۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۱۸۵۵۵
بدون شک یکی از مهم‌ترین مسائل عقلانی برای هر ملت و نظام برای مقابله با تهدیدها و دفع خطرهاست.
بدون شک یکی از مهم‌ترین مسائل عقلانی برای هر ملت و نظام برای مقابله با تهدیدها و دفع خطرهاست. رهبر امت اسلامی با بصیرت و ریزبینی خود به ابعاد مختلف شناخت دشمن پرداخته‌اند که در اینجا به بیان کلیاتی در این باره به‌صورت خلاصه خواهیم پرداخت.

از دید رهبر امت دشمن‌شناسی دارای اهمیت ویژه‌ای است تا جایی که ایشان از شناخت دشمن به‌عنوان یکی از ابعاد پاسداری از انقلاب یاد می‌کنند و می‌فرمایند: «یک بُعد دیگر از پاسداشت انقلاب و پاسداری انقلاب، شناخت دشمن است؛ دشمن را بشناسیم.» (1394/06/25)

همچنین ایشان درباره آمادگی در مقابل دشمن می‎فرمایند: «یک ملت باید دشمن را بشناسد، نقشه‌ دشمن را بداند و خود را در مقابل آن مجهز کند.» (1387/02/16)

با این تعابیر مشخص می‌شود که دید رهبر امت درباره شناخت دشمن بسیار قابل تأمل، ریزبینانه، نافذ و دغدغه‌مند است. آنچه که «درباره دشمن و دشمن‌شناسی» همیشه در کلام رهبر دیده می‌شود بحث شناخت دشمن و آمادگی در مقابل دشمنان است. نباید انتظار داشته باشیم که دشمنان فشار وارد نکنند، بلکه دشمن فشار می‌آورد و از هر راهی با هر ابزاری که بتواند ضربه وارد می‌کند.

فشارهای اقتصادی، فشار سیاسی، جنگ روانی استفاده از تبلیغات و تزریق فرهنگ بیگانه برای تخریب باورهای دینی برای این است که مومنان مقاومتشان در هم شکسته شود. به زبان ساده استکبار جهانی یعنی همان تفکر ظالمانه‌ای که حق و نور حق را نمی‌پذیرد و می‌خواهد آن نور را خاموش کند. رهبر امت در تعبیری زیبا استکبار جهانی را به دو دسته تقسیم‌بندی می‌کنند و می‌فرمایند: «استکبار جهانی و نظام سلطه، دنیا را به سلطه‌گران و سلطه‌ پذیران تقسیم می‌کند.» (1387/02/16)

در این تقسیم‌بندی اگر شخصی بخواهد در مقابل سلطه‌گران قرار بگیرد از تقسیم‌بندی خارج می‌شود و در قالب جدیدی با محتوای مقابله با ظلم قرار می‌گیرد چرا که سلطه را نپذیرفته و در مقابل آن قد علم کرده است. اگر دیده می‌شود با کشوری مانند «ایران» این‌گونه سخت برخورد می‌کنند به این دلیل است که ایران دسته‌بندی جدیدی ایجاد کرده و آن سلطه ستیزی است. در این نوع دیدگاه استعمار و استکبار کنار می‌رود و آن نور حق و حقیقت است که پذیرفته می‌شود و به این دلیل است که پس از انقلاب ایران با شعار (هیهات من الذله) نظام‌های سلطه‌گر احساس خطر کردند و دشمنی خود را بیش از پیش با این ملت آغاز کردند.

دشمن تحریم می‌کند همان‌گونه که امام حسین علیه‌السلام را تحریم آب کردند. همانطور که پیامبر اسلام (ص) و مسلمانان را در شعب ابیطالب تحریم کردند. پس نباید انتظار داشت که دشمن تحریم نکند. باید در برابر دشمنان آماده بود و همیشه از هر حیث او را شناخت.

باید اقسام دشمن شناخته شود. دشمنان درونی و بیرونی کفار و مشرکین و به‌ویژه منافقین که بدترین نوع دشمن هستند، باید شناخته شوند. باید حزب‌الله در مقابل حزب شیطان بماند و نباید با آن کنار بیاید باید به خداوند اعتماد داشت و به این باور رسید که «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» قدرتی جز او نیست و باید دانست که عاقبت با حزب‌الله و مومنین مخلص راه حق و حقیقت است.

نتیجه:

در نتیجه باید دانست که دشمن امروز دشمن اسلام است و هدفش نابودی دین و دیانت است و تا وقتی ما از ارزش‌هایمان که پیروی از حق است دست برنداریم دست از دشمنی با ما برنمی‌دارند بلکه هر روز فشار خود را بیشتر و بیشتر خواهند کرد. پس باید دشمن و ترفندها و شیوه‌های دشمن را شناخت و با توکل به خداوند متعال و ایمان و اطاعت از امر رهبر امت و ولی مسلمین با باطل مقابله کرد و بدانیم که اگر روزی از دشمنی دشمن غافل شویم با شبیخون او از خواب بیدار خواهیم شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر