۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۴۳۵۷
سردار جلالی در یادواره شهدای شهرستان صفاشهر:
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت:امروز با مدل ها و برداشت هاي متفاوتي از اسلام مواجه هستيم؛ به عنوان مثال اسلام ترکيه اي ، اسلامي که در کشور ترکيه مطرح است، يک مدلي از اسلام که با محوريت عربستان مطرح است به نام اسلام تکفيري ، يک مدل از اسلام است که امام از آن به عنوان اسلام متحجرين ياد مي کردند که امروز به نام شيعه انگليسي از آن ياد مي شود و يک مدل از اسلام هم به نام رفاه طلب و مرفهين بي درد وجود دارد.

سردار سرتيپ غلامرضا جلالي رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور،در مراسم يادواره شهداي شهرستان صفاشهر ضمن گرامی داشت ياد تمام شهدای دفاع مقدس و یاد221 شهيد شهرستان صفاشهر و همچنين سردار شهيد حاج اکبر خردپيشه ي شيرازي از سرداران و فرماندهان لشکر علي ابن (ع)گفت:بزرگداشت ياد شهدا در اين ايام اين پيام را دارد که ما هم راه شهدا را بشناسيم و هم تفکر و نگاه امام راحل نسبت به جريانات و شرايطي که در کشور و منطقه به وجود آمده است را بازشناسيم و ادامه دهيم.يکي از اين کارها و تفکرات، تعريفي از مفاهيم اساسي و دقيق اسلام است؛ امام راحل مرتب موضوع اسلام آمريکايي و اسلام ناب محمدي را مطرح مي کردند. شايد در ابتداي کار براي خيلي از عوام جاي سوال بود که مگر ما چند تا اسلام داريم که امام اسلام را تقسيم بندي مي کنند ولي امام به عنوان مرجع و رهبر مي بايست تکليف مردم را در برداشت از دين مشخص مي کردند و آن غباري که روي بعضي از حوزه هاي دين را گرفته بود پاک مي کردند و به نوعي باز تعريف مي کردند.

وی گفت:چيزي که امام راحل از آن به عنوان اسلام آمريکايي نام مي بردند، امروز بعد از 26 سال پس از رحلت امام هنوز حضور دارد و چهره ها و پوسته اش را عوض مي کند. اسلام آمريکايي، مدل ها و برداشت هاي آمريکايي گونه از اسلام است که آمريکايي ها تلاش مي کنند که بجاي نسخه اصلي به ما بنمايانند و نشان دهند.
سردار جلالی خاطر نشان کرد: امروز با مدل ها و برداشت هاي متفاوتي از اسلام مواجه هستيم؛ به عنوان مثال اسلام ترکيه اي ، اسلامي که در کشور ترکيه مطرح است، يک مدلي از اسلام که با محوريت عربستان مطرح است به نام اسلام تکفيري ، يک مدل از اسلام است که امام از آن به عنوان اسلام متحجرين ياد مي کردند که امروز به نام شيعه انگليسي از آن ياد مي شود و يک مدل از اسلام هم به نام رفاه طلب و مرفهين بي درد وجود دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تشریح کرد:در اسلام مدل ترکيه اي ، انگليسي ها در 150 سال پيش تلاش مي کردند تا يک کپي غير واقعي از اسلام در ايران و ترکيه ايجاد کنند که در ترکيه مدلشان موفق شد و در ايران به دليل حضور روحانيت و مرجعيت بيدار شيعه اين مدل به طور کامل موفق نشد، بلکه بعضي از صحنه هايش توانست پياده سازي شود. در اسلام ترکيه اي روحانيت وجود ندارد. شما در مساجد ترکيه برويد يک عدد لباس روحانيت، عبا و يک کلاه کنار محراب روي ميخ آويزان است و امام جماعت با ريش تراشيده و کراوات مي آيد آنجا و کلاه کنار محراب را سرش مي گذارد، عبا را روي دوشش مي گذارد و اقامه نماز مي کند و بعد هم اينها را همانجا مي گذارد و بيرون مي آيد.

وی افزود :اسلامي که آنها به آن لائيک مي گويند يعني جدايي دين از سياست يعني مي گويند دين صرفاً در حوزه احکام فردي حاکميت دارد و حکومت ندارد که انگار پيامبر عظيم الشأن اسلام دو پيامبر بودند؛ يک پيامبري که فقط احکام شرعي و فردي مي گفت و يک پيامبري که مي جنگيد. غزوات و جنگ هاي پيامبر، بخشي از سياست است، وقتي پيامبر عظيم الشأن ما در صحنه هاي جنگ حضور داشتند يعني بخشي از اسلام سياسي است . وقتي حکومت تشکيل مي دهند يعني اسلام سياسي است و وقتي امام راحل عظيم الشأن اين موضوع را حس مي کنند ،روي آن موضع گيري مي کنند. پس ويژگي دوم اسلام مدل ترکيه جدايي دين از سياست است. در مدل ترکيه اي هيچ حکم اجتماعي در اسلام وجود ندارد و فقط احکام فردي وجود دارد. تدوين مشروعيت و شرعيت دين توسط دولت صورت ميگيرد و دولت ترکيه مباني ديني را تشريح مي کند و ميگويد کدام درست است و کدام غلط است.



جلالی ادامه داد:حذف حجاب به عنوان يک عنصر رسمي در ترکيه تطبيق احکام دين با مفاهيم اومانيسم است. ترجيح اومانيسم يا همان انسان خدايي به جاي دين و سبک زندگي اروپايي. متأسفم که صدا و سيماي جمهوري اسلامي فيلم هاي ترکيه اي را نمايش مي دهد و در واقع الگوي اسلام ترکيه اي را خودمان ترويج مي کنيم و اين يک اشکال بسيار بزرگ است و يکي از حوزه هايي بود که امام فرمودند اسلام آمريکايي.


وی بیان کرد:مدل بعدي اسلام عربستان است که حذف امامت از دين، برداشت سطحي و مستقيم از قرآن بدون تفسير ائمه،انحصار مسلمان بودن صرفاً به اندازه برداشت آنها از اسلام و هرکسي اين تفکر را قبول نداشته باشد از نظر آنها کافر است،تبعيت کامل از آمريکا،عدم مخالفت با دشمن،همکاري با صهيونيست ها، اينها جزو محورهاي اساسي اسلام تکفيري است.

سردار جلالی مدل ديگر اسلام را که امروز به عنوان شيعه انگليسي مطرح مي شود دانست و محور های آنرا شامل تفرقه بين مسلمانان،برداشت سطحي و قشري از دين،برداشت هاي شخصي گونه،مخالفت با معنويت،ترويج سکولاريسم و پذيرش تفکر عوامل بر احکام دين،مخالفت با مبارزه و جهاد،تبعيت از انگليس و آمريکا،تشويق جنگ درون مسلمانان،تکيه کردن بر نقاط اختلافي که بين شيعه و سني وجود دارد، برشمرد.


وی ادامه داد: مدل ديگر اسلام رفاه طلبي است. که امام فرمودند: مرفهين بي درد؛ کسي که تلاشش براي ارتقاي سطح رفاهش است و هيچ درد مظلوم و مستضعف و گرسنگان را نمي شنود و صرفا توسعه رفاه براي خودش است.امام ديدند که يکي از مشکلات اساسي مسلمين اين است که اين تفکرات ديني در جاهاي مختلف دنيا و در داخل کشور خودمان حاکم است لذا امام آمدند به عنوان يک رسالت الهي مسأله ي اسلام ناب محمدي و اسلام آمريکايي را مطرح کردند و خطوط بين اين دو تفکر را کاملاً شفاف کردند و جدا کردند.



سردار جلالی اظهار داشت:در واقع آن چيزي که امام به عنوان اسلام ناب مطرح کرد، استراتژي ديني و سياسي جمهوري اسلامي است و شأن نزول و رسالت جمهوري اسلامي است. شهداي ما براي تحقق اين مفاهيم جنگيدند و شهيد شدند. اولين ويژگي اسلام ناب ، وحدت داخلي و بيروني بين فرقه های اسلامي است. امام همواره بين شيعه و سني قائل به وحدت بودند. يکي ويژگي ديگر ظلم ستيزي است. حضرت آقا اشاره فرمودند که هرجا ظلم وجود داشته باشد و ظالم و مظلوم ، ما کنار مظلوم هستيم. اين خط مشي بود که امام راحل ارائه کردند و تکليف نمودند، دفاع از مظلوم در هر جاي دنيا.


رئیس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد:مقابله با استکبار آمريکايي و صهيونيسم يکي ديگر از ويژگي هاي اسلام ناب محمدي است. هرجايي که دم از دين و اسلام مي زند و با صهيونيسم و آمريکا مخالفتي ندارد و بلکه همسويي دارد، نمي تواند اسم خودش را اسلام بگذارد. دشمن شناسي با استکبار هم يک ويژگي ديگر اسلام ناب است که حضرت امام مطرح نمودند.
وی تاکید کرد مبارزه با کفر و ظلم و تجاوز و مجاهدت، شهادت طلبي و جهاد جزو ويژگي هاي تفکر امام بود. در واقع دعوت به جهاد و شهادت جزو ويژگي هاي اسلام ناب مطرح شده توسط حضرت امام است.اسلام عاشورايي ، اسلامي که در برابر ظلم و جور و کفر و يزيد حکمش حکم امام حسين و پيروي از امام حسين است. پيروي از امام حسين در طول مبارزه يک رويکرد اساسي اسلام ناب است.


سردار جلالی اظهار داشت:امروز ما نه تنها در سراسر کشور بلکه در منطقه و دنيا نيز مي توانيم اثر وجو ولايت فقيه را در استحکام نظام اسلامي ببينيم. امروز ولايت مداري در کشور استوانه ي حفظ وحدت و اقتدار ملي است.اينها ويژگي هايي بود که امام به عنوان اسلام ناب تعريف کردند . شهداي ما و شهيد حاج اکبر شيرازي که به عنوان يک سردار در دفاع مقدس تلاش و مجاهدت مي کرد از کساني بودند که به اين ويژگي ها گوش مي کردند و دنبال مي کردند و اين روحيه و ولايت مداري را از ميان کلمات و گفتار حضرت امام داشتند.


وی با تاکید بر اینکه تفکر اسلام ناب بود که به کشور ما اقتدار و استقلال و قدرت بازدارندگي داد، گفت: تفکر اسلام ناب است که باعث شده امروز کشور ما جزو امن ترين کشورهاي منطقه باشد.چيزي که آمريکايي ها از آن مي ترسند، توسعه تفکر اسلام ناب محمدي در دنيا است. تفکر اسلام ناب است که به مبارزان حزب ا... در لبنان اين قدرت را مي دهد که براي اولين بار پس از تهاجم رژيم اشغالگر قدس به منطقه اعراب آنها را با ذلت و خفت از منطقه بيرون مي کند. توسعه تفکر اسلام ناب انشاا... جهاني خواهد شد.


سردار جلالی خاطرنشان کرد:توسعه اين تفکر نيازمند از خودگذشتگي و فداکاري است. فداکاراني همچون حاج اکبر شيرازي که يک طلبه جوان وقتي احساس تکليف مي کند که بايد در صحنه جنگ حضور پيدا کند مي آيد و لباس رزم بر تن مي کند و در لشکر علي ابن ابي طالب مسئوليت هاي مختلف به عهده مي گيرد. پياده سازي و عملي کردن اسلام ناب در جبهه ها، توسط اين شهدا اتفاق مي افتاد. امروز هم توسعه اين تفکر به عنوان حفظ ميراث امام راحل يک ضرورت جدي است. امروز مي بينيم که تبيين بروز سازي و تعميق اين تفکر توسط مقام معظم رهبري دنبال مي شود و نبايستي ما در اين صحنه مقام معظم رهبري را تنها بگذاريم. اعتماد بسيار بالايي که رهبر عزيز انقلاب به مردم دارند و اين عشق بسيار عميقي که مردم به رهبري دارند را امروزه در مفاهيم از آن به عنوان "قدرت نرم" ياد مي شود . اين قدرت نرم جمهوري اسلامي است که محور و منشأ آن امام راحل و عظيم الشأن بودند و امروز مقام معظم رهبري هستند و همچنين مردم بسيار ارزشمند ما که مدال افتخار را از امام راحل عظيم الشأن گرفتند.






گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر