۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۳۲۹
قبول و الزام در اجرای کامل مدالیته از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها راه، حل موضوعات بین ایران و آژانس است.

به گزارش پایداری ملی، «هرمان ناکارتس» معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه شنبه‌ در فرودگاه وین قبل از عزیمت به تهران برای گفت‌وگو با مقامات ایران ضمن ابراز امیدواری از اینکه ایران اجازه بازدید از پارچین را دهد، تصریح کرد که «ما دنبال نهایی کردن رویکرد سازمان یافته برای بعد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران هستیم.»

 این مقام ارشد آژانس در نظر دارد به توافقی مشتمل بر چارچوبی با ایران دست یابد که به بازرسان اجازه می‌دهد از تحقیقاتی که آژانس ظنین به ارتباط آنها با بمب هسته‌ای است، بازدید کنند.‬

ناکارتس در پایان گفت‌وگوهای 23 آذرماه نیز گفت که «امیدوار است مذاکرات آینده به توافق بر سر رویکردی ساختاری منجر شود که سریع به اجرا در آید.»

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نحوه برخورد و همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مدالیته‌ای که ایران برای برطرف شدن سئوالات مطرح شده از سوی آژانس پیشنهاد داده است موضوعی است که قرار بود هیئت آژانس بین‌المللی آن را در بازگشت به وین ارائه و به بررسی آن بپردازد تا نتیجه آن امروز 27 دی ماه به طرف ایرانی ارائه شود.  

آن‌چه که ایران در تدوین مدالیته جدید دنبال می‌کند شبیه به مدالیته 2007 است، همان چیزی که آمریکا، به شدت از تکرار آن نگران است و به هر شکل سعی دارد آژانس را از چنین توافقی دور سازد.

به طوری که چند روز پیش موسسه آمریکایی، علوم و امنیت بین‌الملل با انتشار گزارشی مدعی شده است که ایران می‌تواند در اواسط سال 2014 اورانیوم تسلیحاتی کافی برای ساخت یک بمب و یا تعدادی بیشتر از آن را تولید کند.

بر همین اساس آمریکا و متحدینش باید تحریم‌ها علیه تهران را پیش از رسیدن ایران به این نقطه تشدید کنند.

بنابر گزارش رویترز این موسسه در گزارش خود به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا توصیه می‌کند که اعلام کند آمریکا برای پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی به اقدام نظامی دست خواهد زد.

مسئله مهم این است که این گزارش در آستانه دور دوم گفت‌وگو های ایران و آژانس منتشر می‌شود. ادعاها و اتهاماتی که هرگز به اثبات نرسیده است.

در نوامبر 2011 آژانس بین‌المللی اتمی با وجود پاسخ ایران به 6 سئوال مطرح شده از سوی آژانس، بر اساس مدالیته 2007 پاسخ داده بود و در حالی که انتظار می‌رفت پرونده ایران به حالت عادی باز گردد، گزارشی منتشر کرد که حاوی ادعاهای جدید درباره وجود بعد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران بود و خواستار پاسخگویی تهران به آن شد.

ایران ورود به این مباحث را مشروط  به تنظیم و قبول یک مدالیته میان ایران و آژانس کرد تا بر اساس این مدالیته وظایف و تعهدات هر یک از 2 طرف در هر مقطع  مشخص شود.

بر همین اساس بود که، دور جدید مذاکرات تهران و آژانس، از بهمن 90 آغاز شد.

در گزارش نوامبر 2011 و بر اساس ادعای موسسه آمریکایی، علوم و امنیت بین‌الملل (ISIS) عنوان شد که تهران در پارچین محفظه‌های بزرگی ساخته است که در آنها آزمایش های انفجاری با قدرت بالا انجام می‌دهد. 

ادعایی که در سال 2000 نیز مطرح شد و بازرسان آژانس در سال‌های 2004 و 2005، 2 بار از پارچین بازدید کردند و در نهایت نیز البرادعی دبیر کل وقت آژانس در گزارش خود که آبان ماه 84 منتشر شد عنوان کرد که «ایران به آژانس درباره ساختمان‌های درخواست شده در منطقه مورد علاقه آژانس اجازه دسترسی داده و نمونه برداری انجام شد. آژانس هیچ فعالیت غیرمعمول در این ساختمان‌ها پیدا نکرده است»

حال ایران با توجه به تجربه همکاری‌های گذشته آژانس، به دنبال این است که این‌بار با آژانس بر سر اجرای مدالیته الزام آور به توافق برسد تا مجددا وارد بازی جدید آمریکا و هم پیمانانش در شورای حکام نشود.

بر این اساس این حق را برای قائل است که بداند محدوده سئوالات و ابهامات آژانس تا کجا است و کی به پایان می‌رسد و آیا در قبال همکاری امتیازی خواهد گرفت؟ آیا پرونده ایران از شورای امنیت به آژانس باز خواهد گشت و به حالت عادی باز می‌گردد؟ 

به نظر می‌رسد در این چارچوب است که می‌توان به حل و فصل نهایی موضوعات مطرح شده امیدوار بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر