۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۱۸۷۱۹
یک کارشناس سلاحهای هسته ای در دانشگاه پریسنتون گفت حملات سایبری متعدد و تنشهای فزاینده در جهان شرایطی به وجود آورده که در عصر حاضر خطر وقوع جنگ هسته ای میان آمریکا و روسیه به علت یک هشدار اشتباه نسبت به دوره جنگ سرد بیشتر شده است.
بروس بلر، کارشناس سلاحهای هسته ای و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا در مقاله ای که در نشریه پولیتیکو منتشر شد، گفت روسیه نیز همانند آمریکا پیوسته مراکز فرماندهی و کلاهک های هسته ای خود را در حالت هشدار عملیاتی حفظ می کند. این رویه که برای آمریکا و روسیه به یک عادت تبدیل شده است به دوره جنگ سرد برمی گردد. دو کشور تاکتیکهایی برای مقابله با حملات احتمالی طرف مقابل اتخاذ کرده اند که به طور بالقوه خطر تقابل و وقوع حملات پیش بینی نشده را که از آنها به عنوان quotation mark شلیک بلافاصله پس از دریافت هشدار quotation mark یاد می‌شود، افزایش داده است. این موضع گیری شرایطی را به وجود آورده است که برای هر یک از دو کشور حتی امکان شلیک متقابل را پیش از وقوع حمله ای که ردیابی شده است، میسر می سازد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز به تازگی تاکید کرد همچنان ضرورت حفظ این سیاست پیشگیرانه احساس می شود.

از آن جا که مقامات دو کشور زمان کافی ندارند که پیش از تصمیم گیری برای حمله متقابل، بررسی کنند که آیا صحبت از یک حمله واقعی است یا یک اشتباه، هر گونه هشدار اشتباه نیز می تواند به وقوع یک رویارویی و یک جنگ هسته ای واقعی میان دو کشور منجر شود. 

بروس بلر تصریح کرد پس از آن که یک پیام هشدار در رایانه های مرکز فرماندهی هسته ای دو کشور ظاهر شد، فقط یک دقیقه زمان کافی است تا صدها موشک هسته ای برای حمله متقابل آماده شلیک شود. 

بروس بلر که در گذشته مسئول پرتاب موشکهای هسته ای بوده است، اذعان کرد در گذشته بارها در پی دریافت هشدار اشتباه موشکهای هسته ای در عرض تنها یک دقیقه آماده شلیک شده اند.

اما آماده سازی تجهیزات زیردریایی های هسته ای آمریکا کمی بیشتر زمان می برد. برای اتخاذ تصمیم نهایی شلیک موشکهای هسته ای از این زیردریایی ها حداکثر دوازده دقیقه زمان لازم است.

بروس بلر اذعان کرد که آمریکا و روسیه بارها در گذشته به علت دریافت یا صدور هشدارهای اشتباه، در آستانه یک جنگ هسته ای واقعی قرار گرفته اند. یک بار زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی کاخ سفید نزدیک بود جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا را در نیمه‌های شب از خواب بیدار کند و به او اطلاع دهد که اتحاد جماهیر شوروی دست به حمله هسته ای زده است. اگر این اتفاق می افتاد بدون شک کارتر نیز بلافاصله دستور حمله تلافی جویانه می داد. اما با یک تماس تلفنی به برژینسکی اطلاع داده شد که هشدار اشتباه بوده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بروس بلر خاطر نشان کرد اگر روابط میان روسیه و آمریکا به وضعیت جنگ سرد بازگردد، خطر وقوع جنگ هسته ای به علت هشدارهای اشتباه افزایش خواهد یافت.

این کارشناس علت چنین وضعیتی را افزایش حملات سایبری می داند. وی هشدار داد این که آمریکا و روسیه سامانه های فرماندهی هسته ای خود را بر پایه اصل quotation mark شلیک بلافاصله پس از دریافت هشدار quotation mark استوار کرده اند، کاری دور از احتیاط و بسیار خطرناک است.

به گفته این کارشناس به محض این که مرکز فرماندهی رایانه ای هر یک از دو کشور پیام هشدار دریافت کرد،موشکهای هسته ای آنها در وضعیت آماده برای شلیک قرار می گیرند در حالی که ممکن است منبع هشدار نامشخص باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر