۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۱۳۸۵۳
طبق اسناد و مدارک افشا شده از سوی ادوارد اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)برای کشف و شناسایی افراد و الگوهای مشکوک، با استفاده از برنامه ای موسوم به "Skynet"مکان و فراداده ها را از روی اطلاعات ثبت شده در تلفن تحلیل می کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی به نقل از zdnet، عنوان "Skynet" که از نام سیستم دفاعی هوشمند فیلم ترمیناتور گرفته شده است، اگرچه شاید مثل آن به دنبال به راه انداختن جنگ هسته ای و از بین بردن بشریت نباشد اما حداقل در نام به آن شبیه است.

NSA مدتی است که از این برنامه برای شناسایی افرادی که به عنوان پیک بین رهبران القاعده فعالیت می کنند، استفاده می کند. به اذعان مقامات NSA ، دستگیری اسامه بن لادن رهبر القاعده در سال 2011 توسط نیروهای آمریکایی به لطف بکارگیری این برنامه در شناسایی پیک وی بوده است.

بر اساس یکی از اسناد لو رفته در این زمینه، برنامه ی مذکور از علم تجزیه و تحلیل مبتنی بر رفتار بهره می گیرد. به نحوی که به تلفن های کم استفاده یی که فقط برای دریافت تماس های ورودی به کار گرفته می شوند، کاربرانی که مدام سیم کارت یا گوشی خود را تعویض می کنند و قطع مکرر شبکه ی تلفن(مثل خاموش شدن تلفن همراه) به دقت توجه و آنها را مورد تحلیل قرار می دهد.

سفرهای مکرر به کشورهای دیگر و فرودگاه ها با استفاده از داده های نقشه برداری محل هم می تواند از نظر مقامات NSA وبه خصوص برنامه ی "Skynet" یک مورد مشکوک و یا به عبارت بهتر یک مورد تروریستی به حساب آید.

مثلاً در یک مورد NSA اطلاعات ثبت شده ی بیش از 55 میلیون تلفن همراه شرکت های بزرگ مخابراتی پاکستان را به داخل سیستم "Skynet" برای یافتن افراد مورد نظرش وارد کرد.

اگرچه "Skynet"در شناسایی افراد مشکوک تا حدودی موفق عمل کرده است اما هنوز مشخص نیست که چرا و بر چه اساس روزنامه نگاری مثل احمد موفق زیدان را که ملیتی سوری دارد فقط به دلیل رفت و آمد بسیار بین افغانستان و پاکستان به اشتباه عضوی از گروه القاعده شناسایی کرده است.

زیدان با انتقاد شدید از تکنیک ها و برنامه های سوال برانگیز NSA مثل "Skynet"، قویاً هر نوع عضویتی در این گروه تروریستی را تکذیب کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر