۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۲۸۸
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درحالی که دشمنان جمهوری اسلامی به خیال واهی خود برآن هستند تا با تحریم های به اصطلاح فلج کننده به کشورمان آسیب برسانند ، اما در درون همین تحریم ها فرصت های فزاینده اقتصادی نهفته است.

به گزارش پايداري ملي، مهدی غضنفری در شصت و سومین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها گفت: ˈآنها می گفتند تحریم ما را فلج می کند اما بیشتر سلسله اعصاب سیستم تصمیم گیری آنها فلج شد و ملت ایران مثل همیشه با رهبری خردمندانه مقام معظم رهبری این راه سخت را با عزت طی خواهد کردˈ.

وی افزود: تحریم کنندگان تلاش های بسیاری را به خرج می دهند تا با بکارگیری شیوه های جدید تحریمی اقتصاد و تجارت جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دهند و با مشکلات بسیاری مواجه سازند اما به طور قطع در تحقق اهداف خود هرگز موفق نخواهند شد.

* تحریم کنندگان به دنبال کاهش توان اقتصادی

غضنفری با تاکید بر اینکه هدف تحریم ها این است که اقتصاد نتواند حرکت درست خود را طی کند، گرانی کالا، کمبود تولید، کاهش سرمایه گذاری و آنچه که آنها نام آن را تحریم های فلج کننده گذاشته اند، محقق شود ، افزود: تحریم کنندگان به دنبال کاهش توان اقتصادی کشور و از دست رفتن فرصت ها هستند و ما باید عکس این عمل کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: علیرغم اینکه جابجایی پول و کالا سخت تر شده اما درحال حاضر وضعیت استراتژیک کالاهای اساسی در مقایسه با سال گذشته بسیار بهتر شده است و نشان می دهد از زمانی که فعالیت های اقتصادی اولویت گذاری شده ، با کنش و واکنش تحریم ها بهتر آشنا شده ایم ، چگونگی آنها را بهتر درک کرده ایم و عملکردمان خیلی بهتر است .

وی افزود: در سایر حوزه ها فرصت های زیادی در دل تحریم ها وجود دارد که به شکل گیری اقتصاد غیرمتکی به نفت کمک می کند ، در حال حاضر بودجه دولت تقریبا به آن سمت می رود که به نفت متکی نباشد.

** قطعنامه های پی درپی علیه جمهوری اسلامی

غضنفری با اشاره به قطعنامه های متعددی که علیه ایران تصویب شده است، افزود: آنها به خیال واهی خود در تلاشند تا با تصویب قعطنامه های متعدد ضربات کاری به جمهوری اسلامی وارد کنند ، به همین دلیل انواع تحریم ها از سوی آمریکا ، اروپا و شورای امنیت به کشورمان تحمیل شده است.

وی ادامه داد : دشمنان جمهوری اسلامی پس از انقلاب به بهانه های غیرواقعی همچون مخالفت با روند صلح خاورمیانه، حمایت از تروریسم و تلاش برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی ، انواع تحریم ها را علیه ایران اعمال می کنند و در این سال ها با وجودی که بارها برای آنها مستندات دقیق و قانع کننده ارایه شد اما در مذاکرات اعلام کردند که مخالفت ما به آن دلیل است که ایران به گونه ای مانع سلطه نظام فعلی جهان شده و این وضعیت کشور برای آینده خطرناک است.

** تحریم های بی نتیجه

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه ، تحریم های اعمالی علیه ایران را به پنج دوره تقسیم کرد و گفت: نخست در دوره گروگان گیری در فاصله سال های 1979 تا 1981 میلادی بود و پس از آن دوره جنگ ایران و عراق به سال های 1988 تا 1981 ، دوره بازسازی (پس از جنگ ) 1989-1992 ، دوره رییس جمهوری کلینتون تحت عنوان مهار دو جانبه به سال های 1993 تا 20001 این تحریم ها اعمال شده است .

وی با بیان اینکه همیشه بهانه ای برای تحریم علیه ایران وجود داشته و به راحتی نیز تحریم های ناجوانمردانه و متعددی را علیه کشورمان تصویب می کنند، افزود: آمریکا پس از واقعه 11 سپتامبر 2001 تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران اجرا کرد و اتحادیه اروپا نیز تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرده است.

به گفته وی، برخی تحریم ها علیه ایران نیز در قالب قطعنامه ها درشورای امنیت سازمان ملل علیه به تصویب رسیده است.

** تغییر وضعیت تحریم های نسل اول به تحریم های هوشمندانه نسل دوم

غضنفری با بیان اینکه درسال 1385 تحریم ها وارد وضعیت جدیدی شد، به نحوی که تحریم های نسل اول تغییر رویه داده و تحریم های نسل دوم هوشمندانه برنامه ریزی شد، افزود: آنها کل اقتصاد ایران را نشانه رفته اند و هر چند ماه یک بار نیز تحریم جدیدی را علیه ایران به تصویب می رسانند اما تجربه بیش از 30 سال استقلال نشان داده که آنها به جایی نخواهند رسید.
** آثار مثبت تحریم ها

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در عین حال گفت: نتایج رفتارهای ناجوانمردانه علیه ایران، توجه بیشتر به خودکفایی و خود اتکایی، بالفعل شدن توان بالقوه مدیران و کارشناسان، خروج از وابستگی پیشرفت علوم و فنون، یافتن شرکاء جدید و ایجاد بلوک های منطقه ای و شکل دهی نظم یا سامانه جدید اقتصادی – اجتماعی را از جنبه های مثبت تحریم ها بوده است.

وی افزود: باتوجه به تجمیع توان تحریم کشورهای غربی طی چهارماه اول سال 91 و همزمانی تحریم های بانکی ، نفتی ، بیمه ای و کالایی می توان ادعا کرد که آنها وارد فاز جدیدی از تحریم ها تحت عنوان جنگ اقتصادی شدند اما این آخرین حربه های آنها نیز کارساز نشد.

از نظر وی، محدودیت ها و تحریم ها درهای جدیدی را به سوی تجارت و اقتصاد ایران در مناسبات با دیگر کشورها گشوده است و با وجودی که تحریم های اخیر علیه ایران هوشمندانه وضع شده اما آنها راه به جایی نخواهند برد و مکرشان به خود آنها باز می گردد.

** عبور از پنج حوزه مورد سوء استفاده تحریم کنندگان

وی، سپس از حوزه های حمل و نقل، نفت، تجارت، بانک و بیمه و اقتصاد کلان به عنوان پنج حوزه ای نام برد که تحریم کنندگان به دنبال وارد کردن ضربه درآن حوزه ها بوده اند، افزود: اما عبور از این مسائل به خوبی در حال مدیریت است.

غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در هیچ جای دنیا در فهرست تحریم های دنیا بانک مرکزی کشوری تحریم نمی شود ، بانک به عنوان یک نهاد بین المللی که ارتباطات بین المللی حوزه پول و سرمایه را مدیریت می کند، بانکی نظم دهنده است که ارتباطات قاعده مندی ایجاد می کند اما در تحریم بانک مرکزی قواعد بین المللی را هم نادیده گرفتند.

** فشارهای تحریمی و نگاه های جدید در حوزه تجارت و اقتصاد

وزیر صنعت، معدن و تجارت، در بخش دیگری از سخنان خود به فرصت های اقتصادی ناشی از تحریم پرداخت و عنوان کرد: شاید اگر فشارهای جدید نبود نگاه جدید به حوزه تجارت و اقتصاد نیز به این زودی شکل نمی گرفت.

وی افزود: اولویت بندی گروه های کالایی به 10 گروه ، قرار گرفتن کالاهای اساسی و داروها در گروه های یک و دو که ارز مرجع به آن تخصیص می گیرد و گروه های 3 تا 9 که ارز مبادله ای تخصیص می یابد را از جمله این برنامه ها به شمار می رود.

غضنفری، از گروه 10 کالاها به عنوان اقلام مصرفی و غیر ضروری نام برد و افزود: خودروهای لوکس ، لوازم خانگی و انواع مبلمان خارجی در این گروه قرار می گیرد و بیش از چند ماه است که ثبت سفارش این کالاها ممنوع شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر