۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۱۶۷۱۹
یک تحلیلگر مسایل اقتصادی با بیان آنکه اقتصاد مقاومتی بر بهره گیری از توانمندی های داخلی تاکید دارد، گفت: چشم ندوختن به بیرون از مرزها به معنی نداشتن تعامل با دنیای خارج نیست بلکه باید چالش های خود را با دنیای خارج حل کنیم.
ابو القاسم حکیمی پور با بیان آنکه همه جهان درحال تعامل با یکدیگر هستند و هیچ کشور مستقلی نداریم، افزود: حتی ژاپن با اینکه ماجرای هیروشیما و ناکازاکی را فراموش نکرده، اما مستقل عمل نمی کند و مجبور است با دشمنان سابق خود نیز تعامل داشته باشد.

وی با بیان آنکه به همین دلیل تفکر دیدگاه دولت فعلی نیز نسبت به دولت گذشته تغییر اساسی کرده است، افزود: تفکر دولت قبل تقریبا مبارزه با جهان و راهکارش نیز گسترش انرژی هسته ای بود اما دولت فعلی 180 درجه با دولت های قبلی تفاوت دیدگاه و قصد دارد چالش های ما با جهان خارج را حل کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه با تاکید بر آنکه عملکرد دولت فعلی را باید از امروز ارزیابی کرد، افزود: با اینکه دولت یازدهم در عملکرد 22 ماه گذشته خود موفقیت هایی داشته اما نظر خود دولت نیز این است که فعلا قضاوتی در موردش نشود تا تعاملات با جهان خارج را برقرار کند.

وی افزود: از این رو باید با یک نگاه دیگر به دولت نگاه کرد و هم اکنون که هیات های آمریکایی و سایر کشورها در نوبت ورود به ایران هستند، باید کمربندها را محکم تر از گذشته ببندیم و هزینه کردن هر سنت از دارایی هایی که قرار است آزاد شود، باید حساب و کتاب داشته باشد زیرا اگر این چند میلیارد دلار که وارد بازار ایران می شود، صرف خرید کالاهای مصرفی و رفاه عمومی شود، جز تورم لجام گسیخته در سه ماه آینده نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: اگر واردات را افزایش دهیم، این کار بزرگترین اشتباه اقتصاد سیاسی دولت فعلی خواهد بود پس باید روی تولید ملی کار کنیم، موانع تولید را برداریم و بهره وری و کیفیت کالاها را بالا ببریم تا به رونق فضای کسب و کار هم کمک کنیم.

وی تاکید کرد: حتی اگر روزی به این نتیجه برسیم که نمی توانیم خودرو با کیفیت تولید کنیم و از نظر تولید قادر به رقابت با خودروسازهای جهان نیستیم، باید هر دو کارخانه به جای خودروسازی، قطعه سازی کنند منتهی با انتقال دانش فنی؛ یعنی اگر امروز قطعات یک خودرو را می سازیم، 10 سال بعد بتوانیم همان خودرو را با همان کیفیت تولید و به منطقه خاورمیانه صادر کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نیز بر سرمایه گذاری با انتقال دانش فنی تاکید دارد، افزود: در شرایط فعلی اقتصاد مقاومتی را نمی توانیم درست اجرایی کنیم وقتی ما 25 میلیارد دلار قاچاق داریم، 80 درصد پارچه موجود و 90 درصد سیگار موجود قاچاق است و مالیات نمی دهند، از این رو باید اقتصاد مقاومتی از حالت شعاری خارج شود تا بتواند این نوع مشکلات را حل کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر آنکه برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باید اختلافات بین سه قوه نیز برطرف شود، افزود: باید شرایط ایجاد شده در زمینه توافق هسته ای از سوی هر سه قوه حمایت شود و برخی روزنامه ها نیز به نومیدی دامن نزنند چرا که همه ما کشور و انقلاب را دوست داریم و همه می خواهیم خدمت کنیم و ایجاد یاس و نومیدی جز سود برای دشمنان نتیجه دیگری نخواهد داشت.

وی افزود: مشکل دیگری که در فضای اقتصاد مقاومتی وجود دارد، سوء مدیریت در مبادی ورودی و خروجی کالاها و خدمات است چرا که کالا وارد کشور می شود، اما این کالا همانی نیست که در اسناد و مدارک گمرک وجود دارد.

حکیمی پور با بیان آنکه در مبادی ورودی ما چارچوب قانونی رعایت نمی شود و اجناس به راحتی وارد و یا خارج می شود، افزود: این مبادی در دست برخی سازمانها است که زیر نظر دولت فعالیت نمی کنند و از آن طریق؛ حتی خودرو وارد می شود بی آنکه یک ریال حقوق گمرکی پرداخت شود.

وی افزود: قبل از انقلاب، 5 مبدا ورودی داشتیم و الان تعداد آنها بالای 200 تاست بنابراین اینگونه نیست که این حجم کالای قاچاق تنها توسط مسافر وارد شود بلکه از مبادی رسمی وارد می شود بنابراین باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی بازنگری های لازم صورت گیرد.

حکیمی پور افزود: مورد دیگری که در اقتصاد مقاومتی باید به آن پرداخته شود، توسعه فضای کسب و کار است چرا که در رتبه بندی فضای کسب و کار که از 1تا 6است، کشور ما بین 5 و 6 در حرکت است در حالی که کشورهای خاورمیانه بین 2 و 3 هستند و این به این معناست که کسی تمایل ندارد تولید کند و بیشتر می خواهند در بخش دلالی حرکت کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه با بیان آنکه نگرش توسعه واردات به شکل چشمگیری گسترش یافته است، افزود: متاسفانه بین بخش صنایع بازرگانی و جهاد کشاورزی ما یک تضاد عمیق وجود دارد یعنی از طرفی تولیدات ما به خودکفایی رسیده و از طرف دیگر بخش بازرگانی مرتب کالا وارد می کند در حالیکه همین واردات؛ الگوی مصرف جامعه را به هم می ریزد به طوری که بسیاری از ایرانی ها چای لاهیجان یا ایرانی را دوست ندارند و دلیل آن هم واردات بیش از حد چای خارجی است و با اینکه سرشار از افزودنی های مضر است اما ذائقه مردم ایران را متوجه خود کرده است.

این کارشناس اقتصادی وجود دو پارامتر مالیات و نرخ بهره را در اقتصاد کلان همه کشورها را حایز اهمیت دانست و افزود: وقتی در یک کشور رکود وجود دارد، نرخ بهره را پایین می آورند تا سرمایه گذاری افزایش یابد و یا مالیات ها را تغییر می دهند؛ اما کشور ما این اهرم را در اختیار ندارد ضمن آنکه برخی مشکلات بین دستگاهها کا را دشوار تر می کند.

وی ادامه داد: هم اکنون بین سیستم بانکی و وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت برنامه ریزی ما تضادهای عمیقی وجود دارد این درحالی است که اینها خط مشی گذاران اقتصادی ما هستند اما با یکدیگر در تضاد بوده و اطلاعات آماری چندگانه ارایه می دهند از این رو تا زمانی که اقتصاد ایران ولی ندارد، اقتصاد مقاومتی نمی تواند برای آن فکری کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر