۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۸
کد خبر: ۱۹۰۰۰
صالحی در برنامه گفتگوی ویژه خبری:
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه تمام پرونده های هسته ای ایران یک پرونده ساختگی و برای تحت فشار قرار دادن ایران است گفت: به دنبال آن هستیم تا چین و آمریکا فعالیت و طراحی ما را در ارکتور اراک تایید کنند.
"علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امشب 24 آذر در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی سرانجام ادعاهای 12 ساله پرونده هسته ای ایران پرداخت. 

وی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر صحبت های امروز آمانو مبنی براینکه هنوز نقاط خاکستری را در ارتباط با پرونده ایران می بیند گفت: عمده موانعی که قطع نامه های صادر شده علیه ایران ایجاد می کرد این بود که این قطع نامه ها منجر به صدور چند قطع نامه در شورای امنیت سازمان ملل می شد به طوری که آثار آن قطع نامه ها را شاهد بودیم. 

صالحی با اشاره به اینکه آژانس باید همه نوع همکاری با اعضای خود داشته باشد گفت: متاسفانه از همکاری فنی با آژانس و حضور مهندسین و کارشناسانمان از فرصت های جهانی منع شده بودیم. 


تمام پرونده هسته ای ایران ساختگی بود 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه تمام پرونده هسته ای ایران ساختگی بود ادامه داد: آن ها می خواستند با هر بهانه ای ایران را تحت فشار سیاسی قرار دهند. 

وی با بیان اینکه صحبت های آمانو با آن چیزی که در قطع نامه آمده تناقض دارد گفت: ایشان تصویر شخصی از مسئله دارند لذا آن ها نمی توانستند بگویند ما در نمونه گیری ها به چیزی دست نیافتیم و برائت ایران را صریحا اعلام کنند. 

صالحی با اشاره به اینکه امروز یک خبرنگار از آمانو پرسید امروز که پرونده هسته ای ایران بسته شده و هیچ شائبه ای را در آن مشاهده نکردید پس چرا ایران را تحت فشار قرار دادید گفت: آمانو در پاسخ به سوال این خبرنگار اعلام کرد که ایران با ما همکاری نمی کرد این در حالی است که ایران همیشه همکاری های لازم را به عمل آورده است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه توجیهات آن ها هیچ ارزشی ندارد که بخواهیم بها دهیم اظهار داشت: بند 9، 11 و 13 قطع نامه گویای این مطلب است که پرونده ایران بسته شده و قطع نامه ها مورد لغو قرار گرفته است. 

وی اظهار داشت: برنامه های گذشته و پیشین ایران از دستور کار آژانس خارج و بسته شده است.  

صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا پیش نویس قطع نامه را ایده آل نمی دانید افزود: آمانو وقتی می گوید تا قبل از 2003 شاهد فعالیت های شبیه سازی کامپیوتری بودیم حرف عجیبی است لذا باید اعلام کرد که این حرف ها نامربوط به حساب می آید به طوری که شبیه سازی ها، کد و برنامه های نوشته شده از خارج می آید مثل CNP. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به این که این استدلال ها امروز ارزشی ندارد ادامه داد: دیگر این پرونده بسته شده و هرکاری که بخواهند انجام دهند دیگر افکار عمومی صحبت های آن ها را مورد قبول نخواهد داد. 

وی با بیان اینکه نتایج نمونه گیری را امروز خوانده ایم و هیچ چیزی در آن مطرح نبود گفت: مبنای کاری آژانس باید علمی و مستند باشد و نمی تواند قضاوت استنباطی داشته باشد. 

صالحی با تاکید براینکه علم را نمی توان محصور کرد گفت: ایران بیانیه ای را تنظیم کرده که بعدا مطرح خواهیم کرد و به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند.  


 سخنان آمانو مغایر مفاد قطع نامه امروز  شورای حکام است 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید براینکه تمام پرونده هسته ای ایران، پرونده ای ساختگی به منظور تحت فشار قرار دادن ایران بود بیان کرد: سخنان آمانو مغایر مفاد قطع نامه امروز شورای حکام است  

وی افزود: دستور کار شورای حکام که پیش از این چگونگی اعمال پادمان هسته ای براساس قطع نامه شورای امنیت بود از اینک به پایش فعالیت های هسته ای در چارچوب توافقات برجام اعلام می شود. 

صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تعهداتمان را از چه زمانی اجرا خواهیم کرد بیان داشت: یک سری اقدامات را از قبل که همان برچیدن سانتریفیوژهای غیرفعال بود شروع کردیم لذا اقدامات آن را آماده کرده ایم و شروع به جمع آوری سانتریفیوژهای فعال خواهیم کرد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این که باید محفظه مورد نظر از رای راکتور اراک خارج شود تصریح کرد: طبق برنامه شاید سه هفته این مسئله طول بکشد امیدواریم تا اواسط دی ماه کارها به خوبی به جلو به پیش برود.  

وی با اشاره به اینکه که یک سال که کار طراحی شروع کرده ایم ادامه داد: در برجام طراحی مفهومی را ارائه کرده ایم لذا براساس این طراحی ها قدم های دیگر را انجام خواهیم داد. 


کارگروهی برای مدرن سازی رای راکتور تشکیل شد 

صالحی با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه ای از سوی ایران، چین، آمریکا برای مدرن سازی رای راکتور اراک گفت: کشورهای دیگر می توانند به این کارگروه بپیوندند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این که ایران مدیر پروژه است افزود: فرض می کنیم اگر چین و آمریکا با ما همکاری نکنند چه پیش خواهد آمد باید اذعان داشت که خودمان به ادامه کار خواهیم پرداخت لذا باید یک مخزن دیگری را براساس طراحی بسازیم که دو سال و نیم ساخت آن به طول می انجامد. 

وی افزود: کشوری مانند چین از تجربه بالایی برخوردار است و می تواند طراحی مان را مورد تایید قرار دهد  


به دنبال آن هستیم تا چین و آمریکا طراحی و فعالیت ما را در راکتور اراک تأیید کنند

صالحی ادامه داد: اگر فقط خودمان راکتور اراک را طراحی کنیم و اتفاقی رخ دهد ممکن است مردم سؤال کنند که چرا ما ایمنی لازم را ایجاد نکردیم در صورتی که این فرصت برای ما پیش‌آمده بود لذا حالا که فرصت پیش‌آمده تا آن‌ها طراحی ما را تأیید کنند این اتفاق خوبی است و ما می‌توانیم با اطمینان خاطر بیشتر فعالیت راکتور را پیش ببریم ضمن این که حتی اگر آن‌ها فعالیت راکتور را تأیید کنند باز ممکن است اتفاقی بیفتد اما آن موقع از نظر علمی و وجدانی ما تمامی مراحل ایمنی را طی کردیم.

 امروز تماس تلفنی مفصلی با روسای سازمان انرژی اتمی چین و آمریکا درباره بازطراحی راکتور اراک داشتم

وی در ادامه در تشریح دیدار دو هفته قبل خود با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در عمان اظهار داشت: امروز هم بنده تماس تلفنی مفصلی  با رئیس سازمان انرژی اتمی چین و وزیر انرژی آمریکا در مورد بازطراحی راکتور اراک داشتم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: تا رسیدن به زمان اجرایی شدن برجام کارهای زیادی باید انجام دهیم که با انجام دائم این تماس‌ها موانع را مرتفع خواهیم کرد.

صالحی  تصریح کرد: کار جزئیات فراوانی دارد لذا ما باید این جزئیات را به گونه‌ای پیش ببریم که طبق دستور مقام معظم رهبری ضمن حفظ ساختار هسته‌ای خود کندی در کار ایجاد نشود  بر این اساس گاهی ابهاماتی بر سر اجرای نقشه راه پیش می‌آید که با انجام این‌گونه تماس‌ها رفع مشکل می‌کنیم.


 در سال پانزدهم باید به حداقل 190 هزار سو برسیم

وی در تشریح چگونگی دستیابی به 190 هزار سو در غنی‌سازی اظهار داشت: 190 هزار سو مقدار سویی که  نیاز سالانه ما برای تأمین سوخت نیروگاه بوشهر، تأمین سوخت راکتوری مثل راکتور اراک و راکتور تهران است و بر همین اساسی که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که ما باید 190 هزار سو را داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ما در سال پانزدهم باید 190 هزار سو داشته باشیم که چگونگی دستیابی به 90 هزار سو را ما در طی برنامه‌ای خدمت دکتر روحانی و مقام معظم رهبری ارائه می‌دهیم و این مسئله در شورای عالی امنیت ملی بررسی شد ضمن این که این مسئله در شورای نظارت بر برجام نیز بررسی خواهد شد.

صالحی  با تاکید بر این که در سال پانزدهم به حداقل 190 هزار سو می‌رسیم اما می‌توانیم بالقوه تا حدود یک میلیون سو برسیم ادامه داد: در سالن‌های A ,  و B نطنز ما دارای ظرفیت بالقوه یک میلیون سو هستیم اما در این میان سناریوهای متفاوتی وجود دارد.

 قادر هستیم هر زمانی به سرعت، روتورها را تولید کنیم

وی در ادامه در خصوص این که ما از چه زمانی قادر هستیم که رتورهای سانتریفیوژهای IR8  را تولید کنیم ادامه داد: از سال هشتم به بعد ما می‌توانیم ماشین IR8 و 200 ماشین IR6 را بدون رتور تولید کنیم اما رتور چیزی است که ما می‌توانیم به سرعت آن‌ها را تولید کنیم.


تحقیق و توسعه ما هیچ‌گاه متوقف نشده است

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص تحقیق و توسعه نیز اظهار داشت: تحقیق و توسعه هم اکنون نیز متوقف نشده اما بعد از برجام محدودیت‌هایی را در تحقیق و توسعه پذیرفتیم و این محدودیت این بوده که در طول ده سال آبشار ما بیش از 30 تا نشود  اما با همین آبشار 30 تایی می‌توانیم بیش از 85 تا 90 درصد مشخصات مورد نیاز یک ماشین را استخراج کنیم.

صالحی  در تشریح این که هم اکنون غنی‌سازی ما به چه صورت است گفت: در حال حاضر ما 5 هزار و 7 ماشین داریم که این تعداد ماشین‌ها تا سال دهم به عنوان ماشین‌های تولید باقی می‌ماند و بعد از ده سال با یک شیبی پیش خواهیم رفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره این که آیا کارخانه‌ی کیک زرد ما تعطیل خواهد شد گفت: چنین اتفاقی نمی‌افتد چرا که اکتشاف و استخراج داریم که این اکتشاف و استخراج سال به سال افزایش پیدا می‌کند لذا کیک زرد در اردکان تولید خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر