۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۱۶۴۶۹
معاون دفتر مقررات ملی ساختمان:
معاون دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه 40 درصد انرژی کشور در ساختمان ها به مصرف می رسد، گفت: 50 درصد از این میزان در ساختمان های عمومی و به روش های مختلف تلف می شود.
رضا شیخ انصاری عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: تعیین متولی خاص برای نگهداری تاسیسات سرمایشی و گرمایشی در ساختمان های عمومی و دولتی ضروری است و آمارها نشان می دهد در صورتی که این ساختمان ها متولی داشته باشند از 10 تا 20 درصد اتلاف انرژی جلوگیری می شود.

وی بر ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان های دولتی و خصوصی تاکید کرد و گفت: در صورتی که ساختمان های عمومی در کشور ممیزی شوند تا از هدررفت انرژی آنها جلوگیری شود، این روش نیز می تواند 10 تا 15 درصد در کاهش مصرف انرژی پیشگیری کند.

وی ازتدوین آیین نامه اجرایی مبحث 18 در خصوص مصرف بهینه انرژی در ساختمان ها و نصب برچسب انرژی با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، وزارت نیرو و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت خبر داد و افزود: این آیین نامه که در سال 92 به هیات دولت ارسال شده هم اکنون در کمیسیون زیربنایی دولت در دست بررسی کارشناسی است تا با اجرای آن بتوانیم از هدررفت انرژی در ساختمان های عمومی و خصوصی جلوگیری کنیم.

عضو هیات علمی بخش معماری و طراحی محیط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز گفت: مصرف انرژی در کشورهای مختلف به معضل بزرگی تبدیل شده و در ایران نیز همواره مصرف آن سیر صعودی داشته است.

مسعود قاسم زاده افزود: برای جلوگیری از تلف شدن انرژی در ساختمان ها به استناد مبحث 19 مقررات ملی ساختمان یک پروژه آزمایشی در استان اردبیل به مورد اجرا گذاشته شد که با عایق بندی و بدون عایق مصرف انرژی آن مورد بررسی قرار گرفت تا بتوانیم آن را در ساختمان های مختلف کشور به مورد اجرا بگذاریم.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان به ضرورت استفاده از برچسب انرژی در ساختمان های کشور تاکید کرد و افزود: استفاده از برچسب انرژی از سال 1386 توسط پژوهشگاه وزارت نیرو، شرکت توانیر و سازمان بهره وری انرژی مورد توجه جدی قرار گرفت به طوری که اکنون در برخی از ساختمان های عمومی از این برچسب بهره گیری می شود اما در ساختمان های خصوصی از آن استفاده نمی شود.

محمدرضا اسماعیلی اظهار داشت: استفاده از برچسب انرژی در دهه 80 در آمریکا رواج پیدا کرد اما بهره گیری از آن در اروپا سابقه بیشتری دارد، هرچند در صنعت از مدت ها پیش استفاده از برچسب انرژی آعاز شده است.

وی گفت: مطالعات علمی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حاکی از این است که برای استفاده از برچسب انرژی باید مدیریت واحدی اجرای آن را عملی کند تا این مساله به مطالبات مردم تبدیل شود و در شناسنامه های فنی و ملکی ساختمان ها مورد توجه جدی قرار گیرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر