۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۱۷۱۶۱
یک تحلیلگر صهیونیست در یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز، نوشت: توافق هسته‌ای نشان دهنده آن است که تل‌آویو باید برای یافتن متحدان جدید تلاش کند.
«شموئل روزنر» تحلیلگر اسرائیلی با بیان اینکه توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 به بروز شکاف بین واشنگتن و تل‌آویو منجر شده، نوشته است که اسرائیل باید برای خود متحدان جدیدی بیابد تا در صورت لزوم بتواند غیر از آمریکا، پشتوانه‌های دیگری نیز داشته باشد.

وی در ابتدای یادداشت خود در روزنامه نیویورک‌تایمز، با اشاره به اختلاف نظر رسانه‌ای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مورد توافق هسته‌ای، نوشته است که با این حال طرفین می‌گویند که پس از توافق، این اختلاف حل شده و روابط دو طرف به حالت عادی باز می‌گردد. او با این وجود نوشته است که عادت تل‌آویو به اتکا به واشنگتن، موجب شده تا «اسرائیل تلاش زیادی برای یافتن متحدان تازه انجام ندهد. اسرائیل خود را برای بروز شکاف در اتحاد (با آمریکا) آماده نکرده است.»

او بروز اختلاف کنونی را «یک فرصت» برای اسرائیل دانسته و نوشته است که تل‌آویو باید تلاش کند به دیگر کشورها، نظیر کشورهای در حال ظهوری چون هند و چین، مشروط بر اینکه موجب تضعیف روابطش با آمریکا نشود، نزدیک شود.

روزنر در ادامه نوشته است: «تقویت همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهایی چون عربستان سعودی، که آن هم مخالف توافق هسته‌ای است، راه رو به جلوی دیگری است. توافق با ایران، اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهد، اما در عین حال فرصتی هم برای اسرائیل فراهم می‌کند: بسیاری از کشورهای خاورمیانه ایران را تهدیدی برای خود می‌دانند. ممکن است که آن‌ها بالاخره به این نتیجه برسند که اکنون زمان همکاری با اسرائیل است.»

او از اروپا هم به عنوان گزینه دیگر برای کمک به اسرائیل یاد کرده و نوشته است که با این اقدام، تل‌آویو می‌تواند از میزان وابستگی خود به آمریکا بکاهد. نویسنده یادداشت در پایان، حرکت به سمت دوستان و متحدان جدید را «یک ضرورت فوری» توصیف کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر