۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۵۱۴۷
رئیس اسبق سیا مدعی شد
رئیس اسبق سازمان سیای آمریکا ایران را برای کشورش خطرناک‌تر از داعش دانسته و درباره توافق احتمالی هسته‌ای با تهران ابراز نگرانی کرد.
"مایکل هایدن" رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و همچنین رئیس اسبق آژانس امنیت ملی آمریکا در گفتگو با روزنامه آلمانی "دی ولت" در پاسخ به این پرسش که آیا جهان امروز نسبت به دوران مسئولیت شما خطرناک تر شده است گفت: من در دوران فعالیت های نظامی خود یک دوران خطرناک تری را تجربه کردم. اما من هرگز دنیای پیچیده ای مانند امروز را بخصوص در خاورمیانه و در کشورهایی مانند عراق یا سوریه را تجربه نکردم. ما سعی می کنیم مسئله القاعده را حل کنیم البته به ندرت پیشرفت هایی داشتیم و اوضاع در دیگر مناطق بدتر می شود.

وی همچنین گفت: دنبال کردن یک سیاست خاص در خاورمیانه برای آمریکا سخت شده است.

 این مقام اسبق آمریکایی همچنین مدعی شد که ما باید با حقیقت روبرو شویم. عراق دیگر وجود ندارد، سوریه نیز همچنین. لبنان تقریبا در پایان کار قرار دارد و لیبی نیز همین طور. این منطقه برای 20 تا 30 سال آینده ناپایدار باقی می ماند. وی گفت: من نمی دانم که کار این کشورها به کجا می کشد. اما اعتقاد دارم که یک سیاست برای تشکیل دوباره این کشورها شکل نخواهد گرفت.

وی کردها در عراق را بهترین متحد آمریکا در این کشور دانسته و تاکید کرد که این گروه همچنان متحد غرب باقی می مانند.

هایدن با این توجیه که عراق و سوریه دوباره نمی توانند سر پا شوند گفت ما باید به دنبال جایگزین برای این شرایط باشیم و با این توجیه از مسلح کردن کردها در این مناطق و ارسال سلاح برای آن ها حمایت کنیم.

رئیس اسبق سازمان سیا در بخش دیگری از این گفتگو درباره توافق هسته ای با تهران ابراز نگرانی کرده و اظهارداشت که البته یک توافق خوب به ایران حق تبدیل شدن به یک کشور صنعتی اتمی را می دهد و به این ترتیب این فرصت را برای آن ایجاد می کند که در عرض 12 ماه به سلاح اتمی دست یابد. این توافق، ایران را به خانواده ملت ها باز می گرداند بدون اینکه ما بدانیم آیا ایران حداقل تصمیمی برای کنار گذاشتن سیاست های هژمونی خود در منطقه دارد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره فعالیت های نظامی چین در دریای چین  و جاسوسی های سایبری در ایالات متحده ابراز نگرانی کرد.

هایدن همچنین داعش را خطری جدی برای آمریکا دانسته و در عین حال ایران و خطر گسترش تسلیحات اتمی را تهدید جدی تری دانسته که البته برای حل آن زمان کمی وجود دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر