۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۱۷۶۷۲
عربستان سعودي به روسيه درمورد اقدامات مسکو در سوريه هشدار داد.
يک منبع سعودي گفت مقامات بلندپايه عربستان سعودي روز يکشنبه به مقامات روسي گفتند مداخله نظامي روسيه در سوريه « پيامدهايي خطرناک » خواهد داشت ، به جنگ داخلي در اين کشور شدت مي بخشد و ستيزه جويان از سراسر جهان را ترغيب خواهد کرد به آن ملحق شوند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از دبي، اين منبع سعودي با اشاره به اعلام مواضع محمد بن سلمان وزير دفاع و عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان سعودي در نشست آنها با ولاديمير پوتين رئيس جمهور و سرگئي لاوروف وزير امور روسيه افزود عربستان سعودي به تقويت و حمايت از مخالفان ميانه رو در سوريه ادامه خواهد داد.

وي تصريح کرد مداخله روسيه در سوريه آنها را وارد يک جنگ قومي خواهد کرد. شدت گرفتن درگيري ها در سوريه باعث خواهد شد افراطيون و جهادي ها جذب جنگ داخلي در اين کشور شوند. اقدامات کرملين همچنين باعث بي تفاوت شدن مسلمانان سني عادي در سراسر جهان خواهد شد.

اين منبع سعودي گفت سعودي ها از روسيه خواستند با ملحق شدن به ائتلاف موجود عليه داعش که متشکل از بيش از 20 کشور است به جنگ عليه تروريسم در سوريه کمک کند.

وي همچنين بار ديگر تاکيد کرد بشار اسد رئيس جمهور سوريه بايد به عنوان بخشي از روندي که در کنفرانس صلح ژوئن سال 2012 در ژنو درباره سوريه توافق شد، از قدرت کنار برود.

مداخله روسيه در سوريه باعث عصبانيت دشمنان منطقه اي اسد ازجمله عربستان سعودي شده است.

روسيه با استفاده از جت هاي جنگنده سوخوي خود و هواپيماهاي قديمي تر دوران شوروي توانسته است مراکز فرماندهي و پايگاه هاي آموزشي تروريست هاي افراطي را هدف قرار دهد و همچنين به پشتيباني عمليات زميني نيروهاي بشار اسد بپردازد که از متحدان ديرينه مسکو به شمار مي رود.


لاوروف: آماده افزايش همکاري با ارتش عربستان هستيم

لاوروف گفت روسيه براي افزايش همکاري با ارتش عربستان در زمينه مبارزه با تروريسم آماده است.

به گزارش شبکه تلويزيوني بي بي سي عربي، سرگئي لاوروف پس از گفتگوي ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه با محمد بن سلمان وزير دفاع و جانشين وليعهد عربستان در سوچي گفت: «آمادگي خود را براي افزايش همکاري بين ارتش و نمايندگان نيروهاي ويژه دوکشور به منظور برطرف کردن هرگونه ترديد و تاکيد بر اين که نيروي هوايي ما داعش و جبهه النصره و ديگر گروه هاي تروريستي را هدف قرار مي دهد، اعلام کرديم. من و همتاي عربستاني ام (عادل الجبير) نيز درباره ادامه همکاري به منظور تقويت روابط دوجانبه و ايجاد درک متقابل گفتگو کرديم. ما همچنين براي فعال کردن همکاري خود در مقابله با تروريسم تلاش خواهيم کرد». 


عربستان: عمليات مسکو را همکاري بين ايران و روسيه تلقي مي کنيم

به گزارش اسپوتنيک از سوچي، عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان سعودي روز يکشنبه گفت کشورش نگراني خود را از عمليات نظامي روسيه در سوريه اعلام مي دارد ولي مسکو توضيح داد که هدف اصلي از اين عمليات، افراطي ها بوده اند.

وي پس از نشست با سرگئي لاوروف همتاي روس خود گفت رياض عمليات روسيه در سوريه را به عنوان همکاري بين ايران و روسيه تلقي مي کند.

وي افزود ما نگراني خود را از عمليات روسيه در سوريه اعلام مي داريم و آن را به همکاري بين ايران و روسيه تعبير مي کنيم؛ ولي در طول گفتگوها، دوستان روس ما توضيح دادند که هدف اصلي از اين عمليات، داعش است.

الجبير گفت: ما بار ديگر بر موضع عربستان سعودي مبني بر اينکه خواهان کناره گيري بشار اسد از قدرت هستيم تاکيد مي کنم؛‌ ما از موضع گروه هاي ميانه رو حمايت مي کنيم.


در ديدار بن سلمان با پوتين چه گذشت؟

محمد بن سلمان جانشين وليعهد و عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان ديروز به همراه هياتي از مقام هاي اين کشور در شهر توريستي سوچي در سواحل درياي سياه با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه ديدار ودر مورد بحران سوريه گفتگو کردند .

اين ديدار پس از گذشت ده روز از حملات هوايي وموشکي روسيه عليه مواضع گروههاي تروريستي در خاک سوريه برگزار شد و مقام هاي عربستان در اين ديدار سعي کردند مواضع کرملين را در خصوص بحران سوريه به خود نزديک سازند .

عربستان از جمله متحدان امريکاست که با تجهيز وحمايت هاي مالي وتسليحاتي از گروههاي تروريستي در سوريه در صدد ساقط کردن دولت قانوني بشار اسد گام بر مي دارد .

نگراني از تاثير حملات هوايي روسيه عليه مواضع گروههاي تروريستي در خاک سوريه در تقويت دولت دمشق سبب شد تا سعودي ها در ديدار با پوتين بار ديگر مواضع مداخله جويانه خود را در امور داخلي سوريه مبني بر تلاش براي برکناري بشار اسد از قدرت تکرار کنند .

بازتاب اين ديدارها در رسانه هاي بيگانه و تحليل محتواي مواضع اتخاذ شده روسيه در اين ديدار ها حکايت از پابر جابودن اختلافات و شکست مقام هاي عربستان در متقاعد کردن کرملين براي اتخاذ سياست هاي همسو با رياض در مورد سوريه حکايت دارد .

چندماه پيش هم مقام هاي رياض باسفر به مسکو و امضاء قراردادهايي براي خريد ميلياردها دلار تسليحات از روسيه سعي کردند ،کرملين را با سياست خود در مورد سوريه از طريق تطميع همراه کنند که توفيقي نداشتند.


خشم عربستان از روسيه

بي بي سي عربي در ارزيابي خود از ديدار محمد بن سلمان جانشين وليعهد عربستان با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه گزارش داد مداخله روسيه در سوريه موجب خشم مخالفان اسد از جمله عربستان سعودي شده است.

مسئله ماندن يا برکناري بشار اسد يکي از کليدي ترين مسايل اختلافي دو طرف بود که در اين ديدارنيز در بازتاب مواضع مقام هاي عربستان و روسيه خود را نمايان کرد .

در حاليکه مسکو بر قانوني بودن دولت بشار اسد و تعيين سرنوشت حاکميت سوريه از طريق مردم اين کشور تاکيد دارد بار ديگر عادل الجبير وزير خارجه عربستان ضمن ابراز نگراني از مداخله نظامي روسيه در سوريه بر موضع کشورش در مخالفت با ادامه حضور بشار اسد در حکومت تاکيد کرد.بي بي سي عربي اين در حالي است که رئيس جمهور روسيه گفت، هدف اصلي عمليات نظامي در سوريه برقراري ثبات در اين کشور و حمايت از دولت قانوني بشار اسد است. 

اختلافات روسيه و عربستان پابرجاست     

شبکه تلويزيوني الجزيره هم گزارش داد:اختلافات روسيه و عربستان سعودي درباره تحولات سوريه پابرجاست.

زاور شوج خبرنگار اين شبکه در مسکو درباره ديدار محمد بن سلمان وزير دفاع و جانشين وليعهد عربستان سعودي با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه گفت: اين ديدار در دقيقه نود صورت گرفت چرا که اين احتمال وجود داشت اين ديدار برگزار نشود. ترديدهاي زيادي درباره زمان و امکان برگزاري اين ديدار وجود نداشت ولي در نهايت اين ديدار به دور از ديد خبرنگاران برگزار شد. پس از اين نشست، وزراي خارجه روسيه و عربستان سعودي در يک کنفرانس خبري کوتاه شرکت و تاکيد کردند گفتگوهاي دو طرف درباره روند مسالمت آميز حل بحران سوريه بر اساس بيانيه ژنو1 بوده است.

مي توان بر اساس اظهارات دو طرف به اين نتيجه رسيد که همچنان مسکو و رياض بر مواضع خود اصرار دارند. روسيه تاکيد مي کند بايد از دولت قانوني در سوريه حمايت شود و از شماري از گروه هاي مخالف ميانه رو در روند سياسي در سوريه و مقابله با سازمان دولت اسلامي(گروهک تکفيري صهيونيستي داعش) استفاده کرد و شرط تشکيل دولت انتقالي را با حضور بشار اسد مي داند ولي عربستان با اين ايده مخالف است.

همچنين روسيه پيشنهاد کرده است همکاري نظامي مشترکي با عربستان در سوريه داشته باشد ولي جزئيات اين ايده روشن نيست و شايد هدف از اظهارات سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه درباره هماهنگي هاي اطلاعاتي باشد. روسيه از انتشار خبرهايي دال بر اقدام عربستان سعودي در دادن ده ها سکوي پرتاب موشک هاي ضد زرهي تاو به گروه هاي مخالف سوري ناراضي است.

خبرنگار افزود: هدف از عمليات هوايي روسيه در سوريه براي پيشروي نيروهاي ارتش سوريه و متحدان ايراني و لبناني دمشق است ولي به نظر مي رسد اين عمليات با مشکلاتي روبروست و نتايج مورد روسيه را محقق نکرده است. مسکو مي داند که نمي تواند وارد يک نبرد طولاني مدت در سوريه شود و اقتصاد روسيه اجازه چنين کاري را به اين کشور نمي دهد. ولاديمر پوتين رئيس جمهور روسيه در گفتگو با يکي از شبکه هاي تلويزيوني اين کشور نيز تاکيد کرد هدف از عمليات نظامي روسيه در سوريه براي حفظ نهادهاي دولتي اين کشور و آغاز روند سياسي سريع است.


هشدار پوتين به بن سلمان

اين در حالي است که به نظر مي رسد در ديدار پوتين با محمدبن سلمان وليعهد عربستان هشدارهايي نيز به وي در باره اقدام رياض به دادن محموله هاي موشک به گروههاي تروريستي فعال در خاک سوريه براي مقابله با جنگنده هاي روسي نيز داده شده است .

گزارش مي شود روسيه از انتشار خبرهايي دال بر اقدام عربستان سعودي در دادن ده ها سکوي پرتاب موشک هاي ضد زرهي تاو به گروه هاي مخالف ، ناراضي است. مقام هاي سعودي از اين نگرانند که حملات هوايي روسيه عليه مواضع گروههاي تروريستي در خاک سوريه به شکست برنامه آنها در گسيل نيروهاي افراطي به سوريه و تقويت ارتش ودولت بشار اسد منجر شود .

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر