۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۱۴۶۵۴
وزیر انرژی آمریکا بر لزوم دسترسی به مراکز نظامی و دانشمندان هسته‌ای ایران تاکید کرد.
 مجری شبکه تلویزیونی پی بی اس آمریکا از ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا پرسید.. رهبر معظم ایران گفته است که اجازه بازرسی از مراکز نظامی ایران را نخواهد داد و اجازه نخواهد داد به «دانشمندان نظامی ایران» دسترسی پیدا شود. شما چگونه با این مسئله کنار می آیید؟ چگونه این مسئله را حل می کنید؟

مونیز در پاسخ گفت: «در بحبوحه مذاکرات، مطالب زیادی بیان می شود. کاملا روشن است که ما به راستی آزمایی نیاز داریم و این راستی آزمایی آشکارا به دسترسی به همه مراکز مشکوک نیاز دارد و تاجاییکه من می دانم این مسئله باید بخشی از توافق باشد. درباره دانشمندان ایرانی نیز باید بگویم بعد هسته ای دیگر این توافق باید به حل و فصل مسائل مربوط به موضوع موسوم به ابعاد نظامی احتمالی (فعالیتهای هسته ای ایران) مرتبط باشد. از این منظر، دسترسی به این افراد از طریق مصاحبه های آژانس بین المللی انرژی اتمی با این افراد و نه دسترسی ما، ضروری است. دسترسی به این مراکز و به این افراد ضروری است. بخشی از مسائل مطرح در مذاکرات جاری نیز همین مسئله است و اینکه ایران برای عمل به این الزامات باید چه کارهایی انجام بدهد.»

مجری شبکه پرسید.. اگر ایران به این خواسته پاسخ منفی بدهد، توافق هسته ای حاصل نخواهد شد؟

مونیز در پاسخ گفت: «ما فقط به دنبال توافق خوب هستیم. توافق خوب مستلزم آن است که ما اطمینان کامل داشته باشیم تا همه مسیرهای منتهی به بمب(اتمی) را مسدود کنیم. این مسئله دربرگیرنده رسیدگی به مسیرهای مخفی رسیدن به نقطه است. با این اوصاف، بی تردید این مسئله باید به گونه ای رضایت بخش برای ما حل شود. نگاه من به این توافق این است که به آن به چشم فرصتی نگاه می کنم که در بلندمدت، ایران درمسیر حرکت به جلو نشان بدهد نیاتش کاملا صلح آمیز است.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۴
0
0
خوبه هر کسی کار خودشو بکنه !
دسترسی به مراکز نظامی ما که برای آمریکایی ها رویا میشه ! اما این فوضولی ها به ایشون هم نیومده !
پاسخ