۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۱۵۸۱۰
گزارش ديلي تلگراف به قلم اندرو کريتچلو:
روزنامه ديلي تلگراف نوشت شرکت هاي انگليسي براي ورود به ايران از رقباي فرانسوي و آلماني خود عقب افتاده اند.
اين روزنامه انگليسي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم اندرو کريتچلو نوشت بزرگترين رقباي تجاري انگليس در اروپا براي امتياز گيري در رقابت بر سر تجارت ميلياردها پوندي در ايران وقت را تلف نکرده اند. در حالي که جوهر توافق تاريخي ميان جمهوري اسلامي و قدرت هاي گروه پنج به علاوه يک متشکل از انگليس، آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و آلمان هنوز خشک نشده است، رقباي انگليس در پاريس تهاجم نرمي را براي امضاي قرارداد هايي با ايران آغاز کرده اند. زماني که وزراي کشور انگليس نگران هجوم مهاجران به کشورشان بودند، همتايان فرانسوي آنها با تصميم گيرندگان کليدي در تهران ديدار مي کردند. لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه هفته گذشته در تهران بود و حسن روحاني، رئيس جمهور ايران را براي سفر به پاريس در فصل زمستان دعوت کرد. وي به ميهمانان خود در سفارت فرانسه در تهران گفت: «ما دو کشور بزرگ و مستقل هستيم.»

اما با وجودي که ويليام هيگ،‌ وزير امور خارجه سابق انگليس بيش از يک سال پيش خواستار بازگشايي سفارت انگليس در تهران شده بود، درهاي اين سفارتخانه همچنان بسته است.

فابيوس گفت اگر ايران بخواهد، فرانسه قصد دارد با اين توافق جديد و لغو تحريم ها در چندين بخش در ايران حضور بيشتري داشته باشد. مسائل تجاري در صدر فهرستي قرار دارد که شرکت هاي فرانسوي اميدوارند با امضاي قراردادهاي پر سود با همتايان ايراني خود از آنها بهره مند شوند. معاون فابيوس و وزير کشاورزي فرانسه نيز قرار است در ماه سپتامبر در راس يک هيئت تجاري بزرگ به ايران سفر کنند. شرکت هاي فرانسوي مانند توتال، پژو و رنو پيش از اين حضور چشمگيري در ايران داشته اند و اميدوارند بار ديگر بتوانند چنين حضوري داشته باشند.

در ادامه اين مقاله آمده است، اين فقط شرکت هاي فرانسوي نيستند که براي بازگشت به ايران، قدم در جاده ابريشم گذاشته اند. گفته مي شود يک هيئت تجاري بزرگ آلماني متشکل از صد شرکت پيش از حصول توافق هسته اي با قدرت هاي جهاني به تهران سفر کرده است. زيگمار گابريل، وزير اقتصاد آلمان نيز قرار است به زودي به تهران سفر مي کند و برلين اميدوار است اين سفر راه را براي صادرکنندگان بزرگ اين کشور مانند فولکس واگن، زيمنس و بي ام دبليو به ايران هموار کند. 

در عوض، دولت انگليس ظاهرا در مورد مشکلات تجاري که ممکن است با اين توافق تاريخي ايجاد شود، هنوز ترديد دارد. اين کشور ترجيح مي دهد پس از اقدام آژانس بين المللي انرژي اتمي به تاييد پايبندي ايران به تعهدات هسته اي اش وارد عمل شود، اما تجارت منتظر نمي ماند. شرکت هاي انگليسي به خصوص در بخش نفت و گاز براي بازگشت به ايران بي تاب هستند. رويال داچ شل پيش از اين با مقامات ايراني درباره اين مسئله گفتگو کرده است و مدير اجرايي بي پي (BP) نيز هفته گذشته در جلسه اي به طور مفصل درباره اهميت ايران صحبت کرد. اين دو شرکت بزرگ نفتي انگليسي سابقه طولاني در فعاليت در ايران دارند و هيچکدام نمي خواهند در رقابت براي دسترسي به اين بازار عقب بمانند. با اين حال، توتال، رقيب بزرگ فرانسوي آنها پيش افتاده است. پاتريک پويان، مدير اجرايي اين شرکت با سخنان بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت ايران در اين رقابت بسيار جلو افتاده است. زنگنه هفته گذشته پس از ديدار با وزير امور خارجه فرانسه گفت: «فصل جديدي از همکاري با شرکت فرانسوي توتال براي گسترش ميادين نفتي ايران آغاز خواهد شد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر