۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۱۳۲۳۱
آخرین دستاوردهای نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص)، نیروی زمینی قهرمان ، دریایی راهبردی و هوایی الهی در رژه امروز (شنبه) به نمایش در آمد.
رژه مشترک نیروهای ارتش به مناسبت 29 فروردین ماه روز ارتش صبح امروز (شنبه) با حضور حسن روحانی رییس جمهور و فرماندهان ارشد نظامی و وابستگان نظامی کشورهای خارجی مقیم تهران در جوار مرقد ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) آغاز شد.



*** رونمایی از 25 دستاورد قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص)

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) در این رژه سامانه راداری فتح 2، سامانه راداری 10 شهریور، سامانه اطلاعاتی خیبر، سامانه اطلاعاتی DZ، سامانه اطلاعاتی باصر 2، سامانه ارتباطی توپو اسکتر سامانه ارتباطی رسول را نمایش داد.

سامانه ارتباطی فکور، سامانه ارتباطی شهاب، سامانه ارتباطی مرکزی، موشک اس 200، کن اس 200، سامانه موشکی تلاش، رادار جویای مرصاد از دیگر تجهیزات قرارگاه پدافند هوایی بود که در این رژه به نمایش درآمد.

همچنین رادار کاوش مرصاد، رادار هادی مرصاد، موشک هاگ، کن هاگ، موشک هاگ پلت تریلر، سامانه پوش هاگ، سامانه موشکی راپیر، لانکر راپیر 3، سامانه یا زهرا (س) و سامانه دوش پرتابی میثاق در این رژه به نمایش درآمدند.



*** نمایش رادار پیشرفته و پسیو 10 شهریور

سامانه راداری پیشرفته و پسیو 10 شهریور با قابلیت ردیابی بیش از 100 هدف و شناسایی اهداف ریز پرنده و بدون ارسال امواج مغناطیسی در رژه روز ارتش به نمایش درآمد.

این رادار به دلیل اینکه از ارسال امواج مغناطیسی استفاده نمی کند امکان شناسایی شدن این رادار برای دشمن غیرممکن است.

فناوری ، طراحی و تولید این رادار فقط در اختیار چند کشور محدود قرار دارد که به دست کارکنان قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز تولید شده است.



*** سامانه ارتباطی رسول و فکور

سامانه های ارتباطی فرماندهی و کنترل هوشمند رسول و فکور که به دست توانمند متخصصین وزارت دفاع و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) طراحی و به مرحله تولید رسیده است نیز امروز برای نخستین بار در رژه ارتش در جوار حرم امام راحل به نمایش در آمد.

سامانه فرماندهی و هوشمند فکور قابلیت جمع آوری اطلاعات از کلیه منابع اطلاعاتی مرتبط با دفاع هوایی اعم از رادارهای پسیو و اکتیو نظامی و کشوری ، شنود سیگنال ، سامانه های موشکی و مراکز فرماندهی و کنترل را دارا است و به صورت کاملا تاکتیکی متحرک و مستقل هدایت و کنترل سامانه های دفاعی زمین پایه و هوا پایه را بر عهده دارد.

سامانه پیشرفته ارتباطی رسول نیز با قابلیت رمز گذاری اطلاعات، اتصال به شبکه زیر ساخت کشوری و انتقال اطلاعات رادار از صحنه نبرد به مرکز فرماندهی برای اولین بار در رژه ارتش به نمایش در آمد.



*** نمایش نخستین ربات مسلح نیروی زمینی ارتش

نخستین ربات مسلح نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز امروز در رژه مشترک یگان های ارتش به نمایش در امد.



*** رونمایی از سلاح ها و تجهیزات جدید نیروی زمینی

سلاح تک تیرانداز 23 میلیمتری باهر، سلاح تک تیرانداز 14.5 میلیمتری شاهر خشاب دار، خودروی شنیدار فوق سبک تاکتیکی، ربات مسلح و تانک چرخ دار اقارب نیز از جمله دستاوردهای جدید نیروی زمینی ارتش است که امروز به نمایش در آمد.

سلاح تک تیرانداز باهر، سلاحی با برد چهار کیلومتر است که علیه نفر و تجهیزات زرهی استفاده می شود.

سلاح تک تیرانداز شاهر خشاب دار با وزن 24 کیلوگرم، بردی سه کیلومتری دارد.

خودروی شنیدار فوق سبک تاکتیکی نیز بمنظور دستیابی به سرعت صد کیلومتر در زمین های ناهموار و 130 کیلومتر در جاده شن و ماسه بمنظور انجام عملیات شناسایی و رزمی ساخته شده است. قابلیت نصب تیربار 12.7 میلیمتری بر روی این خودرو وجود دارد.

ربات مسلح نیروی زمینی که برای نخستین بار است رونمایی می شود، قابلیت کنترل از راه دور، قابلیت برنامه ریزی جهت انجام ماموریت های شناسایی و رزمی، حمل حدود 600 کیلوگرم محموله و نصب تیربار یا موشک پدافندی را دارد.

تانک چرخدار اقارب نیز تانکی با کالیبر 90 میلیمتر است که به آخرین نسل از سامانه های کنترل آتش مجهز است.



*** نمایش گوشه ای از توانمندهای نیروی دریایی ارتش

همزمان با روز 29 فروردین روز گرامیداشت ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی قهرمان، گوشه ای از توانمندی های نیروی دریایی راهبردی ارتش نیز با رژه اژدرها و موشک های برد بلند دریایی این نیرو در کنار حرم ملکوتی حضرت امام (ره) به نمایش درآمد.

در این رژه هماهنگ، منسجم و مقتدر پرسنل شجاع و جان برکف نیروی دریایی ارتش

گوشه ای از دستاوردهای را شناور هجومی ضربتی شهاب، قایق هجومی رعد، سامانه زیردریایی السابحات و مین چسبان، سامانه زیردریایی با کابین مرطوب مورد استفاده تیم غواصی برای عملیات زیرسطحی ناهمطراز،سامانه مین چسبان مورد استفاده تیم غواصی برای انهدام شناوران و تاسیسات دریایی را به نمایش حاضران به ویژه مسوولان، فرماندهان نظامی و وابستگان نظامی کشورهای خارجی مقیم تهران گذاشتند.

در این رژه مقتدرانه توپ 76 مییلمتری فجر 27، اژدر والفجر، سایت متحرک موشک انداز، سامانه خوداتکا پرتاب موشک نور، سامانه خود اتکای نصر ساحلی، سامانه راهبردی گسترده ساحل به دریا نیز از مقابل جایگاه رژه رفتند.



***پرواز شماری از جنگنده ها و شکاری بمب افکن های نیروی هوایی

شماری از جنگنده ها و شکاری بمب افکن های نیروی هوایی ارتش نیز صبح امروز از پایگاه شهید لشکری برای اجرای رژه روز ارتش به پرواز درآمدند و از مقابل جایگاه ویژه این مراسم در جوار حرم ملکوتی امام خمینی (ره) رژه هوایی رفتند.

این جنگنده ها از انواع اف4، اف5، اف14، میگ 29 و سوخو24 بودند که در دسته های سه فروندی برای شرکت در رژه این روز بر فراز حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران به پرواز درآمدند.

همچنین یک فروند سوخترسان بویینگ 747 نیز از دقایق ابتدایی صبح امروز برای پشتیبانی و سوخترسانی به جنگنده ها از پایگاه شهید لشکری در آسمان منطقه رژه هوایی حضور دارد.



همزمان با رژه نیروها در مقابل جایگاه مسوولان و فرماندهان نظامی و وابستگان نظامی کشورهای خارجی مقیم تهران، جنگنده بمب افکن های نیروی هوایی و بالگردهای هوانیروز نیز به پرواز درآمدند.

فرود اقتدار آور چتربازان تیپ 65 نوهد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر فراز محل رژه مشترک نیروهای ارتش نیز از جمله دیگر برنامه های روز ارتش است.

رژه روز ارتش به صورت زنده از شبکه یک سیما، پرس تی وی، العالم، شبکه خبر و رادیو ایران پخش می شود.

حدود 400 خبرنگار از رسانه های داخلی و کشورهای خارجی از جمله سوریه، آلمان، چین، ترکیه، فرانسه، فلسطین، قطر، لبنان، عراق، الجزیره، کویت و ژاپن این رژه را پوشش می دهند.

هر سال به مناسبت فرارسیدن 29 فروردین روز ارتش و نیروی زمینی، رژه نیروهای ارتش در تهران و استان های سراسر کشور با حضور مقام های محلی برگزار می شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر