۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۱۴۸۷۸
مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم تقویت پدافند غیرعامل و بویژه پدافند زیستی در مرزهای غربی کشور، گفت: در حال حاضر نیاز داریم تا پایگاه‌های انسانی(قرنطینه) و قرنطینه‌های دامی در مرز ساخته شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی،کیوان خاصی  پدافند غیرعامل را هرگونه اقدام بدون به کارگیری سلاح نظامی برای دفاع در مقابل تهدیدات مختلف عنوان کرد و افزود: متاسفانه امروزه با تحولات علمی و فنی، چهره تهدیدات در جهان بسیار متنوع‌تر از گذشته شده است.

وی افزود: در گذشته اگر تهدید با تسلیحات نظامی و تهاجم و لشگرکشی علیه کشورها برای کشور گشایی و توسعه سرزمین‌ها بود، امروزه با توسعه علوم و فناوری‌های مختلف تنوع تهدیدات چنان گسترش یافته که وقتی صحبت از تهدیدات زیستی می‌شود، منظور تهدیدات طبیعی از جمله زلزله و سیل نیست، بلکه منظور تهدیدات انسان‌ساز است.

خاصی آلوده‌سازی پنهان مواد غذایی، دارویی، آرایشی و آب شرب جهت ایجاد سرطان‌ها، عقیم‌سازی انسان‌ها و بیماری‌های ژنتیکی، بیماری‌های نوظهور از جمله آنفلوانزای پرندگان، آنفلوانزای خوکی، ایدز و سارس و سایر ویروس‌های جدید و ناشناس با علائمی مشابه بیماری‌های بی‌خطر نظیر سرماخوردگی را از جمله این تهدیدات عنوان کرد.

مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در یک دهه اخیر مبنی برتقویت پدافند غیرعامل کشور اظهارکرد: طی این سالهای اقدامات موثری در زمینه پدافند غیرعامل در سطح کشور صورت گرفته، اما این اقدامات کافی نیست.

این مسئول اظهار کرد: با توجه به موقیعت استانهای مرزی و به ویژه استانهای غربی کشور با توجه به همجواری آنها با کشور عراق که در حال حاضر از ثبات خوبی برخوردار نبوده و فعالیت‌های تروریستی در آن صورت می‌گیرد، باید توجه ویژه‌تری در زمینه تقویت پدافند غیرعامل در این استانها صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در همین راستا سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با همکاری استانداری و اداره کل دامپزشکی در راستای منویات مقام معظم رهبری سند پدافند زیستی استان را تدوین کردند.

خاصی با بیان اینکه پدافند زیستی تمام اقدامات محافظتی و پیشگیرانه در زمینه حفظ موجودات زنده از جمله انسان، حیوانات و گیاهان را شامل می‌شود، گفت: در هر زمان بطور خواسته یا ناخواسته تهدیداتی وجود دارد که سلامت منابع انسانی، حیوانی و گیاهی هر کشور را به خطر می‌اندازد و ضروری است برای پیشگیری از این تهدیدات همواره آمادگی کامل داشت.

مسئول مراقبت بهداشتی مرزی استان کرمانشاه ابولا و کرونا ویروس را از جمله تهدیدات زیستی در زمینه به خطر انداختن جان انسانها عنوان کرد و افزود: همه کشورها باید همواره برای مقابله با این نوع تهدیدات آمادگی لازم را داشته باشند.

خاصی با بیان اینکنه تاکنون تهدید زیستی جدی در کشور نداشته‌ایم، گفت: خوشبختانه در استان کرمانشاه که همجوار با کشور عراق است تاکنون مورد تهدیدی در حیطه انسانی نداشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: البته آرام بودن اوضاع و شرایط نباید ما را از تقویت پدافند غیرعامل و بویژه پدافند زیستی غافل کرده و مسئولین کشور و استان همواره باید برای تقویت پدافند غیرعامل و به ویژه پدافند زستی هوشیارانه عمل کنند.

خاصی با بیان اینکه پیشگیری باید همواره اولویت کشور در همه زمینه‌ها باشد، گفت: باید از هم اکنون تمامی جامعه و نیز نهادها و ارگانها آموزش‌های لازم در زمینه آشنایی با پدافند غیرعامل و بویژه پدافند زیستی را ببینند و با راه‌های پیشگیری آشنا شوند.

وی اظهار کرد: ما نیاز داریم تا در مرز آزمایشگاه‌ها، نیروهای متخصص و سیستم‌های نرم‌افزاری پیشرفته جهت پیشگیری از ورود هرگونه محموله آلوده به کشور مستقر و راه‌اندازی شوند.

این مسئول افزود: چنانچه محموله‌ای از مواد خوراکی قرار است وارد کشور شود باید با آزمایشگاه‌های مدرن بتوانیم تمام محتویات آن را بررسی کنیم.

خاصی اظهار کرد: همچنین ما نیاز داریم تا پایگاه‌های انسانی(قرنطینه) و قرنطینه‌های دامی در مرزها مستقر شوند و این کار نیازمند این است که همه دستگاه‌های استان در این زمینه هماهنگ با هم جلو روند.

مسئول مراقبت بهداشتی مرزی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه برخی از این اقدامات از هم اکنون شروع شده، اظهار کرد: چنانچه سرعت انجام کار در این زمینه افزایش یابد قطعا در سالهای آینده شاهد ثمرات مثبت این اقدامات در زمینه حفظ هر چه بهتر منابع انسانی، حیوانی و گیاهی کشور خواهیم بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر