۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۷۸۰۸
استاندار خوزستان ضمن یاد آوری اهمیت امنیت انرژی در کشورگفت: هر فردی در ساختار پدافند غیرعامل و پدافند عامل باید دارای احساس مسئولیت باشد، اگر این حس در شخص به وجود نیاید موفقیتی حاصل نخواهد شد و به طور کلی ما باید الزامات پدافند غیرعامل را در باره تمام سازمان ها و تشکیلات، همه تاسیسات و داشته‌های خود چه در مورد ذخایر زمینی و چه در مورد ذخایر زیرزمینی به کار ببریم و احساس تعلق خاطر را به وجود آوریم.

مقتدایی تصریح کرد: درباره احساس تعلق خاطر در مجموعه‌های مختلف بارها تاکید کرده‌ام زیرا تعلق خاطر در یک مجموعه امنیت، آرامش، پویایی و خلاقیت را به‌دنبال خواهد داشت و در غیر این صورت دود تبعات منفی آن به چشم مردم می‌رود و اگر درون سازمان یا تشکیلاتی تعلق خاطر وجود نداشته باشد، مانند یک بمب درون تشکیلاتی عمل می کند. ایجاد رضایتمندی در هسته یک سازمان، امنیت درون سازمان را ایجاد می‌کند و بخش بیرونی سازمان نیز در امنیت درون سازمان بی‌تاثیر نیست، زیرا عده‌ای با انجام کارهای مخرب، امنیت درونی را به هم می‌ریزند که باز هم تعلق خاطر درونی می‌تواند با تخریب‌های علیه سازمان مقابله کند.

استاندار خوزستان افزود: حلقه تکمیل کننده تعلق خاطر در یک مجموعه، آموزش تخصصی درون سازمانی و آموزش همگانی برون سازمانی است و این پیوندها است که زمینه همبستگی و تعلق خاطر را فراهم می‌کند و در نهایت امنیت و آرامش را به‌وجود می‌آورد.

مقتدایی با تاکید بر حضور وزرای کشور، نیرو و نفت در همایش تامین پایدار و امنیت انرژی خاطرنشان کرد: بازخورد عملیاتی این همایش زمانی تحقق می یابد که مسئولین ارشد کشوری با حضور در همایش وظایف خود را نسبت به این استان بدانند و با حضور خود و سخنرانی، قطعنامه صادر کنند.

وی با اشاره به مشکلات گسترده در استان خوزستان اظهار کرد: مشکلات زیادی در استان وجود دارد که به دست مسئولین ارشد کشوری متولی بخش انرژی حل می‌شود و ایرادات زیادی در زیر مجموعه‌های انرژی در کشور وجود دارد؛ به طور نمونه شرکتی شدن زیرمجموعه‌های وزارت نیرو جز مشکل، هیچ نتایج دیگری را به دنبال نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: استان خوزستان با ظرفیت‌های اقتصادی فراوان از جمله 25 واحد پتروشیمی، 7 بندر تحاری، 7 شرکت توسعه نیشکر و دیگر ظرفیت‌ها، 80 درصد درآمد کشور را تأمین می‌کند اما متاسفانه معاون اقتصادی ندارد و در این زمینه با استان‌های دیگر مقایسه می‌شود و اینکار یعنی حرکت ضد پدافند غیرعامل. هر استانی با توجه به ظرفیت خود باید معاونت‌های مربوطه آن تعریف شود؛ به طور نمونه در استان فارس به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری، معاونت گردشگری در استان دارند و در خوزستان نیز به دلیل اقتصادی بودن باید معاونت اقتصادی تعریف شود.

استاندار خوزستان افزود: ساماندهی بازارچه‌های مرزی و احداث بازارچه‌های جدید و ساخت جاده‌های منتهی به مرز به منظور توانمندسازی مرزنشینان انجام شده است و این کار، ابتکار عملی در جهت توسعه اشتغال و ایجاد امنیت در یک استان مرزی و از مصادیق پدافند غیرعامل می باشد.

آقابابایی، مدیرکل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور با بیان اینکه خوزستان خط مقدم پدافند غیرعامل کشور است، گفت: به دلیل وجود منابع انرژی فراوان در خوزستان این استان در معرض آسیب‌های انرژی قرار دارد و آسیب پذیری آن نسبت به استان‌های دیگر جدی بوده و به همین منظور برگزاری همایشی با عنوان تامین پایدار و امنیت انرژی در خوزستان ضروری است.

آقابابایی اظهارکرد: وجود رودخانه‌های بزرگ، نفت و مرزی بودن از شاخصه‌های مهم خوزستان است که آن را نسبت به استان‌های دیگر متمایز می‌کند و البته ایده‌های فکری زیادی نیز در این استان موجود است که از مهمترین شاخصه‌های دیگر آن به شمار می‌رود و این واقعیت است که خوزستان پایتخت انرژی کشور می باشد و وقتی از انرژِی صحبت می‌شود، فقط به نفت محدود نیست بلکه آب نیز از مجموعه‌های انرژی می‌باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مشکلات آب تنش‌هایی را به دنبال دارد که در سیاست و اقتصاد کشور تاثیر مستقیمی می‌گذارد.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های علمی در برگزاری این همایش افزود: هیات علمی دانشگاه‌ها که در کمیته‌های علمی همایش عضو هستند، باید در محور کار قرار بگیرند و کار را به سمت و سویی هدایت کنند که از ایده‌های نوین و مقالات علمی استفاده شود و در کمیته‌ی اجرایی این همایش بخش خصوصی دیده نشده است و به نظر می‌رسد باید از این بخش استفاده شود زیرا برای حمایت از همایش لازم است این بخش‌ها حضور داشته باشند.

مدیرکل پدافند غیرعامل وزارت کشور خاطرنشان شد: آسیب‌های زیادی کشور ما را تهدید می‌کند که بدون استفاده از پدافند غیرعامل نمی‌توانیم در برابر این آسیب‌ها مقاومت کنیم و وظیفه ذاتی پدافند غیرعامل جلوگیری از این تهدیدات به کشور و کاهش آسیب پذیری آن است.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به حکم سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور که از سوی مقام معظم رهبری اعطا شده است افزود: در این حکم چند نکته اساسی مورد نظر مقام معظم رهبری می باشد مانند بسیجی عمل کردن و همچنین کسب اطمینان از مصونیت کشور با رصد تهدیدات و پیگیری آسیب پذیری ها که یکی از مهمترین آسیب پذیری کشور مقوله انرژی می باشد.

وی اصلی ترین محور تهدیدات دشمن در بحث انرژی را فروش نفت و انرژی هسته ای دانست و افزود: حتی در بحث حملات سایبری نیز محور اصلی تهدیدات انرژی می باشد و متأسفانه در حال حاضر کشور فاقد یک نقشه راه و تصمیم گیری کلان در زمینه انرژی می باشد و این خود بر آسیب پذیری ها می افزاید که انتظار داریم این همایش منجربه ارائه راهکار علمی برای بر طرف نمودن این تهدیدات گردد.

محمد حری مدیرکل پدافند غیرعامل استاندای خوزستان نیز با تشریح محورهای همایش و اقدامات اولیه برگزاری همایش گفت: کارهای اولیه برگزاری همایش از سال گذشته شروع شده که با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان، طرح پیشنهادی تهیه و به استاندار و سپس به مرکز ابلاغ شد؛ از ابتدای امسال نیز کمیته برنامه ریزی همایش در وزارت کشور شکل گرفت که با مشارکت ، وزارت کشور ، سازمان پدافند غیرعامل کشور، وزارت نیرو ، وزارت نفت و استانداری خوزستان محورهای همایش تعیین شده است و شورای سیاستگذاری همایش در دو بخش کمیته علمی و کمیته اجرایی تشکیل شده است که این شورا اکنون در حال تهیه مقدمات برگزاری این همایش است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر