۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۶۰۲۹
باب کورکر سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی در حالی بار دیگر بر مخالفت خود با توافق هسته‌ای ایران تاکید کرده است که سنا ماه آینده قصد دارد در خصوص این توافق رای گیری کند.
یک نماینده جمهوریخواه آمریکایی در ادامه مخالفت خود با توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی تاکید کرد که این توافق موجب صنعتی شدن برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد.

به گزارش هیل وبسایت کنگره آمریکا، باب کورکر سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی در حالی بار دیگر بر مخالفت خود با توافق هسته‌ای ایران تاکید کرده است که سنا ماه آینده قصد دارد در خصوص این توافق رای گیری کند.

کورکر تاکید کرد که توافقنامه اوباما به ایران اجازه خواهد داد تا برنامه هسته‌ای خود را در طول زمان، صنعتی کند.

وی در ادامه ادعا کرد: برداشتن تحریم‌ها، که موجب خواهد شد ایران به منابع مالی زیادی دست یابد، تنها رهبران ایران را برای اقدام علیه آمریکا و اسرائیل، جسورتر خواهد کرد.

کورکر مدعی شد: همانطور که در حال ارزیابی این توافق هستیم، باید ویژگی و ماهیت اصلی رژیم ایران را درک کنیم. این همان رژیمی است که امروز همچنان حامی تروریسم در جهان است. ایران از یک کشور ضعیف به اقتصادی رونق یافته و باثبات تبدیل خواهد شد بدون آنکه مجبور به تغییر رفتار غیر سازنده اش باشد.

میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا نیز تاکید کرد که سنا ماه آینده زمانی که نمایندگان از تعطیلات بازگشتند در خصوص این پیمان، رای گیری خواهد کرد. این می تواند یکی از مهمترین رای گیری های ما در بخش خدمات عمومی باشد.

چاک شامر نماینده دموکرات نیویورک روز پنج شنبه مخالفت خود را با این توافقنامه اعلام کرد. تعداد دیگری از دموکرات‌ها نیز به جمهوریخواهان پیوسته و مخالفت خود را با توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند.

کورکر گفت: به جای گنجاندن بازرسی های "هرزمان، هر مکان"، این توافق به ایران یک ماه فرصت می دهد تا شواهد مربوط به تولید سلاح اتمی را مخفی کند. این توافق به یک بازرس ساده آمریکایی اجازه بازرسی نمی دهد و روند بازرسی ها متکی بر سازمان ملل خواهد بود.

وی همچنین به توافق های جانبی مخفیانه اشاره کرد که دسترسی بازرسان به تاسیسات ایران را محدود خواهد کرد.

آمریکا و سایر قدرت های جهانی شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان 23 تیرماه برجام هسته‌ای را با ایران به امضا رساندند. بر اساس این برجام هسته ای، تهران موافقت کرده است تا در ازای لغو تحریم های بین المللی، بخشی از فعالیت های اتمی خود را محدود کند.

کنگره آمریکا اکنون تا اواسط سپتامبر فرصت دارد تا در خصوص این توافقنامه رای گیری کند. در صورت رد این توافقنامه از سوی کنگره، اوباما نیز 22 روز فرصت دارد تا آن را وتو کند. کنگره برای رد وتوی اوباما نیاز به دو سوم آراء نمایندگان دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر