۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۱۸۷۸۹
در پی شیوع انفولانزای خوکی نوع H۱N۱در کرمان که تا کنون جان۱۰ نفر را گرفته، در خصوص اقدامات لازم برای مقابله و پیشگیری با شیوع این بیماری که تا کنون انجام شده است گزارشی تهیه شده است.
 در پی شیوع انفولانزای خوکی  نوع H۱N۱در کرمان که تا کنون جان۱۰ نفر را گرفته، در خصوص اقدامات لازم برای مقابله و پیشگیری با شیوع این بیماری که تا کنون انجام شده است گزارشی تهیه شده است که  به شرح ذیل است:

دکتر علی اکبر حق دوست رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص شیوع این بیماری و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آن  گفت: چهره ویروس آنفلوآنزا تغییر کرده است و همین عوض شدن چهره موجب گستردگی آن شده است همه‌گیری آنفلوآنزا در قسمت‌های شمالی استان کرمان شیوع یافته است.

وی افزود: به خاطر درگیر کردن سنین مختلف، سیر بیماری از زمان شروع تا زمان مرگ کوتاه است و گاهی تنها مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد.

حقدوست بیان کرد: لازم است در این شرایط همگی دست به دست هم دهیم چراکه چهره این ویروس تغییر کرده است و همین عوض شدن چهره موجب گستردگی آن شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: نگرانی ما از این جهت است که هنوز وارد فاز سرما نشده‌ایم با اپیدمی آنفلوآنزا مواجه هستیم و وقتی وارد فصل زمستان شویم این نگرانی‌ها بیشتر خواهد شد.

وی افزود: مساله بعدی اربعین است که میلیون‌ها نفر با هم در تماس هستند و باتوجه به اینکه احتمالا تعدادی از زائرین قبل از رفتن به عتبات دچار آنفلوآنزا شده و ویروس آن را با خود برده باشند وجود دارد ازاین رو ممکن است این ویروس تکثیر شده باشد.

حقدوست تصریح کرد: آنفلوآنزا به مرزهای جغرافیایی محدود نیست و شناسایی آن در استان کرمان یه به دلیل حساسیت ما می‌باشد و یا اینکه این بیماری از اینجا آغاز شده است.

در همین رابطه علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان  گفت:اقدام جدی در حوزه  پیشگیری، آموزش و اطلاع رسانی می توانست از بروز بیماری آنفلوانزا نوع H۱N۱ جلوگیری کند.

وی ادامه داد: این بیماری در همه کشورها شیوع دارد و کرمان نیز به دلیل حضور اتباع بیگانه بیشتر در معرض خطر شیوع اینگونه بیماری ها قرار دارد.

رزم حسینی بر لزوم افزایش حساسیت جامعه در خصوص شیوع بیماری آنفلوانزا  تاکید کرد و افزود: رسانه ها در این زمینه به صورت جدی وارد شوند.

نماینده عالی دولت در استان کرمان همچنین دستور تشکیل ستاد بحران با حضور مسئولین بهداشتی را صادر کرد و گفت: آیین نامه ای در این خصوص تدوین و به دستگاه های دولتی ابلاغ شود که در صورت نیاز اقدامات لازم صورت پذیرد.

رزم حسینی ادامه داد: همچنین باید سازمان تبلیغات اسلامی موارد لازم در خصوص پیشگیری از بروز بیماری را به هیئت های مذهبی ابلاغ کند تا زائران حاضر در کربلا اقدامات پیشگیرانه را به صورت جدی رعایت کنند.

وی شمار زائران کرمانی را حدود ۳۵ هزار نفر دانست و افزود: با توجه به اینکه این افراد در تماس با جمعیتی عظیم در عراق بوده اند باید اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری ها انجام شود.

استاندار کرمان گفت: دستگاه های متولی باید در این خصوص برنامه ریزی کرده و به خانواده های زائران نیز نکات لازم گوشزد شود.

استاندار کرمان با تاکید بر لزوم انجام اقدامات لازم در مدارس تاکید کرد و یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که اگر به صورت جدی از این بیماری جلوگیری نشود موجی از این ویروس مرگ زا به وجود خواهد آمد.

وی تاکید کرد: باید حداکثر تلاش برای پیشگیری، آموزش و اطلاع رسانی در این خصوص صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در استان کرمان با اعلام وضعیت زرد در استان کرمان، ابراز داشت: با کمترین هزینه می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

وی خواستار واکسینه شدن افراد حاضر در مراکز حساس نظیر مدارس و مهدکودک ها شد و گفت: در کنار این اقدامات باید مردم را با شیوه های پیشگیری از بروز این بیماری آشنا کنیم.   

دکتر نیما رضایی رییس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص راه هایی پیشگری از این بیماری  گفت: کسی که بیمار می‌شود در ابتدا باید به یاد داشته باشد که جلوی دهان و بینی خود را بگیرد تا از انتشار ویروس جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه هدف ما سلامت مردم است افزود: کنترل عفوت‌ها در جامعه و بیمارستان‌ها حائز اهمیت است از این روکسی که بیمار می‌شود در ابتدا باید به یاد داشته باشد که جلوی دهان و بینی خود را بگیرد تا از انتشار ویروس جلوگیری کند.

رییس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در بیمارستان‌ها نیز برای انجام اقدامات لازم به یکسری زیرساخت‌ها نیاز است که بیمارستان افضلی‌پور در این زمینه نسبتا بهتر است.

رضایی گفت: شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت فاصله با شخص بیمار و تمرکز بر روی پیشگیری نسبت به درمان همگی به کنترل ویروس آنفلوآنزا بسیار کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: شیوع آنفلوآنزا در فصل سرما است و از آنجاکه در کشور ما تقریبا شش ماه با سرما مواجه می‌شویم بنابراین باید آمادگی خود را برای طول این مدت حفظ کنیم.

دکتر نوذر نخعی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: پرسنل بیمارستان‌ها باید توجه داشته باشند که در جاهای شلوغ و پرخطر، خود آنها نیز باید در مقابل ویروس آنفلوآنزا واکسینه شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت پاییز امسال نسبت به سال گذشته افراد بیشتری در استان کرمان به ویروس آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند

نخعی تصریح کرد: توسط این معاونت تعداد ۸۰۰۰ پوستر چاپ و در مهدکودک‌ها و مدارس استان توزیع شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر واکسیناسیون خانم‌های باردار گفت: در کرمان بیمارستان‌های افضلی‌پور، شفا و پیامبر اعظم(ص) به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا خدمات ارائه می‌کنند
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر