۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۱۴۳۱۲
کشور‌های بلژیک و هلند، مانند اتریش و لوکزامبورگ از افشای جاسوسی‌های آلمان در کشورشان بسیار عصبانی هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی به نقل از asis.io , بنا بر آنچه مقامات بلژیک به آن دست یافته‌اند، حقیقت ماجرا آن است که اطلاعات جمع آوری شده توسط آژانس اطلاعاتی آلمان (BND) در اختیار آژانس امنیت ملی امریکا (NSA) قرار می‌گرفته است.

وزارت دادگستری بلژیک در روز جمعه ۲۹ می ۲۰۱۵ (مورخ ۸ خرداد ۱۳۹۴) اعلام کرد که در حال بررسی این موضوع است.

هم چنین الکساندر دِ کرو، وزیر مخابرات بلژیک، نیز در این رابطه می‌گوید: «اگر برای ما مسجل شود که گزارش‌های اخیر مبنی بر استراق سمع و جاسوسی‌های گسترده‌ی سرویس‌های مخفیِ آلمان حقیقت دارد، کشور آلمان باید در این خصوص پاسخ‌گو باشد.» سخنگوی دولت هلند نیز از آغاز تحقیق و تفحصِ کشورش درباره‌ی این مساله خبر داد.

در این میان آنگلا مرکر، صدر اعظم آلمان، گفته است برای پاسخ‌گویی به سوالات نمایندگان پارلمان آلمان آمادگی دارد.

چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس اتریش به نام پیتر پیلز شرکت دویچه تلکوم، بزرگترین شرکت مخابراتی در آلمان و اروپا، را علناً به استراق سمع از طریق خطوط اینترنت در وین، لوکزامبورگ، پراگ، مسکو و آنکارا متهم کرده بود.

با این حال دویچه تلکوم در پاسخ به این اتهام می‌گوید: «بر اساس قانون فدرالِ سرویس‌های اطلاعاتی، ما موظف بودیم با BND همکاری کنیم.»

این نظارت گسترده، که نام مستعارِ «عملیات ایکونال» را بر آن نهاده‌اند BND را قادر می‌ساخت تا در نقطه‌ی تبادل اینترنت De-Cix واقع در فرانکفورت، به کابل‌های فیبر نوریِ شرکت دویچه تلکوم دسترسی داشته باشد.

پیلز در ادامه مدعی شد که این جاسوسی حداقل به مدت ده سال در جریان بوده است و دولت آلمان باید در این رابطه پاسخ‌گو باشد. از این رو وی خواستارِ انجام تحقیق و تفحص از سوی مجلس اتریش برای برآورد خسارت‌های وارده ناشی از فعالیت‌های جاسوسی شد.

با توجه به این واقعیت که بسیاری از مؤسسات اتحادیه‌ی اروپا در بروکسل واقع شده‌اند، احتمال اینکه بلژیک هدفِ فعالیت‌های جاسوسی قرار گرفته باشد کم نیست.

زمانی که شرکت مخابراتی «Belgacom» در سال ۲۰۱۳ مورد رخنه‌گری واقع شد، بسیاری از کارشناسان بر این نکته اتفاق نظر داشتند که این کار توسط ستاد ارتباطات دولت انگلیس (GCHQ) به منظور دست‌یابی به اطلاعات حیاتیِ کشور‌های عضو اتحادیه‌ی اروپا انجام شده است. اما جای تعجب دارد که در آن برهه بلژیک هیچ شکایتی را علیه انگلیس تنظیم نکرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر