۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۱۳۵۹۲
پس از بهبود روابط خارجی ایران و به نتیجه رسیدن اولیه مذاکرات هسته‌ای 6 شرکت عمده تولید آنتی ویروس جهان، نام کشورمان را بی‌سروصدا به لیست شرکای تجاری خود بازگردانده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، گفته‌ها حاکی از آن است که پس از بیانیه سوییس ٦ برند بزرگ آنتی‌ویروس بی‌سروصدا ایران را به لیست شرکای تجاری خود بازگردانده‌اند. 

تحریم گسترده کاربران ایرانی در جهان مجازی با حذف نام ایران از لیست کاربران گوگل و یاهو آغاز شد. دامنه این تحریم به شرکت‌های تولیدکننده آنتی‌ویروس رسید و با پیوستن شرکت‌های کوچک و کمتر شناخته شده به جمع تحریم‌کنندگان بر شدت آن افزوده شد.

منع دسترسی کاربران ایرانی به خدمات و کالاهای اورجینال بازار فناوری اطلاعات باعث شد که استفاده از نرم‌افزارهای قفل شکسته و دلالی در بازار ایران رونق بیشتری یافته و البته کاربران را در دسترسی به خدمات و کالاهای موردنیازشان با دشواری‌ها و مشکلات بسیاری روبه‌رو کند. 

از این میان آنتی‌ویروس‌ها یکی از چالش‌های اصلی کاربران ایرانی پس از تحریم به‌شمار آمده و امنیت اطلاعاتی و حریم خصوصی بسیاری از کاربران را در معرض تهدید قرار داد. در این زمان تنها دو شرکت شناخته شده تولید آنتی‌ویروس یعنی AVIRA و TRUSTPORT به معرفی نمایندگان ایرانی خود پرداخته و دیگر تولیدکنندگان، نام ایران را از لیست شرکای تجاری خود خط زدند.

اهمیت این لغو تحریم در فضای حوزه ارتباطات از آن جهت است که این محدودیت سبب شده بود کلاهبرداری و دلالی در بازار آنتی‌ویروس‌ها تشدید شده و واسطه‌ها برای توجیه حضور خود در این بازار به ادعاهای متفاوتی روی آورند. عده‌ای مدعی بودند که نمایندگی‌شان را از طریق کشور امارات یا ترکیه دریافت کرده‌اند و به کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌دهند و عده‌ای پا را فراتر نهاده و مدعی می‌شدند که نمایندگی فروش آنتی‌ویروس را به‌صورت مستقیم از کمپانی اصلی گرفته‌اند اما این کمپانی به‌دلیل وضع قوانین تحریم، نام ایران را به‌طور نمایشی از لیست شرکای خود حذف کرده است! 

در این میان بخش دیگری از فروشندگان نیز با دایرکردن یک سرور داخلی، آنتی‌ویروس‌های قفل شکسته را به مشتریان خود عرضه کرده و سود حاصل از این کلاهبرداری را مستقیم به جیب خود منتقل می‌کردند. این موضوع صرف‌نظر از زیان مالی و دشواری‌های دسترسی به آپدیت‌ها، برای کاربران حرفه‌ای نگرانی‌های بیشتری به دنبال داشت زیرا هکرهایی که به شکستن قفل آنتی‌ویروس‌ها و فروختن آنها اقدام می‌کردند به‌راحتی می‌توانستند به اطلاعات مشتریان خود دسترسی داشته و به آن نفوذ کنند. سایر کاربران غیرحرفه‌ای نیز برای دسترسی به نسخه به‌روزرسانی‌شده آنتی‌ویروس با دردسرهای ویژه‌ای روبه‌رو شده یا زمان دسترسی‌شان به آخرین نسخه‌ها آن‌قدر طول می‌کشید که به‌روز‌رسانی آنتی‌ویروس، عملاً توجیه و خاصیت خود را از دست می‌داد. 

اکنون پس از بهبود روابط خارجی ایران و به نتیجه رسیدن اولیه مذاکرات هسته‌ای بسیاری از شرکت‌های فناوری اطلاعات و غول‌های جهان مجازی نام ایران را بی‌سروصدا به لیست شرکای تجاری خود بازگردانده‌اند. ٦ برند بزرگ تولید‌کننده آنتی‌ویروس، ازجمله این شرکت‌ها هستند که تا همین اواخر اقدام به حذف ایران از سایت اصلی خود کرده بودند. ESET، BULLGUARD، BIT DEFENDER، PANDA، G DATA، AVAST  تولیدکننده‌های بزرگ آنتی‌ویروس هستند که اکنون ایران را به لیست شرکای تجاری خود بازگردانده‌اند. این موضوع درحالی اتفاق می‌افتد که برخی تولیدکنندگان آنتی‌ویروس مانندKASPERSKY نه‌تنها تا همین اواخر به تحریم ایران پافشاری کرده که از مردادماه ‌‌گذشته دسترسی کاربران ایرانی به تمام لایسنس‌ها و آپدیت‌های آنتی‌ویروس NORTON را محدودتر کردند. 

رفع تحریم کاربران ایرانی برای دسترسی به ٦ کمپانی بزرگ تولیدکننده آنتی‌ویروس در شرایطی است که هنوز برخی دیگر از کمپانی‌های بزرگ نظیر SYMANTEC و MC AFEE و KASPERSKY با بزرگ‌ترین سهم بازار آنتی‌ویروس جهان، محافظه‌کارانه‌تر عمل کرده و هنوز اقدامی برای بازگرداندن کاربران ایرانی به جمع مشتریان خود انجام نداده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر