۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۱۴۸۰۹
«لوران فابیوس» وزریر امور خارجه فرانسه ارزش قراردادی را که قرار است بین دو کشور امضا شود ۱۲ میلیارد دلار برآورد کرده است.
پاریس قرار است در پاسخ به تلاش عربستان سعودی برای دستیابی به انرژی هسته ای امکان ساخت دو راکتور اتمی را برای ریاض بررسی کند.

به گزارش رویترز، فرانسه و عربستان سعودی در روز چهارشنبه برای انجام مطالعه در زمینه امکان ساخت دو راکتور نسل سوم EPR (راکتور آبی تحت فشار) به توافق رسیدند. اجرای این پروژه در راستای گسترش همکاری های تجاری بین دو کشور و در واکنش به کشمکش های سیاسی منطقه خاورمیانه صورت می گیرد.

«لوران فابیوس» وزریر امور خارجه فرانسه ارزش قراردادی را که قرار است بین دو کشور امضا شود ۱۲ میلیارد دلار برآورد کرده است. لازم به یادآوری است که پاریس و ریاض در ماه گذشته میلادی، کمیته مشترکی را با هدف نهایی کردن ۲۰ پروژه در زمینه های مختلف دفاعی، زیرساخت های شهری و هواپیمایی تشکیل دادند.

فرانسه موفق شده است تا با استفاده از درگیری های اخیر خاورمیانه و همچنین رویکرد انعطاف ناپذیر کشورهای عرب خلیج فارس نسبت به ایران روابط جدیدی را با این کشورهاا آغاز کند. در این میان، دلسردی اعراب از واشنگتن به دلیل رویکرد آمریکا نسبت به مسئله هسته ای ایران نیز به دولت پاریس مجال جولان داده است.    

امکان سنجی ساخت راکتورهای هسته ای برای ریاض، به منزله گشودن درهای بازارهای سعودی به روی شرکت های فرانسوی فعال در زمینه دانش اتمی است و به منزله گامی مؤثر در روابط آتی دو کشور محسوب می شود. علاوه بر این سعودی ها در روز چهارشنبه یک قرارداد دفع زباله های هسته ای و یک پیمان امنیت هسته ای را نیز به امضا رساندند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر