۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۵۵۱۶
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور:
باغستانی به اجرای طرح بلند مدت صیانت از محصولات کشاورزی اشاره کرد و اظهارداشت: مدیریت جامع زیتون یک کار چهار ساله است که باهماهنگی ستاد پدافند غیرعامل برای مبارزه با ۲۱ عامل مهم آفت مگس زیتون اجرایی خواهد شد.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: آفت مگس زیتون ۷۰ درصد محصول تولیدی سه استان کشاورزی کشور را تهدید می کند که کشاورزان باید ضمن هوشیاری در مبارزه با آفت مشارکت جدی داشته باشند.

محمدعلی باغستانی در حاشیه همایش بررسی آفت مگس زیتون که در سالن باغستان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد،اظهارداشت: وضعیت تولید زیتون در باغات سه استان کشور بحرانی است که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

۷۰ درصد محصول در معرض آسیب آفت مگس زیتون

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد زیتون کشور در سه استان گیلان، قزوین و زنجان تولید می شود و اگر دستورالعمل ها و توصیه های فنی و علمی و ابلاغیه های سازمان مورد توجه قرار نگیرد نگرانیم که حدود ۷۰ درصد محصول زیتون خسارت دیده و آفت زده شود.

قزوین

وی گفت: در این زمینه باید زیتون کاران احساس مسئولیت کنند و برای مبارزه با آفت وارد صحنه شوند و اگر کار رها شده و به امید دولت بمانند اعتبارات و امکانات جوابگوی نیازها نیست ونمی توان مبارزه را به نتیجه رساند.

باغستانی یادآورشد: مگس زیتون به ارقام کشت آبی و میوه درشت زیتون بیشتر از ارقام دیم و میوه ریز حمله می­ کند لذا می­ توان از ارقام میوه درشت در بین سایر ارقام زیتون در باغات به عنوان گیاه تله استفاده کرد و عملیات مبارزه شیمیایی را روی این گیاهان تله انجام داد.

وی یادآورشد: در مبارزه با آفت مگس زیتون تجربه و توانمندی و دستورالعمل های خوبی داریم و قادریم به راحتی آن را به موقع مهار کنیم.

باغستانی بیان کرد: حمایت از زیتون کاران در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و بیشترین سهم اعتبارات مربوط به استانهای قزوین، گیلان و زنجان است تا کارشناسان بتوانند با شرایط آسانتری در باغات زیتون حضور یافته و با کمک بهره برداران برای مبارزه اقدام کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اظهارداشت: افزایش ایستگاههای پیش آگاهی، به کارگیری نیروهای فنی و متخصص، تهیه و توزیع تجهیزات، هماهنگی با دستگاههای مرتبط محلی برای مشارکت باغداران و اجرای مدیریت جامع زیتون در یک پروسه چهار ساله از کارهای مهمی است که برای مبارزه با آفت مگس زیتون تدارک دیده شده است.

درخت زیتون

قزوین در معرض بیشترین آسیب آفت مگس زیتون     

باغستانی در ادامه با اشاره وضعیت آب و هوایی و گرم شدن هوا گفت: در شرایطی که هوا خنک شود جمعیت آفت بالا می رود و نسل جدید افت در مرداد و شهریور ماه اگر دمای هوا بالای ۳۵ درجه باشد جمعیت افت می کند ولی جمعیت اقلیمی در زیر ۳۵ درجه سانتیگراد افت بالا دارد.

وی گفت: از طرفی خسارت ۳۰ تا ۵۰ درصدی در خصوص گرما زدگی داشتیم که تراکم میوه روی درخت پایین آمده و سهم هر مگس از میوه کاهش و خسارت افت روی میوه های باقیمانده بالا می رود لذا توصیه می شود از کارت زرد استفاده شده و اگر امور فنی رعایت شود قطعا خسارت به کمتر از ۱۰ درصد خواهد رسید.

باغستانی بیان کرد: مشکل آفت مگس زیتون در همه استانهای کشور نیست بلکه در سه استان قزوین، زنجان و گیلان به عنوان مراکز عمده تولید است که در مناطق مرکزی که حرارت بالاست مشکل حاد نیست حتی در گلستان و مازندران مشکل نداریم اما کانون مشکل در سه استان است که در قزوین نگرانی بیشتر است.

وی اظهارداشت: استفاده از کارت زرد، پروتئین هیدرولیزات، تله های فرمونی و در بلند مدت توجه به  امور «به باغی»، اصلاح باغات، مبارزه با علف های هرز به عنوان کانون افت و هرس از توصیه های فنی است که باید رعایت شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور یادآورشد: در نهایت باید یه سمت جوان سازی باغات زیتون حرکت کنیم چون در باغات جوان مشکل خسارت را نداریم و اگر آفتی دیده شود به راحتی مدیریت شده و قابل برطرف شدن است.

باغستانی در خصوص زمان مناسب برای مبارزه با آفت مگس زیتون هم گفت: فرصت برای مبارزه با آفت هنوز هست و امروز با توجه به اطلاعاتی که از ایستگاه های پیش اگاهی دریافت شده به نظر می رسد در استان قزوین بایستی مبارزه را به سرعت آغاز کنیم.

شش میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت مگس زیتون
 
وی اضافه کرد: جایی که دولت باید کمک کند آفات عمومی است که مثلا در آفت ملخ، صفر تا ۱۰۰ درصد مبارزه با دولت است اما در آفت مگس زیتون از ستاد بحران تقاضای کمک می کنیم و امسال هم با حضور سه استاندار امیدواریم بتوانیم اعتباری اختصاص دهیم تا کار عملیاتی شود.

کشاورزی

باغستانی تصریح کرد: در سال جاری حدود پنج تا شش میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت مگس زیتون اختصاص خواهیم داد اما از باغداران و بهره برداران انتظار داریم با مشارکت جدی خود برای حفظ محصول اقدام کنند.

مدیریت جامع زیتون در چهار سال اجرا می شود

وی به اجرای طرح بلند مدت صیانت از محصولات کشاورزی اشاره کرد و اظهارداشت: مدیریت جامع زیتون یک کار چهار ساله است که باهماهنگی ستاد پدافند غیرعامل برای مبارزه با ۲۱ عامل مهم آفت مگس زیتون اجرایی خواهد شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر