامل است.
 
وی با اشاره به اهمیت توجه به پدافند غیرعامل در توسعه، بیان کرد: در جهان امروز توسعه با نگرش پدافند غیرعامل مورد توجه قرار گرفته است و در اغلب کشورهایی که تجربه ناامنی داشتند، این رویکرد حاکم است.
 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: این نگرش می‌تواند در مسائل آب و انرژی کاربردی شود. باید توسعه به شکلی صورت بگیرد که اگر نیروگاهی به هر دلیل از مدار خارج شود، جایگزین آن را داشته باشیم.
 
قمشی با بیان این‌که باید به سمت انرژی نو حرکت کنیم، گفت: انرژی پاک آثار مخرب ندارد و این انرژی بسیار پایدارتر از انرژی فسیلی است؛ همچنین حفاظت از انرژی نو بسیار راحت‌تر از انرژی فسیلی است.
 
وی عنوان کرد: توجه به پدافند غیرعامل یک گام در جهت انرژی نو و استفاده از انرژی نو نیز در راستای رفاه مردم است.
 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: اکنون انرژی پاک 10 درصد انرژی کشور است درحالی‌که در کشورهای اروپایی 30 درصد نیاز انرژی از انرژی پاک تامین می‌شود. شاید در کشورهای اروپا ظرفیت انرژی خورشیدی بسیار کمتر از کشور ما باشد با این حال حتی تلاش شده که از بام‌های منازل جهت تامین انرژی استفاده کنند.
 
قمشی ادامه داد: در خوزستان استعداد و توان بسیار بالایی جهت استفاده از انرژی نو وجود دارد. اکثر روزهای سال در استان آفتابی است؛ همچنین با توجه به حجم آب رودخانه های منتهی به استان، ظرفیت تولید 2 برابر میزان برق فعلی وجود دارد؛ می‌توان با احداث سدهای جریانی در بالادست رودخانه‌ها برق بسیاری تولید کرد. این سدها مخزنی ندارند و جهت تأمین برق دیگر نیاز به احداث سدهای مخزنی که عوارض بسیاری دارند، نیست؛ اکنون از لحاظ سدهای مخزنی به اکتفا رسیده‌ایم.
 
وی عنوان کرد: نگرش به محیط‌زیست در دولت روحانی متحول شده است و مسئولان مسایل محیط‌زیست را جدی گرفته‌اند و توجیهات را می‌پذیرند؛ باید تلاش کرد این رویکردها توسط وزارتخانه‌ها و صنایع پذیرفته شود و باید آن‌ها را در این خصوص تشویق کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر