۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۱۴۲۴۲
در کارگاهی در اجلاس WSIS ۲۰۱۵:
دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی در کارگاه «گزارش پيشرفت‌هاي ايران در جامعه اطلاعاتي» طی اجلاس WSIS ۲۰۱۵ ژنو به تبیین چشم‌انداز، مأموریت‌ها و راهبردهای ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی ایران پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، دکتر حمید شهریاری، دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، طی اجلاس سران جامعه اطلاعاتی، WSIS ۲۰۱۵، در کارگاهي با عنوان «گزارش پيشرفت‌هاي ايران در جامعه اطلاعاتي»، مربوط به گزارش‌هاي كشوري به سخنرانی درباره ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی پرداخت و سند راهبردی اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران را تشریح کرد. 

از جمله موضوعاتی که در این سخنرانی مطرح شد، تبیین چشم‌انداز، ماموریت‌ها و راهبردهای ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی ایران بود. عناوینی همچون ابعاد اخلاقی گم‌نامی، حریم خصوصی، اینترنت و کودکان، نوجوانان و جوانان، مسئولیت خانواده‌ها، جریان آزاد و شرایط فرهنگی دینی آن، مالکیت فکری و لزوم رعایت آن در فضای مجازی، نقش فضای مجازی در تقویت نهادهای مدنی، حضور همگانی و مسئولیت دولت در این فضا، ابعاد اخلاقی پژوهش در فضای مجازی، ابعاد اخلاقی بازی‌های رایانه و مسئولیت ذی‌نفعان از جمله مباحثی بودند که در این سخنرانی به آن پرداخته شد؛ همچنین در این سخنرانی به نحوه تدوین اصول اخلاقی در جامعه اطلاعاتی نیز اشاره شد و راهبردهای آن مطرح شد. 

در این كارگاه دکتر بهروز مینایی، معاون فنی دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی نيز درباره برنامه‌های به انجام رسیده در خطوط عمل جامعه اطلاعاتی سخنرانی کرد و طرح‌های انجام‌شده در هر یک از این خطوط را به‌طور مجزا تشریح کرد. محمود واعظی،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نصرالله جهانگرد، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و برخی از مسئولان دولتی نيز حضور داشتند. 

سال گذشته تحت اشراف و مدیریت دكتر حمید شهریاری، سند اخلاق در فضای مجازی منتشر شد. این سند که یکی از اسناد زیربخشی سند جامعه اطلاعاتی است، راهبردها و راهکارهای دست‌یابی به یک جامعه اخلاقی جهانی را مورد توجه قرار داده است. 

همچنین در مراسم اهدای جایزه WSIS ۲۰۱۵ به نماینده کشورمان که با حضور دکتر واعظی صورت گرفت، لوح تقدیر اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد - ITU - به امضای هولین زائو دبیر کل ITU ‌ و توسط وی به دلیل ارائه پروژه علم الکترونیکی و به نشانه مشارکت برجسته در راستای تحکیم اجرای نتایج فروم وسیس - wsis - به مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علم و صنعت ایران اهدا شده‌ است.

در نخستین روز این اجلاس كه چهارم تا هشتم خردادماه جاری در ژنو برگزار شد، نزديك به ۳۰ كارگاه، يك نشست و يك جلسه با موضوع رسانه‌هاي اجتماعي برگزار شد. 

اجلاس سران جامعه اطلاعاتی بزرگ‌ترین رویداد جهانی در باب توسعه فناوری اطلاعات در جهان است که هرساله با همکاری سازمان‌های مهمی همچون اتحادیه جهانی ارتباطات، یونسکو، یو ان دی پی، آنکتاد، فائو، سازمان جهانی مالکیت فکری و بسیاری دیگر از ذی‌نفعان جامعه اطلاعاتی جهانی برگزار می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر