۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۱۷۵۱۳
سردار جلالی در نشست خبری عنوان کرد:
رئیس پدافند غیر عامل:تحولاتی که در کشور در چارچوب تهدیدات پس از برجام اتفاق خواهد افتاد طبیعتا یک رویکرد جدید از سوی دشمن است.
سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در نشست خبری تحت عنوان " رویکردهای جدید پدافند غیر عامل متناسب با ابلاغ حکم توسط مقام معظم رهبری " که صبح امروز در سازمان پدافند غیر عامل کشور برگزار شد ، متناسب با ابلاغ حکم مقام معظم رهبری، اظهار کرد: تقریبا در تمام دنیا سازمانی تحت فعالیت پدافند غیر عامل وجود دارد که ایران نیز پس از انقلاب و در طول جنگ براساس تصمیمات اقتضایی نخست وزیر صورت گرفت اما فعالیت اصلی این سازمان در سال 82 با فرمان رهبر معظم انقلاب آغاز شد و هدف اصلی این سازمان تعمیق دفاع در اجزای کشور با تاکید بر بخش های غیر نظامی است.

وی افزود: در سال گذشته که انتهای برنامه پنجم توسعه آغاز می شد طرحی به مجلس ارائه شد که با تشخیص کمیسیون مربوطه در حیطه اختیارات مقام معظم رهبری بود. با تدابیر ایشان اساسنامه ای به تصویب رسید. این اساسنامه متشکل از ایجاد روابط، راهبرد ها و ... در پدافند غیر است و می تواند تحولی اساسی در سازمان ایجاد کند این نکته بسیار مهم است که ضعف های گذشته تا حد زیادی حل شده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل اذعان کرد: تراز پدافند غیر عامل در حوزه های کشور در تراز یک وزارتخانه تعیین شده است و دلیل آن این است که سازمان پدافند غیر عامل یک نهاد حاکمیتی بوده و در بسیاری از بخش ها فرادولتی تصمیم می گیرد و الزامات این سازمان برای تمامی نهاد های دولتی و خصوصی را شامل میشود.

وی با بیان اینکه وظایف سازمان پدافند غیر عامل می تواند تکالیف زیادی را برای دستگاه ها ایجاد کند ادامه داد: یکی از بندهای اساسنامه سازمان پدافند غیر عامل تاکید دارد که انتصاب رئیس این سازمان به پیشنهاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و تصویب مقام معظم رهبری است.

سردار جلالی افزود: یکی از نکاتی که پدافند غیر عامل مکرر تاثیر می گذارد و رهبر انقلاب نیز بر آن تاکید فراوان دارد؛ رویکردهای جدیدی است که باید اقدام مشخصی برای آن صورت گیرد. در حقیقت نقش پدافند غیرعامل بی اثر کردن اثر تهدید بر کشور است که تلاش میشود به درستی انجام گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تهدیدات در کشور را در حال تحول دانست و تصریح کرد: ماهیت، کیفیت و عرصه تهدیدات در حال تغییر و تحول است و یکی از کارهای سخت پدافند غیر عامل پایش و رصد دائمی تهدیدات بوده که لازم است با هر تهدید با رویکرد متناسب با آن مقابله شود. برای مقابله با هر نوع تهدید، بهتر است که برای هر روش های مختص آن را استفاده کنیم. بر این اساس ۸ رویکرد جدید را در پدافند غیر عامل احصا کردیم و ۸ تهدید را با رویکرد تخصصی دنبال می کنیم.

سردار جلالی افزود: این ۸ رویکرد عبارتند از، پدافند سایبری، پدافند زیستی (بیولوژیک)، پدافند پرتوی، پدافند شیمیایی، پدافند کالبدی (فنی و مهندسی)، پدافند اقتصادی، پدافند مردم محور و آمادگی دفاع در برابر تهدیدات.

وی با اشاره به اینکه در شروع برنامه پنج ساله ششم تلاش هایی برای پیش بینی ملاحظات پدافند غیرعامل در برنامه ریزی پنج ساله آینده کشور داریم خاطر نشان کرد: در کنار رویکرد ایجابی رویکرد های سلبی، به منظور پایش و عدم افزایش آسیب پذیری در کشور مدنظر ماست و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری برای ایجاد آمادگی در برابر تهدیدات اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

سردار جلالی افزود: با تاکید رهبری بر آمادگی اعلام کردند که ایجاد آمادگی یک دستورالعمل رسمی برای همه دستگاه ها است و معنای آن این خواهد بود که با ایجاد رزمایش ها باید بتوانیم سطح آمادگی خود را افزایش دهیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ماهیت تهدیدات پس از توافق هسته ای و رویکرد سازمان پدافند غیر عامل در اسن خصوص اذعن داشت: تحولاتی که در کشور در چارچوب تهدیدات پس از برجام اتفاق خواهد افتاد طبیعتا یک رویکرد جدید از سوی دشمن است.

وی با بیان اینکه در ادبیات آمریکایی شاهد نگاه برای نفوذ و گسترش پس از برجام هستیم ادامه داد: لازم است تهدید شناسی جدیدی انجام شود.

جلالی با اشاره به اینکه اولین و مهمترین پیش‌بینی ما در حوزه نفوذ و تهدیدات دشمن در حوزه جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات زیرساخت‌های کشور است، خاطرنشان کرد: از مهمترین موضوعات حوزه توسعه تحقیقات جاسوسی صنعتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا تا به حال در موضوع استحکام بخشی به زیرساخت‌های هسته‌ای در پدافند غیرعامل کارهای سنگینی انجام شده است و اصفهان، فردو و نطنز از دستاوردهای پدافند غیرعامل هستند که تا به حال توانسته‌اند احتمال گزینه نظامی را کاهش دهند. پس بعد از برجام ممکن است بخشی از تهدیدات در حوزه نطنز افزایش یابد که باید برای مقابله آماده باشیم.

وی با بیان اینکه در ادبیات آمریکایی شاهد نگاه برای نفوذ و گسترش پس از برجام هستیم ادامه داد: لازم است تهدید شناسی جدیدی انجام شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت رصد تهدیدات در حوزه فضای مجازی گفت: در حوزه حمله سایبری استاکس نت اولین حوزه جنگ سایبری ما در عرصه هسته ای بود و باعث شد که هوشیاری و انقلابی در حوزه دفاع سایبری ایجاد شود.

وی ادامه داد: سپرهای دفاعی که در عرصه سایبری ایجاد کرده ایم در دو سال گذشته هیچ نوع نفوذ در فضای سایبری نداشته ایم.

سردار جلالی در خصوص بومی سازی سامانه اسکادا تا چه حدی انجام شده است افزود: در حوزه طراحی و تولید و صنعتی سازی سامانه اسکادای بومی موفق عمل کرده ایم و این سامانه فرآیندهای صنعتی خطرناک را مدیریت و کنترل می کند.

وی با اشاره به هشدار درخصوص عدم استفاده مسئولین از گوشی های هوشمند خاطرنشان کرد: آیین نامه نحوه استفاده از گوشی هوشمند تهیه شده و پس از تصویب ابلاغ خواهد شد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به ۴ مولفه دیپلماسی پدافند در عرصه سایبری افزود: این مولفه ها عبارتند از، تعامل با کشورهای همسو؛ که در این مورد ما می توانیم با گسترش رابطه با روسیه، هند و چین تعامل خوب در زمینه های دانش داشته باشیم، تبادل اطلاعات در حیطه تهدیدات، دفاع جمعی در فضای سایبری و دفاع حقوقی در حوزه سایبری از مولفه های دیگر دیپلماسی پدافند سایبری است.

وی در خصوص پدافند غیر عامل در زمینه اقتصاد با اشاره به اینکه مدیریت فرماندهی صحنه اقتصادی کشور بر عهده رئیس جمهور است که این کار را دنبال می‌کنند تصریح کرد: در حوزه تحریم های انجام شده در تامین غذای کشور تاثیر تحریم‌ها بسیار پایین و حتی صفر بوده است اما امروزه دشمن به دنبال بالا بردن اثر تحریم ها در حوزه تامین غذای کشور است و حرکات مشکوکی در این راستا اتفاق می افتد و ما معتقدیم کسانی که در زمان جنگ اقتصادی خودکفایی و استقلال کشاورزی را مزخرف می‌دانند در راستای استراتژی دشمن حرکت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به حادثه منا و کشته شدن تعداد زیادی از حجاج ایرانی و غیر ایرانی گفت: اینکه این حادثه عمدی بوده یا نه، باید دقیقا برسی شود ولی شواهد و قرائنی وجود دارد که نشان می‌دهد حادثه خیلی طبیعی نبوده است.

جلالی با بیان اینکه رفتار آنها با مجروح و مرده یکی بوده، تصریح کرد: مدیریت حج باید مشارکتی باشد و مسئولین باید کشورهای اسلامی را برای ورود به موضوع اداره حج متقاعد کنند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور خاطرنشان کرد: معماری زیرساخت های منا باید طوری انجام می شده که جمعیت سه میلیون نفری را در زمانی مشخص کنترل کند و همچنین هدایت، تصمیم گیری و کنترل نیز وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه با موافقت مقام معظم رهبری هشتم آبان ماه به عنوان روز پدافند غیرعامل اعلام شده است، گفت: امسال چهارمین سالی است که هفته پدافند غیرعامل اعلام می کنیم و برنامه های خاصی را در این هفته دنبال می کنیم؛ از جمله این برنامه میتوان به : افتتاح مراکز تخصصی برای پدافند غیر عامل و مجموعه برنامه های استانی مثل رونمایی از تولیداتی که نیازمندی ها در حوزه سایبری را برطرف می کنند، اشاره کرد


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر