۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۱
کد خبر: ۱۲۹۷
خراسان رضوی به عنوان نگین اقتصاد شرق کشور با بیش از 5 هزار کارخانه صنعتی می تواند علاوه بر تامین نیازهای کشور، نگاه به آنسوی مرز را نیز تجربه و راهبرد دستیابی به اقتصادی مقاوم را برای حضور در بازار های جهانی دنبال کند.
به گزارش پايداري ملي، اقتصاد مقاومتی پادزهری است که از سوی مقام معظم رهبری برای خنثی سازی تحریم کشورهای متخاصم مطرح شده و در این میان خراسان رضوی به عنوان نگین اقتصاد شرق کشور با بیش از 5 هزار کارخانه صنعتی می تواند علاوه بر تامین نیازهای کشور، نگاه به آنسوی مرز را نیز تجربه و راهبرد دستیابی به اقتصادی مقاوم را برای حضور در بازار های جهانی دنبال کند.

این استان با 5700 کارخانه صنعتی فعال، 562 معدن و حضور 96 درصدی بخش خصوصی توانسته است با به کارگیری مولفه های اقتصاد مقاومتی در هشت ماهه سال جاری هزار و 304 میلیون دلار کالا به وزن یک میلیون و 667 هزار تن را از این استان به کشورهای هدف صادر کند.

به عقیده برخی از کارشناسان اگر اقتصاد مقاومتی به عنوان محور در تمامی فعالیت ها مدنظر قرار گیرد آنگاه می توان شاهد به چرخش درآمدن چرخ های تولید، تامین ارز و ریشه کنی پدیده قاچاق کالا در سراسر کشور به ویژه خراسان رضوی بود زیرا این استان به دلیل داشتن ظرفیت های بی بدیل صنعتی یکی از مناطقی است که در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش آفرین است.

استفاده از ظرفیت های صنایع برای توسعه صادرات

یک کارشناس اقتصادی معتقد است، شکوفایی و رشد اقتصاد در سراسر کشور به ویژه خراسان رضوی نیازمند سرمایه گذاری و توجه به اقتصاد مقاومتی است زیرا بدون تردید این اقتصاد در بلندمدت با تکیه بر تولیدات داخلی، اشتغالزایی و عدم وابستگی به واردات کالاهای خارجی در خودکفایی و استقلال طلبی موثر است.

داریوش مومنی عنوان می کند: در مقوله اقتصاد مقاومتی مسئله استقلال‌طلبی، تقویت تولید داخلی و عدم وابستگی به واردات کالا سه رکن اساسی است و بدون تردید با مدیریت استراتژیکی می توان از ظرفیت های صنایع استان برای توسعه صادرات و افزایش سهم استان در تجارت خارجی کشور سهم برد.

وی با تاکید بر اینکه در اقتصادی مقاوم باید بخش خصوصی و تشکل‌ها نیز برای صادرات و رقابت بهتر تقویت شوند، می افزاید: مدیریت استراتژیکی در اقتصاد مقاومتی به معنای افزایش بهره‌وری نهادهای تولید، بهره‌گیری از توانمندی‌های بخش خصوصی و برنامه ریزی برای مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور شکست تحریم ها است.

خراسان رضوی مستعدترین استان کشور در زمینه اقتصاد کلان است

وی یادآور می شود: خراسان رضوی به دلیل شرایط  ویژه و خاص و اتکا به واحدهای صنعتی بزرگ، باغات متنوع و واحدهای صنفی گسترده یکی از مستعدترین استانهای کشور در زمینه اقتصاد کلان است و می تواند با بهره گیری از اقتصاد مقاومتی علاوه بر تامین نیازهای کشور، نگاه به آنسوی مرز را نیز تجربه و سالانه میلیونها دلار صادرات را نیز عملیاتی کند.

مومنی با تاکید بر اینکه طی 5 سال اخیر افزون بر 30 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در صنعت این استان اتفاق افتاده است، عنوان می کند: هم اکنون تولید سالانه دهها هزار خودرو، هفت میلیون تن سیمان، 2.6 تن فولاد این استان را در سه شاخص صدور پروانه، اکتشاف و بهره برداری در رتبه اول کشور و به نقطه ای قابل اتکا برای اقتصاد ایران مبدل کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اقتصاد مقاوم در کاهش قاچاق کالا نیز بسیار مهم است، ادامه می دهد:  هنگامی که کیفیت محصولی در بازار رقابت بالا باشد، افراد کمتر به سمت قیمت می‌روند و به همین دلیل کیفیت بخشی به کالای داخلی می‌تواند در زمینه کاهش قاچاق بسیار مؤثر باشد.

این کارشناس اقتصادی تصریح می کند: استانداردسازی و ارتقای کیفیت کالاها دو مولفه اصلی اقتصاد مقاومتی و یکی از محورهای اساسی مبارزه با قاچاق کالا است.

وی بیان می کند: در صورتی که کیفیت‌ کالای داخلی افزایش یابد آنگاه می توان شاهد افزایش مصرف کالای داخلی، کاهش قاچاق کالای خارجی به داخل کشور و اقتصادی مقاوم و پر تحرک بود.

طراحی ساز و کارهایی عملی برای مقابله با قاچاق کالا

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی نیز در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: اقتصاد مقاومتی راهبردی برای دستیابی به اقتصاد جهانی است و برای رسیدن به این نوع از اقتصاد باید ساز و کارهایی عملی برای مقابله با قاچاق کالا و حمایت از تولید داخلی فراهم شود.

حجت ‌الاسلام نصرالله پژمانفر اظهار می کند: یک اقتصاد مقاوم باید از تولید داخلی حمایت کند و به صورت جدی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا نقش آفرین باشد زیرا این استان 840 کیاومتر با کشورهای همسایه مرز مشترک دارد و این امر زمینه ساز پدیده قاچاق کالا است.

وی با بیان اینکه این استان یکی از 10 استانی است که در آن قاچاق کالا به عنوان یک تهدید اقتصادی تولید داخلی را هدف گرفته است، افزود: این قاچاق در سال های اخیر سبب کاهش درآمدهای مالیاتی، افزایش نرخ تورم و بالا رفتن  تقاضای ارز در بازار آزاد شده است.

رقابت با استانداردهای جهانی نسخه ای برای شکوفایی اقتصاد

حجت الاسلام پژمانفر با ارائه نسخه ای به منظور شکوفایی اقتصاد این استان، بیان کرد: بالا بردن سطح کیفیت و کمیت تولیدات داخلی و رقابت با استانداردهای جهانی یک نسخه برای شکوفایی اقتصاد و قرار گرفتن سد محکمی در مقابل توسعه قاچاق کالا و ارز در این استان است.

وی با تاکید بر اینکه کاهش وابستگی به صادرات نفتی و توسعه صادرات غیرنفتی یکی از عواملی است که می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش داشته باشد، افزود: یک اقتصاد مقاوم و آسیب ناپذیر با تکیه بر رهنمودهای مقام معظم رهبری، حمایت از تولیدات داخلی و میدان ندادن به قاچاقچیان می تواند به پیشرفت و توسعه برسد.

وی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی از فرهنگ دینی ما نشات گرفته و با اجرای دقیق آن می توان شاهد اقتصادی مقاوم، توسعه یافته و پویا در تمامی ابعاد بود.

تشکیل اتاق فکر برای دستیابی به قله پیشرفت در ابعاد اقتصادی

وی با بیان اینکه هم اکنون استان خراسان رضوی در زمینه با مبارزه با قاچاق کالا در کشور رتبه نخست را دارا است، تصریح کرد: این استان به دلیل توجه به برخی از مولفه های اقتصاد مقاومتی توانسته است در سال جاری با پدیده شوم قاچاق مقابله و رتبه نخست را در زمینه مبارزه با آن کسب کند.

وی یادآور شد: مقابله با قاچاق و پیشرفت اقتصاد هنوز هم نیاز به ساز و کارهای عملی و تدوین نقشه های راهبردی دارد زیرا مقوله اقتصاد مقاومتی به معنای این است که در خصوص تولید داخلی به جایگاهی برسیم که شاخص های قابل مطرح در اقتصاد جهانی را داشته باشیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این استان به دلیل داشتن ظرفیت های بی بدیل صنعتی می تواند در زمینه اقتصاد آنقدر رشد کند که چالش ها را پشت سر بگذارد و به درخشش های بزرگ دست یابد.

وی تاکید می کند: این استان برای دستیابی به اقتصادی مقاوم ابتدا باید فرهنگ صرفه جویی و توجه به تولیدات داخلی را با یک فرهنگ سازی اصولی در جامعه نهادینه کند و با تشکیل یک اتاق فکر و به کارگیری کارشناسان مجرب طرح ها و ایده های مختلف را برای رسیدن به قله پیشرفت در بعد اقتصادی مدنظر قرار دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر