۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰
کد خبر: ۱۴۴۰۹
یکی از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی کاهش فرهنگ دید و بازدید است.
حدود بیست و دو سال قبل بود که تلفن همراه در کشور فعالیت خود را آغاز کرد.
این وسیله ارتباطی اوایل فقط برای کارهای ضروری استفاده می‌شد اما بعد از مدتی با ورود نرم‌افزارهای جدید به گوشی‌های همراه از حالت یک تلفن ساده درآمد و تبدیل شد به یک همراه همیشگی!

اما در آن زمان هیچ کس باور نمی کرد که روزی تلفن همراه بتواند جایگزین بسیاری از امور روزمره شده و برای عده‌ای از نان شب هم واجب تر شود.

تا جایی که آنقدر، در استفاده از آن زیاده‌روی کردیم که توانستیم جزء رتبه‌های برتر استفاده از آن در جهان باشیم.

در این میان یکی از آسیب‌های شبکه‌ةای اجتماعی کاهش فرهنگ دید و بازدید است که این امر می‌تواند موجب بروز مشکلاتی اعم از افسردگی ، بیماری‌های روحی و روانی و در نهایت انزوای افراد شود.

شبکه‌های اجتماعی دارای مزایای بسیاری اعم از تبادل اطلاعات، سرعت بالای انتشار اخبار، تبلیغات رایگان، پیدا کردن شغل جدید، عرضه خدمات و کالا، ارتباط سریع و رایگان با دوستان در داخل و خارج از کشور و ... و معایبی همچون جعل هویت و کلاه برداری، اتلاف زمان، مزاحمت‌های سایبری، دوری از فضای خانواده، کم رنگ شدن صله رحم و ... است.

در این میان فرهنگ دید و بازدید هم از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی بی‌نصیب نمانده به طوریکه افراد به جای حضور در محفل های خانوادگی با ساختن گروهای مختلف در این شبکه‌ها و فرستادن عکس و مطالب سعی می‌کنند آن را جایگزین دید و بازدید کنند.
*برطرف شدن نیازهای روحی و روانی با صله رحم
اسلام انسان را موجودی اجتماعی معرفی می‌کند که در ارتباط متقابل با دیگران بخش مهمی از نیازهای روحی و روانیش پاسخ داده می‌شود و می‌تواند به این وسیله به سمت کمال گام بردارد .

به طوریکه این امر در بسیاری از آیات و روایات تاکید فراوانی شده است.

در سوره بقره آمده است: کسانی که پیمان خدا پس از محکم ساختن آن می‌شکنند پیوندهایی که خداوند دستور فرموده است: برقرار سازنده، قطع  و دوری روی زمین فساد می‌کنند زیان کارانند. (بقره 27)

در روایتی دیگر از پیامبر اکرم (ص) ، قطع رحم منفورترین عمل شمرده شده و قاطع رحم یکی از سه گروهی است که روی بهشت را  نمی بیند.

روح انگیز لطیفی جامعه‌شناس در خصوص نقش شبکه‌های اجتماعی در فرهنگ دید و بازدید گفت: صله رحم یکی از ارکان سفارش شده در دین ما است که این امر موجب نشاط اجتماعی و خانواگی می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی کمرنگ شدن صله رحم و فرهنگ دید و بازدید است به طوری که افراد بیشترین ساعات خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند.

وی با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی همانند لبه چاقو عمل می کنند تصریح کرد: از شبکه‌های اجتماعی می توان در جهت مثبت و منفی استفاده نمود.

لطیفی افزود: متاسفانه برخی جوانان ما آنقدر درگیر فضای شبکه‌های اجتماعی هستند که از عزیزان خود غافل شدند که این امر مستلزم برنامه‌ریزی است  و به آن معنی نیست که این شبکه ها را از زندگی خود حذف نماییم.

این جامعه‌شناس در پایان با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی می توانند موجب افزایش سواد رسانه‌ای شوند خاطر نشان کرد: با کنترل شبکه‌های اجتماعی اجازه ندهیم آنها بر ما حکومت کنند.

با استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی ، اوقات خود را طوری تنظیم نماییم که بتوانیم صله رحم را به جای آورده و در این خصوص الگوی مناسب برای فرزندانمان باشیم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر