۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۴۷۰۳
مدیر جهاد کشاورزی بردسکن گفت: مبارزه بیولوژیک با کرم گلوگاه انار در این شهرستان آغاز شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، حمید حاجی نژاد افزود: انار به عنوان یکی از مهمترین محصولات باغی این شهرستان بطور ارگانیک تولید می گردد که سالانه از سطح سه هزار و 350 هکتار باغات انار بردسکن حدود 66 هزار تن انار برداشت می شود. 

وی اظهار کرد: محصول تولیدی علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای همسایه و آسیای میانه و کره صادر می گردد.

وی گفت: یکی از مهمترین آفات این محصول کرم گلوگاه انار است که سالانه به حدود 40درصد از محصول باغات این شهرستان خسارت وارد می کند.

به گفته وی در سطح 45 هکتار از باغات انار شهرستان طرح مبارزه بیولوژیک با این آفت با همکاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و شرکت پیمانکار آغاز و در این راستا زنبور زنده تریکوگراما در باغات مزبور رها سازی شده است.

وی خاطر نشان کرد: این شیوه مبارزه در طی فصل رشد آفت ادامه دارد و 10 الی 11 مرحله با فاصله 10 تا 12 روز انجام می شود. 

حاجی نژاد ابراز امیدواری کرد با شروع به موقع این طرح خسارت کرم گلوگاه به حداقل ممکن برسد.

وی افزود : در تعدادی از باغات طرح حذف پرچم نیز همزمان با رها سازی زنبور با همکاری ناظرین گیاه پزشکی و پیمانکار طرح در حال انجام است.

وی یادآور شد در سال زراعی گذشته تمام طرح های اصلاح باغ ، تغذیه و هرس در سطح باغات انجام شده و امید است با اجرای طرح IPM باغات هدف را بتوان بعنوان نمونه های الگویی به باغداران کشور معرفی کرد.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن از انارکاران خواست با توجه به اهمیت این محصول باغی، مدیریت های آبیاری، تغذیه، هرس و مبارزه با آفات را به روش غیرشیمیایی و بیولوژیک انجام دهند تا همچون گذشته انار بردسکن که دارای کد بین اللملی است بعنوان محصول ارگانیک وارد بازار مصرف گردد.

مرکز شهرستان 76 هزار نفری بردسکن در 273 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.



ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر