۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲
کد خبر: ۱۷۰۰۱
رییس روس اتم:
«سرگئی کریینکو» رییس شرکت دولتی 'روس اتم' اعلام کرد: شرکت روس اتم با شرکای ایرانی در مورد جزییات فنی طرح تغییر کاربری سایت هسته ای فردو مشارکت می کند.
به نقل از خبرگزاری روسیا سگودنیا، کریینکو روز دوشنبه در 59 مین کنفرانس آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین گفت: روسیه به نوبه خود بلافاصله (پس از پایان مذاکرات میان ایران و گروه 1+5) به حل مسایل مربوط به اجرای برجام پرداخته است.

وی ادامه داد: طرف روسی اقدامات مقدماتی گسترده ای به عمل آورده و با طرف ایرانی در باره مشارکت در چارچوب برجام مذاکره کرده است.

رییس روس اتم گفت: با شرکای ایرانی بر روی طرح فنی برای تغییر کاربری سایت فردو به منظور تولید ایزوتوپ های پایدار همکاری فشرده داریم. طرف روسی به تمام تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند است.

روسیه در چارچوب برجام متعهد شده است با طرف ایرانی برای تغییر کاربری سایت فردو و نیز ایجاد تغییرات در راکتور آب سنگین اراک و انتقال بخش عمده اورانیوم غنی شده ایران به خارج در ازای تحویل سنگ اورانیوم به این کشور همکاری و مشارکت کند.

رییس شرکت دولتی 'روس اتم' به اولویت های روسیه در عرصه انرژی هسته ای اشاره کرد و ادامه داد: توجه خود را در صنایع اتمی به تامین ایمنی مراکز هسته ای و افزایش طول عمر این مراکز متمرکز کرده ایم.

وی توضیح داد: به عنوان مثال تاریخ پایان استفاده از نیروگاه هسته ای 'خانخیکی وی' فنلاند که در حال حاضر با مشارکت متخصصان روس ساخته می شود حداقل تا سال 2084 تعیین شده و پس از بسر آمدن این دوره، می تواند تمدید شود.

کریینکو همچنین گفت که ظرفیت های تولید صنایع هسته ای روسیه امکان ساخت تا 7 مجموعه راکتورهای هسته ای را در سال می دهد.در همین حال روس اتم به بومی کردن پروژه های خود در خارج از کشور می پردازد.

وی به عنوان مثال به احداث نیروگاه های هسته ای در ترکیه و بلاروس اشاره کرد که با مشارکت روسیه انجام می گیرد و گفت: سهم پیمانکاران این کشورها در ساخت تجهیزات نیروگاه ها تا 80 درصد و مونتاژ و نصب تجهیزات و دستگاه ها تا 50 درصد است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر