۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۶۷
آیت الله علم الهدی:
امام جمعه مشهد باتاکید بر محکومیت تسامح در ارتباط با کفار و جریانات فرهنگی، گفت: نقطه مقابل تساهل خشونت نبوده و یک نوع مقاومت دینی است هرچند که طرفداران این نظریه مخالفان خود را خشن می نامند.
آیت الله علم الهدی ظهر جمعه در خطبه های سیاسی عبادی نماز جمعه که در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد گفت: آیا واقعا تحریم ها ما را به جایی رسانده است که می گویید همه مسائل کشور به آن ها وابسته است؟

امام جمعه مشهد افزود: تحریم ها از ابتدای انقلاب علیه ایران شروع شد و از آن زمان تاکنون  ۳۶ سال می گذرد که ما ۳۵ سال و دو ماه آن را در تحریم بودیم و حتی سیم خاردار به ما نمی فروختند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: ملت ایران هشت سال دفاع مقدس کرد در حالی که گلوله توپ جنگی نداشت و حتی به ایران سیم خاردار تحویل نمی دادند اما بعد از جنگ توانستیم موشک بسازیم.

ارتباط با بیگانگان به دلیل ترس از آنان بر خلاف قرآن است

خطیب جمعه مشهد با اشاره به اینکه تحریم های دشمنان هر روز بر کشور ما اضافه می شود افزود: هر چه به اقتدار و صلابت ما افزوده می شد و هر اندازه انقلاب ما در منطقه بیداری اسلامی به وجود می آورد، دشمنان به تحریم ها می افزودند اما با این وجود در رتبه هفتم فناوری و علمی جهان قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: تمام این فضیلت ها را خداوند با عنایت به دعاهای امام زمان به ما داد آیا درست است اکنون تمام این مسائل را نادیده بگیریم و بگوییم تمام مشکلات ما به دلیل تحریم ها است؟

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه ارتباط با بیگانگان به دلیل ترس و مصلحت اندیشی بر خلاف قرآن است گفت: قرآن به افرادی که به دلیل ضعف ایمان به طرف کفار می روند می گوید که این کار را انجام ندهند زیرا شاید قدرت خداوند شما را پیروز کرد .

حل مشکلات با تکیه بر ظرفیت داخلی

امام جمعه مشهد با بیان اینکه خطبه های نماز جمعه محل دولت ستیزی نیست افزود: اگر رهبری را قبول داریم خود ایشان فرمودند که در هر کشوری مشکلاتی وجود دارد اما نباید آن را به کمک رشوه دادن به بیگانگان حل کرد بلکه باید با تکیه بر ظرفیت و توان داخلی در صدد حل آنها برآمد.

وی ادامه داد: مسئولین ما دقیقا به قرآن، اصول امام و پندهای رهبری توجه داشته باشند و هم در برنامه ریزی و هم در اجرای آنان این اصول را سرلوحه کار خود قرار دهند.

آیت الله علم الهدی در بخشی از سخنان خود با اشاره به سبک زندگی اسلامی در حوزه رفتار با کفار گفت: امروز راحت تر از گذشته می توان با بیگانگان ارتباط داشت و این یک خطر برای جوانان محسوب می شود.

مقاومت دینی نقطه مقابل تسامح و تساهل

خطیب جمعه مشهد افزود: باید دانست که نقطه مقابل تسامح و تساهل خشونت نبوده بلکه یک نوع مقاومت دینی است، تسامح  هم در ارتباط با کفار و هم در جریانات فرهنگی محکوم است هرچند که طرفداران این نظریه چه در حوزه فرهنگ و چه در ارتباط با کفار، مخالفان خود را خشن می نامند.

وی گفت: ما طرفدار رفتار مسالمت آمیز با کفار هستیم اما این رفتار شرط و مرز دارد که این ملاک ها را قرآن به خوبی روشن می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در قرآن، کفار به دو قِسم تقسیم می شوند که باید با یکی از آنها رفتار مسالمت آمیزِ مرز دار داشت  و با قشر بعدی به هیچ عنوان نباید ارتباط برقرار کرد.

امام جمعه مشهد با اشاره به آیه ۸ «سوره ممتحنه» افزود: خداوند متعال در این آیه می فرماید مسلمانان  از ارتباط با کفاری که قصد آسیب رساندن به مسلمانان را ندارند نهی نمی شوند و باید با آنها خوش رفتاری داشت و حق آنها را نیز باید پرداخت کرد.

وی در ادامه تفسیر این آیه ادامه داد: خداوند متعال در ادامه این آیه می فرماید مسلمانان از رفتار مسالمت آمیز با کسانی که با شما به خاطر دینتان جنگ دارند و برای مثال می گویند گزینه نظامی روی میز است نهی شده اند و اگر فردی با این افراد رابطه برقرار کند از ظالمان  خواهد بود.

آیت الله علم الهدی افزود: البته خداوند نوع رفتار مسالمت آمیز با آن دسته از کفار که قصد آسیب ندارند را تببین می کند و می گوید نباید با این کفار طرح صمیمیت و دوستی ریخت.

دوستی با کفار منجر به کفر می شود

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: در آیه ۱۱۸ «سوره آل عمران» خداوند می فرماید ای کسانی که ایمان آوردید از غیر مسلمانان محرم راز نگیرید زیرا روزی که توانایی داشته باشند علیه شما استفاده می کنند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن که در آن ارتباط باکفار تشریح شده است گفت: خداوند همچنین در سوره «نسا» می فرماید با کافران طرح صمیمیت نریزید، اگر این کار را انجام دادید مدرک خداوند برای عذاب شما در دنیا و آخرت است.

خطیب جمعه مشهد افزود: نباید با آمریکا و اروپا، شرق و غرب کافر دست داد و خداوند در قرآن می فرماید اگر فردی با کفار طرح دوستی ریخت خود او نیز از کفار به حساب می آید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر