۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۱۸۷۸۳
روزنامه انگلیسی تایمز روز جمعه در گزارشی نوشت: آژانس اطلاعات فدرال آلمان هشدار داده است که محمدبن سلمان وزیر دفاع عربستان می تواند تهدیدی علیه ثبات منطقه خاورمیانه به شمار آید.
روزنامه تایمز در این گزارش عنوان کرد: آژانس اطلاعات فدرال آلمان در گزارشی ضمن اشاره به مواضع اخیر و خشن عربستان سعودی نسبت به ایران و گسترش دخالت های نظامی در سوریه، یمن، لبنان، بحرین و عراق هشدار داد «مواضع محافظه کارانه سیاسی رهبران پیشین خاندان سلطنتی عربستان اکنون با سیاست های جدید مداخله جویانه جایگزین شده است».

تایمز افزود: این آژانس همچنین هشدار داد «تمرکز محمد بن سلمان بر سیاست خارجه و امور اقتصادی این خطر را به صورت بالقوه افزایش می دهد که وی در جریان حیات پدرش به منظور تقویت جایگاه خود خشم دیگر اعضاء خاندان سلطنتی و مردم را برانگیزد و مناسبات با شرکا و دوستان منطقه ای عربستان را نیز پرتنش کند».

این روزنامه انگلیسی عنوان کرد: با این حال مصطفی علانی، یک مشاور ارشد مرکز تحقیقات خلیج ( فارس) مستقر در عربستان سعودی، می گوید: سیاست جسورانه خارجی ریاض از پادشاه خط می گیرد. او رفتار و رویکرد دیگری را نسبت به پادشاهان گذشته دارد. او تصمیم گرفت که علیه ایران بایستد. انتخاب محمد بن سلمان نیز در راستای جوان گرایی صورت گرفته است.

تایمز افزود: با این حال گزارش ها از درون خاندان سلطنتی حاکی است که انتخاب بن سلمان نگرانی هایی را به دلیل تسلط وی بر پدرش به دنبال داشته است. 

این روزنامه انگلیسی به نقل از یک مشاور دولت عربستان نوشت: اگرچه در عربستان سعودی دمکراسی وجود ندارد، ولی مردم همواره به رهبرانشان دسترسی داشته اند؛ اما اکنون همه راه ها کور شده است. 

تایمز به نقل از این مشاور دولتی عربستان افزود: البته هنوز احترام زیادی برای بن سلمان وجود دارد اما تحریکات علیه وی درجریان خواهد بود.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، محمد بن سلمان 30 ساله، اولین عضو از سومین نسل از خاندان سعود است که به منصب دولتی نایل گردیده است. وی همچنین دومین کاندید برای تصدی پادشاهی پس ازمحمد بن نایف 56 ساله به شمار می آید.

تایمز نوشت: دستگاه حاکمه آل سعود - که در قبضه شاهزاده می باشد- پس از تاج گذاری اخیر ملک سلمان 80 ساله دستخوش گمانه زنی های زیادی قرار گرفته و شایعات زیادی حاکی از اختلافات داخلی و احتمال کودتا علیه وی مطرح می باشد.

این روزنامه انگلیسی عنوان کرد: در ماه سپتامبر نیز یک موسسه آمریکایی در مقاله ای نوشت: جاه طلبی لگام گسیخته بن سلمان سبب بیگانه شدن شماری از شاهزادگان دیگر آل سعود شده؛ اگرچه نباید فراموش کرد که او سابقه سنگدلی و قساوت دارد.

تایمز دراین گزارش همچنین با بیان اینکه شک و تردیدهای در مورد توانایی نظامی پادشاهی سعودی برای ایفای نقش منطقه ایش وجود دارد ، نوشت: درگیر شدن در درگیری های یمن و سوریه همزمان با کاهش بهای نفت خام که از منبع درآمدی عربستان شمرده می شود، سبب شده است، این کشور در سال جاری میلادی با یک کسر بودجه 85 میلیارد پوندی مواجه شود. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر