۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۱۸۴۵۵
عضو شورای اسلامی کلانشهر کرج اظهار داشت: مبانی و راهبردهای پدافند غیرعامل باید در سه سطح مطالعه، طراحی و اجرای پروژه های عمرانی لحاظ شود و باید به سمتی حرکت کنیم که مراکز حساس و مهم در برابر هرگونه تهدید و تهاجم در امان بمانند.
چهارمین نشست کمیته پدافند غیرعامل شهرداری کرج ظهر روز گذشته با حضور رئیس و اعضای این کمیته در محل سالن جلسات سازمان قطار شهری برگزار شد و طی آن جلسه با محوریت سه دستور کار ارایه گزارش عملکرد اعضاء، تشکیل کمیته های فرعی و بررسی برنامه و طرح جامع پدافند غیرعامل شهرداری مرکز البرز، پیش رفت.

عضو شورای اسلامی شهر کرج که مهمان ویژه این نشست تخصصی بود، طی سخنانی اذعان داشت: با توجه به اینکه کشور ایران دارای موقعیتی خاص و استراتژیک می باشد، همواره در معرض تیررس، طمع و تهاجم دشمنان داخلی و خارجی بوده است و از این رو، توجه به مبانی پدافند غیرعامل به افزایش قدرت بازدارندگی و ارتقای پایداری ملی کمک شایانی می کند.

حجت اله غلامرضایی با بیان اینکه در عصر کنونی جنگ ها با محوریت تخریب و نابودی زیر ساخت های حساس و تاسیسات زیربنایی هدفگذاری می شوند، افزود: بر این اساس، باید تمهیداتی اتخاذ گردد که کلیه ساختمانها و مراکز حیاتی با در نظر گرفتن مبانی پدافند غیرعامل ساخته شوند تا در صورت هرگونه حمله و تهاجم احتمالی، کماکان به فعالیت خویش ادامه دهند و روند زندگی در سطح کشور مختل نگردد.

عضو پارلمان شهری کرج در ادامه به فرازی از فرمایشات حکیمانه امام علی (ع) پیرامون ضرورت کاهش آسیب پذیری و ارتقای توان دفاعی کشورها در برابر تهدیدها و خطرات اشاره کرد و بیان داشت: «هرگاه به دشمن رسیدید یا او به شما رسید، لشکرگاه خویش را بر فراز بلندی ها یا دامنه کوه ها یا بین رودخانه‌ها قرار دهید تا پناهگاه شما و مانع هجوم دشمن باشد. جنگ را از یک سو یا دو سو آغاز کنید و در بالای قله ها و فراز تپه‌ها دیده بان‌هایی بگمارید، مبادا دشمن از جایی که می‌ترسید یا از سویی که بیم ندارید، ناگهان بر شما یورش آورد! و بدانید که پیشاهنگان سپاه دیدبان لشکریانند، و دیدبانان طلایه‌داران سپاهند.» (نهج البلاغه، نامه11)

 وی در بخش دیگری از سخنانش به ارایه تعریفی علمی و استاندارد از «پدافند غیرعامل» پرداخت و خاطر نشان کرد: پدافند غیر عامل مجموعه ای از اقدامات غیر مسلحانه است که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان ها، تاسیسات، تجهیزات، سرمایه ها، اسناد و شریان های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن می شود.

 به گفته این عضو پارلمان شهری کرج، مکان یابی، استتار، اختفاء، پوشش، فریب، جابه جایی و تفرق، پراکندگی، مقاوم سازی و... از جمله اصول و روش هایی هستند که از مبانی پدافند غیرعامل نشات می گیرند و باید در حوزه شهرسازی و معماری و همچنین روند اجرا و احداث پروژه های عمرانی لحاظ شوند.

 غلامرضایی همچنین گفت: بر اساس مبحث 21 مقررات ملی ساختمان که با نگاه پدافند غیرعامل تهیه و تدوین گردیده است، تهدیدها به سه دسته نظامی، طبیعی و صنعتی دسته بندی شده اند که در صنعت ساختمان سازی باید توجه ویژه ای به آنها صورت پذیرد. باید بدانیم که هدف دشمن در تهاجم نظامی صرفاً کشتار و خونریزی نیست بلکه عمدتاً با هدف نابودی زیر ساخت ها و تاسیسات مهم و حساس انجام می شود و باید در برابر این دست اندازی ها و خطرات هوشیاری لازم را به خرج داد.

وی در ادامه از تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی، تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن، افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری و حفظ تاسیسات حساس و مهم به عنوان مهمترین آثار و برکات پدافند غیرعامل یاد کرد و اشاره ای نیز به فرمایش امام خمینی (ره) در این خصوص داشت: «در هر شرایطی باید بنیه دفاعی کشور در بهترین وضعیت باشد. مردم ما که در طول سالهای جنگ ابعاد کینه دشمنان خدا و خود را لمس کرده‌اند، باید خطر تهاجم جهانخواران در شیوه‌ها و شکل های مختلف را جدی تر بدانند.»

عضو شورای اسلامی شهر کرج در پایان با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص توجه بیشتر مسئولان به پدافند غیرعامل دغدغه جدی دارند، عنوان کرد: در این راستا از کمیته پدافند غیرعامل شهرداری کرج انتظار می رود با تهیه سند فرادستی نسبت به الزام مجریان پروژه های عمرانی به رعایت موازین دفاعی اقدام کند و شورای اسلامی شهر نیز از این روند حمایت قاطع را خواهد داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر