۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۱۴۷۷۰
رییس مرکز تحقیقات و آموزش منابع طبیعی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: محققان این مرکز 300 باکتری محرک رشد گیاه را در خاک استان شناسایی کردند که این باکتری ها در گرفتن نیترات و نیتریت به گیاه کمک می کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، سیدعلی حسینی روز چهارشنبه  با بیان اینکه می توان از این باکتری ها به جای کودهای شیمیایی استفاده کرد، اظهار داشت: با 200 گرم از این باکتری ها یک هکتار زمین را می توان آغشته و شرایط را برای رشد مناسب گیاهان فراهم کرد. 

به گفته وی، استفاده از این کودها می تواند میلیاردها تومان صرفه جویی برای کشاورزی استان داشته باشد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش منابع طبیعی گلستان افزود: یکی از برنامه های این مرکز نیز افزایش کشت بقولاتی همچون باقلا است که مواد آلی خاک را افزایش دهند.

وی یادآور شد: باقلا در تنوع کشت استان نقش خوبی داشته و یکی از محصولاتی است که مبارزه بیولوژیک با علف هرز، تثبیت ازت و تقویت خاک را به همراه دارد.

حسینی همچنین به فعالیت بانک ژن باقلا در استان اشاره و تصریح کرد: کشاورزی حفاظتی و استفاده از باکتری های محرک رشد، برای کاهش مصرف کود شیمیایی از دیگر برنامه های این مرکز است.

به گفته وی، جداسازی باکتری های تثبیت کننده ازت نیز از تحقیقاتی است که در این مرکز انجام گرفته است. 

وی تاکید کرد: باقلا میزان قابل توجهی سبزینه دارد که می تواند به عنوان کود سبز باشد و با توجه به اینکه بیش از 70 درصد خاک استان زیر یک درصد مواد آلی داشته و باید به 5.2 درصد افزایش یابد، این موضوع اهمیت دارد.

حسینی از آغاز تحقیق بر روی باقلای برکت که بیشترین تولید را دارد، نیز خبر داد و افزود: تحقیق در خصوص رقم مناسب برای برداشت بصورت مکانیزه باقلای کنسروی و رقمی که اگر محصول خشک شد نیز سبز بماند، از دیگر برنامه ها می باشد.

وی در خصوص دیگر اقدامات انجام شده، گفت: استفاده از تفاله گوجه فرنگی در جیره غذایی گوساله و گوسفند بومی از دیگر تحقیقات انجام شده ، است.

به گفته حسینی با توجه به فعالیت کارخانه های رب در استان تفاله گوجه فرنگی بدون استفاده می ماند، اما محققان مرکز این ضایعات را در جیره غذایی دام های بومی استان قرار دادند که با استقبال دامداران نیز روبرو شد و ایجاد ارزش افزوده کرد.

مرکز تحقیقات و آموزش منابع طبیعی استان گلستان 54 نفر هیأت علمی و 94 نفر محقق دارد. 

12 ایستگاه و مرکز تحقیقاتی در این موسسه فعال است که دانشجویان نیز می توانند از آن بهره ببرند.



ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر