۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۱۶۰۳۳
مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور گفت:بیش از 85 درصد تجهیزات مکانیکی مورد نیاز صنعت نفت، بومی سازی شده است.
سعید محجوبی روز شنبه در سفر به آبادان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر نگرانی برخی تولیدکنندگان و قطعه سازان داخلی از واردات برخی از اقلام مورد نیاز پالایشگاه آبادان از خارج، با توجه به تولید آنها در داخل کشور، گفت:پالایش و پخش همیشه از تولید داخلی حمایت کرده است.

وی افزود:یکی از وظایف وزارت نفت، تامین انرژی مورد نیاز کشور است و اگر شرکت های سازنده تضمین های لازم در مورد تولیدات خود ارائه دهند، بدون شک از تولیدات آنها استفاده می شود.

پیش از این نایب رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان واردات تجهیزات دارای مشابه داخلی از سوی دو پالایشگاه، گفت: اجرا نشدن قوانین و آیین نامه های حمایت از ساخت داخل، مشکلات و مفسده هایی را ایجاد کرده است.

سیامک صمیمی دهکردی در نشست خبری گفته بود:قانون حداکثر استفاده از توان داخل در سال 1376 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و سال 1391 اصلاح شده است ولی این قانون به درستی اجرا نمی شود.

نایب رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خاطرنشان کرد: طبق این قانون، پروژه ها ابتدا باید به شرکت های ایرانی واگذار شود و در صورت ناتوانی داخلی ها از اجرا، این طرح ها باید به شرکت های ایرانی و خارجی و سپس خارجی پیشنهاد شود.

صمیمی دهکردی با اشاره به برگزاری جلساتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرایی کردن و ابلاغ آیین نامه مربوط به این قانون، گفت: از خرداد ماه سال گذشته که باید دستورالعمل مرتبط با این قانون ابلاغ می شد، تاکنون این موضوع تحقق نیافته و کارها به خارجی ها واگذار می شود.

وی با انتقاد از واردات کالاهای دارای مشابه داخلی، اضافه کرد: حتی در برخی موارد مشاهده شده که کالاها و تجهیزاتی را وارد و سپس به سراغ اخذ معافیت گمرکی آن رفته اند.

نایب رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ادامه با اشاره به برخی تخلفات، گفت: هفته گذشته پالایشگاه شازند اراک تعدادی کاتالیست که در تولید فرآورده های نفتی کاربرد دارد، وارد کرده و این در حالی است که توان ساخت این کاتالیست ها در داخل کشور وجود دارد.

صمیمی دهکردی افزود: همچنین چندی پیش پالایشگاه آبادان پمپ های فرایندی که مشابه آنها در داخل کشور تولید می شود را در حجمی گسترده وارد کشور کرده است.

نایب رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خاطرنشان کرد: برخی واسطه ها که برای واردات کالاهای خارجی دلالی می کنند، اقدام به پیشنهاد پرداخت یک میلیارد تومان کرده اند تا انجمن با واردات آنها موافقت کند.

وی با بیان اینکه اجرا نشدن قوانین و آیین نامه های حمایت از ساخت داخل، مشکلات و مفسده هایی را ایجاد می کند، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز نسبت به اجرا و ابلاغ دستورالعمل حمایت از ساخت داخل، اقدامی انجام نداده است.

وی در خصوص رفع تحریم ها و حضور شرکت های خارجی در صنعت نفت نیز گفت: برخی نگرانی ها وجود دارد که با ورود شرکت های خارجی، سرمایه گذاری انجام شده توسط شرکت های داخلی از بین برود.

نایب رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه در صنعت نفت گرایش فراوانی برای خرید خارجی وجود دارد، افزود: برخی دلالان، قانون را دور زده و اقدام به خرید کالا و تجهیزات از خارج از کشور می کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر