۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۱۷۸۹۴
مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان‌شرقی مهم‌ترین تهدیدات پدافند غیرعامل را مربوط به فضای سایبری دانست و گفت: اگر کاربران آموزش لازم را در ارتباط با فضای سایبری ببینند بهتر خواهند توانست از این فضا بهره‌مند شود.
به گزارش پایداری ملی،  احمد جهانسری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آمریکا با استفاده از تبلیغات وسیع در فضای سایبری مردم عراق را متقاعد کرده بود که تنها برای دستگیری صدام وارد عراق می‌شوند تا آنها سربازان خود را از دفاع باز دارند و این در حالی است که در طول 15 سالی که وارد عراق شده‌اند بیش از یک و نیم میلیون نفر از مردم عراق را قتل عام کردند که 3 هزار نفر از این تعداد نخبگان و افراد تاثیرگذار جامعه بودند.

وی افزود: جرم سایبری در دل جامعه ما هنوز جا نیفتاده است به طوری که مردم نمی‌دانند موقع رخداد جرم سایبری و تضییع حقوقشان از این طرق چه تکلیفی دارند و به چه نهادی باید شکایت کنند؛ سیستم قضایی هم در مراحل اولیه مقابله با جرائم سایبری قرار دارد.

جهانسری در تبیین تفاوت بین پدافند غیرعامل و مدیریت بحران تشریح کرد: پدافند غیرعامل برای پیشگیری از رخداد بحران و مقابله سهل‌تر با بحران‌های به‌وجود آمده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: در سال 90 بنا به پیشنهاد رئیس ستاد نیروهای مسلح 8 آبان به عنوان روز پدافند غیرعامل در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شد و یک هفته از 4 تا 10 آبان به عنوان هفته پدافند غیرعامل برای گزارش رخدادها و اقدامات مرتبط با این مقوله تعیین شد.

این مسئول در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: زمانی که جنگ تحمیلی شروع شد، 2 استاندارد دفاعی غربی و شرقی وجود داشت و تحلیل‌ها این بود که ایران به عنوان مدافع نمی‌تواند دوام آورد چرا که استانداردهای دفاعی غربی را قبول ندارد و منطقی است با استفاده از استانداردهای شرقی به دفاع بپردازد که در نهایت حضرت امام(ره) با خلق استاندارد جدید دفاعی جمهوری اسلامی ایران که حفظ جان، مال و ناموس وطن را از واجبات می‌دانست.

وی گفت: در حال حاضر دفاع غیرعامل ادامه دفاع جنگ 8 ساله است که با تغییر رویکردهای جدید دشمن و ایجاد مؤلفه‌های جدید تهاجمی دشمن، پدافندغیرعامل جهت دفاع از کیان مملکت اهمیت بیشتری می‌یابد.

مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان‌شرقی بر لزوم مصون‌سازی کشور با همدلی دولت و ملت تاکید و اضافه کرد: پدافند غیرعامل موضوعی فرابخشی و جامع‌پذیر است که متفکرین جامعه در مورد تعلیم مؤلفه‌های جدید و خدشه‌پذیری پایداری جامعه باید تلاش کنند تا با تثبیت امنیت و پایداری جامعه نشاط مردم نیز تامین می‌شود.

جهانسری با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی پدافند غیرعامل پایش تهدیدها و تهیه راهکارهای مناسب مقابله با انواع تهدیدات است، یادآور شد: در حال حاضر با 8 نوع تهدید سایبری، پرتوی، شیمیایی، زیستی، اقتصادی، مردم محور و آمادگی دفاعی مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: با توجه به ضرورت‌های انکارناپذیر باید به نهادینه کردن آموزش‌های همگانی روی آوریم و بخش اعظم وظایف ما متوجه آحاد مردم و آشنا کردن جامعه با مؤلفه‌های تغییر حملات دشمن و همراه کردن بخش خصوصی است.

مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: در طول سال گذشته دوره‌های آموزشی مرتبط با پدافند غیرعامل برای تعداد 3 هزار نفر از مدیران و کارشناسان ارشد و همچنین دوره تربیت مربی پدافند غیرعامل برای بیش از 50 نفر از اساتید و کارشناسان ارشد برگزار شد.

جهانسری یادآور شد: همچنین در سه ماهه تابستان بیش از یک هزار مدیر و معاون مدرسه آموزش 10 ساعته در دوره آموزشی پدافند غیرعامل و 500 معلم در دوره آموزش دفاعی شرکت کردند.

این مسئول ادامه داد: هدف سازمان پدافند غیرعامل کشور گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی مفاهیم غیرعامل است و اگر ما در سطح جامعه بتوانیم به آحاد جامعه آموزش دهیم در برابر تهدیدات مصون خواهیم ماند.

وی مهم‌ترین تهدیدات پدافند غیرعامل را مربوط به فضای سایبری دانست و افزود: اگر کاربران آموزش لازم در ارتباط با فضای سایبری را ببینند بهتر خواهند توانست از آن فضا بهره‌مند شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان‌شرقی از راه‌اندازی قرارگاه سایبری در طول هفته جاری خبر داد و گفت: این قرارگاه سیاست‌گذاری تهدیدات سایبری را بررسی و به جامعه ابلاغ خواهد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر