۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۱۴۴۴۸
روز دوشنبه 9 ژوئن، گروه دیدبانِ هسته‌ای سازمان ملل در یک کنفرانس بین‌المللی اظهار کرد که روزانه حملات سایبری زیادی به سامانه‌های رایانه‌ای تأسیسات هسته‌ای کشورهای مختلف سراسر دنیا انجام می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس بین‌المللی «امنیت رایانه در دنیای هسته‌ای» گفت: "گزارشات منتشرشده در مورد حملات سایبری نشان می‌دهد که تقریباً این حملات به‌صورت روزانه انجام می‌شود. سال گذشته، به‌تنهایی، موارد زیادی از حملات سایبری به نیروگاه‌های هسته‌ای و تأسسیسات هسته‌ای اتفاق افتاد."

آمانو افزود: "افرادی که مسئول حفظ امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای هستند باید بدانند که چگونه حملات سایبری را دفع کنند و چگونه میزان خسارات وارده به سامانه‌های هسته‌ای را به حداقل برسانند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا به دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد کمک کند تا از خود در مقابل تهدیدات روزافزون دشمنان سایبری دفاع کنند."

یافته‌های اخیر اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل نشان‌دهنده رشد قابل‌ملاحظه حملات سایبری در کشورهای روبه توسعه و رشدِ استفاده هکرها از حفره‌های امنیتی سامانه تأسیسات هسته‌ای این کشورها است. اداره مبارزه با جرایم و موارد مخدر سازمان ملل هشدار داد که باید اقدامات مناسب برای متوقف کردن حملات سایبری به تأسیسات هسته‌ای صورت گیرد.
آماری از حملات مهم سایبری به مراکز هسته‌ای و انرژی:

•    در سال 2007 آمریکا و رژیم صهیونیستی با همکاری یکدیگر ویروس استاکس‌نت را ساخته و به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کردند و برخی از سانتریفیوژهای نیروگاه‌ها هسته‌ای ایران را از کار انداختند. در اواخر ماه می ۲۰۱۲ رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که استاکس‌نت مستقیماً به دستور اوباما رئیس‌جمهور آمریکا طراحی، ساخته و راه‌اندازی شد. گرچه در همان زمان احتمال این می‌رفت که آمریکا تنها عامل سازنده نباشد. در ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی، ادوارد اسنودن اعلام کرد این بدافزار با همکاری مشترک آمریکا و اسرائیل ساخته شده است. روزنامه نیویورک تایمز در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی، در مقاله‌ای مدعی شد که «اسرائیل استاکس‌نت را در مرکز اتمی دیمونا و بر روی سانتریفیوژهای مشابهی که ایران از آن‌ها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز استفاده می‌کند، با موفقیت آزمایش کرده بود.» 

•    در نوامبر سال 2012 سرور مرکزی انرژی هسته‌ای سازمان ملل توسط هکرهای رژیم صهیونیستی هک شد.

•    در دسامبر سال 2013، نیروگاه هسته‌ای کره جنوبی هک شده و اطلاعات شخصی مسئولان و کارکنان سازمان انرژی اتمی این کشور به همراه نقشه مراکز هسته‌ای این کشور به سرقت رفت.

•    در فوریه 2014، گزارشات مختلف حاکی از آن بود که کره جنوبی در تلاش برای خلق یک ویروس شبیه به استاکس‌نت است تا تأسیسات هسته‌ای کره شمالی را تخریب کند. البته ذکر این نکته الزامی است که با توجه به اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی عامل حمله استاکس‌نت به تأسیسات هسته‌ای به ایران بودند و مؤلفان اصلی استاکس‌نت هستند و شواهد زیادی دال بر دست داشتن آمریکا برای ایجاد تنش بین دو کشور کره جنوبی و کره شمالی وجود دارد، می‌توان نتیجه گرفت که امریکا به کره جنوبی در مورد تولید ویروس شبیه به استاکس‌نت کمک می‌کند تا سلطه خود در منطقه شرق دور را گسترش دهد و مانع گسترش روزافزون قدرت چین در این منطقه شود و گواه این مطلب تلاش آمریکا برای افزایش همکاری‌های خود با کشورهای ژاپن و کره جنوبی در حوزه سایبری است.

•    در ماه مارس 2015، رایانه‌های راکتورهای کره جنوبی هک شده و هکرها تهدید کردند که اطلاعات سری به سرقت برده شده را در صورت نپرداختن باج منتشر خواهند. کره جنوبی همسایه شمالی خود را عامل اصلی این حمله معرفی کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر