۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۱۵۱۵۴
بابار بدافزاری است که گروه مزرعه‌ی حیوانات طی عملیاتی برای جاسوسی از برنامه‌ی هسته‌ای ایران از آن استفاده می‌کرد.
چندی پیش خبری در یکی از رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از بدافزارهایی که گروه جاسوسی فرانسوی مزرعه‌ی حیوانات آن را ساخته‌اند، بابار (Babar) نام دارد. دانشمندان جزئیاتی را در مورد این بدافزار منتشر کردند.

بابار بدافزاری است که توانایی شنود مکالماتی را دارد که با اسکایپ، ام اس ان و یاهو مسنجر صورت می‌گیرد. از دیگر کارهای این بدافزار، نظارت بر وب‌سایت‌هایی است که یک کاربر آلوده از آن بازدید می‌کند.

این بدافزار یک وسیله‌ی کامل برای جاسوسی است و به گفته‌ی برخی محققان، سازمان اطلاعات خارجی فرانسه (DGSE) مسئول ساخت آن است.

اسنودن در سال ۲۰۰۹، اسنادی را فاش کرد که مؤسسه‌ی امنیت ارتباطات کانادا آن (CSE) را منتشر ساخت. در این اسناد از عملیاتی جاسوسی به نام توپ برفی (SNOWGLOBE) نام‌ برده شده است. مؤسسه‌ی امنیت ارتباطات کانادا اظهار کرد که هدف اصلی این عملیات، برنامه‌ی هسته‌ای ایران بود اما کشورهای دیگر را نیز مانند اسپانیا، نروژ، ساحل‌عاج، الجزایر، یونان و همچنین سازمان‌های فرانسوی‌زبان را مورد هدف قرار داده است.

اگر دقت کنیم می‌بینیم که این عملیات از مستعمرات فرانسه در قاره‌ی آفریقا نیز جاسوسی می‌کرده است. همچنین وزارت امور خارجه‌ی ایران، دانشگاه علم و صنعت، سازمان انرژی اتمی، دانشگاه امام حسین، دانشگاه مالک اشتر را نیز باید به اهداف این عملیات اضافه کرد.

با توجه به مراکزی که بدافزار دینو آن‌ها را هدف قرار داده بود و شباهت آن‌ها با اهداف این عملیات، می‌توان به این نکته پی برد که عملیات توپ برفی نیز در راستای اهداف بدافزار دینو بوده است و همگی برای جاسوسی از مراکز حساس ایران است.

 از دیگر توانایی‌های این بدافزار می‌توان به ثبت رمز عبور، گرفتن عکس از صفحه‌ی نمایش، به دست گرفتن امواج رادیویی و سرقت اطلاعات کلیپ بورد اشاره کرد.




سایبربان
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر